Då jag har förmedling på ponnyer i liten skala så får ju jag hem olika hästar hela tiden ibland kan det gå fort ioch ibland kan det gå långsammare. Jag tycker att man måste se till hur individen är.
Är det en stressad häst så ta det lugnt, lär känna den i några dagar. Är det en lugn häst så brukar jag försöka hoppa upp så fort som möjligt. Vet jag inget om hästen så brukar jag ta den till ridhuset OM det skulle bli något och man ramlar av. (Än har det inte hänt något) Då är ju hästen inständgd och kan inte springa sin väg om den blir lös.
Många gånger så tycker jat att det kan vara bra att hoppa upp på hästen ganska snart. Det kan ju vara dumt att låta den stå, vissa hästar blir ju galna av en sån sak.
Det är ju inte så kul att börja med att bråka med sin nya häst.
Där emot så tycker jag inte att man skall åka iväg och träna eller kanske rida ett hårt pass på banan första dagen. Ut och luffsa i skogen, ha roligt dom första ridpassen. Det tror jag hästen uppskattar.
Har precis fått hem en ny ponny och pga lite olika omständigheter så tog det tre dagar innan jag kunde sätta mej på henne. Det var vackert väder, solen sken och det var underbart skönt vinterväder. Vi båda njöt av ridturen.
Hon visade sej vara en mkt pigg och glad tjej. Oerhört nyfiken och ville se allt som hände runtomkring, Blge Energi hade helekopter kontroll av telefon och el ledningarna så vi fick sällskap av en lågt flygande helekopter. Hon hade öronen spetsade och var så glad!! Tittade på allt! Inte en tillstymmelse till dumheter eller rädsla fins i hästen. När vi kom hem igen ville hon inte gå in. Hon ville fortsätta vara ute och gå runt och ha mysigt.

Det är min syn på det hela, alla har nog en egen uppfattning om hur man skall gå till väga.
Hörde en sak som jag kan tycka är ganska bra.
"Låt inte hästen vila för länge när den byter hem. Då tror den att den har kommit till ett ställe där den inte behöver arbeta. Det kan få konsekvenser...."
Det ligger kanske nått i det. Den kanske tror den åkt på semester..