Ridning förbjuden...

Rhodugune

Trådstartare
Jag upptäckte när jag kikade på transportstyrelsens hemsida att skylten ridning förbjuden inte inkluderar när man leder en häst, så vad tror buke; betyder det att man får hoppa av hästen och leda den där det är ridning förbjuden? :idea:

Om man leder sin häst borde det väl inte spela någon roll om den reds fram till skylten eller inte?:angel:

Jag är nedflyttad från södra Norrrland till Västra Götaland och jag har aldrig sett så många ridning förbjuden skyltar som sen jag flyttade ned.
Är det någon mer än jag som tycker att det är så?

Det är verkligen tråkigt att det verkar vara så många privatpersoner som sätter upp sådana skyltar här, jag undrar vad det kan bero på?

Sv: Ridning förbjuden...

Det verkar ju onekligen lite korkat om det är okej att leda hästen på en "förbjuden" väg, men inte rida (om man antar att sträckan skrittas och inte galopperas sönder).

Här omkring (Blekinge) är det mycket ryttare som rider sönder motionsspår, låter hästarna skita mitt på cykelbanor osv så jag har viss förståelse för att det är många skyltar med "ridning förbjuden".

Jag hade nog låtit bli att leda hästen sådana sträckor också, mest för att det alltid kommer finnas tjuriga människor som påpekar detta och klagar. Tror inte att det är speciellt många som ens vet att det är tillåtet att leda hästar på vägar där det är ridförbud.

Men får verkligen privatpersoner sätta uppskyltar på egen hand?

Jag har kollat upp detta.

Det är tillåtet att hoppa av och leda hästen i det "förbjudna området"

Kommer det någon och klagar "SER DU SKYLTEN VA?"
är det bara att säga "Enligt vägverket är det tillåtet att leda hästen"
så har de inte så mycket att säga till om längre :D

Det kan ju vara bra att veta. Men på fullt allvar, vilken skillnad gör det om man leder hästen istället för att skritta uppsuttet förbi? :confused: Vägverket och deras regler...

Anledningen med min tråd är få hjälp att tolka skylten, jag tycker inte att det är ok att rida sönder motionsspår eller andra vägar, stigar mm eller gå på gångvägar eller andra ställen där man inte får gå.

Men om man tex har en förbjuden ridning skylt längs en "vanlig" grusväg, och behöver följa den för att komma vidare till bra ridvägar/stigar, kan det vara intressant att veta om man får leda hästen den biten?

Med privatpersoner som sätter upp förbjuden ridning skylt, menar jag såklart att de går igenom kommunen för att få sätta upp dessa. :o

Jag märkter att jag har varit otydligt, hoppas att mina föklaringar ger en bättre bild av vad jag menar. :o :D

Jag håller med, det är inte logiskt. :confused:

Men det kanske har med hastigheten att göra, att om man bara leder en häst i skritt gör den mindre skada, än om man rider i trav och galopp?

Jag har kollat upp detta.

Det är tillåtet att hoppa av och leda hästen i det "förbjudna området"

Kommer det någon och klagar "SER DU SKYLTEN VA?"
är det bara att säga "Enligt vägverket är det tillåtet att leda hästen"
så har de inte så mycket att säga till om längre :D

Det var så jag tänkte! :bump:

Som jag förstått det beror det lite på vilken sorts "ridning förbjuden" skylt det är. Det finns olika.
Den gula(?),svartryttare&häst med ett rött streck över,där får man inte RIDA,men leda (såååå knasigt).
Sen dom blå men vit ryttare&häst som har ett vitt streck över, där är det totalförbud.

Hoppas jag sa rätt färger nu,men man kan se dom på google. Alemansrätten har bra förklaringar har jag för mig.

Jag har vart i världens diskussioner,blivit ordentligt påhoppad av folk, just gällande vart i helskotta man får rida egentligen, och jag aktar mig noga för att rida på ngn väg överhuvudtaget där det är ett streck över skylten för jag bara orkar inte tjaffsa mer:cool:

Jag har en bra ridväg i närheten men för att komma dit måste jag rida ca 4-5 meter på en cykel/gångväg.
Jag vågade mig på detta en ggn,red typ i diket, och fick vääärldens utskällning av en arg tant som såg mig.
Jag har märkt att det är lite av svart lr vitt när det gäller hästar och omgivningen. Antingen gillar folk pållarna och har lite överseende lr så avskyr dom med råge:crazy:

Ibland undrar jag om folk inte har viktigare saker att bekymmra sig över,suck:grin:

Aha, så det finns fler skyltar! det fanns inte någon blå/vit skylt på hemsidan, bara den andra, tror bara att jag sett "gula" på riktigt.

Jag tycker också att folk borde hitta på något roligare att göra en att hetsa upp sig så, man får börja ha med en lista med bra förslag på nya hobbysar till galningarna! :idea: ;)

Vad tråkigt att det har varit så mycket folk som har varit jobbiga på dig när du gör allt för att göra "rätt", så onödigt. Jag hoppas att du slipper sånt i framtiden.

Kram Maya

Man ska ha tillstånd från kommunen för att som privatperson/markägare/vägsamfällighet få sätta upp trafikskyltar och därmed även förudsskyltar. I många fall (har jag märkt) finns inte någon sådan uppgörelse med kommunen och skyltarna är alltså inte giltiga. Vi har haft en person i vårt område som älskade att sätta upp ridförbudsskyltar till höger och vänster. När en ny skylt kom upp (som hindade min dotter att komma undan från en skymd backe på den "tillåtna" bilvägen) ruttnade min mor (hon var mycket modigare än jag är), åkte upp till markägaren och krävde att han, om han skulle ha ridförbudsskyltar uppe, skulle visa henne tillståndet från kommunen. Något tillstånd fanns ju inte, så skyltarna var borta nästa dag:banana:

du har blivit utskälld då du rider på cykelvägen skriver du, inte TS utan Magica de hex. Men då undrar jag, visst har man rätt att rida på cykel väg, utan förbudskylt då?
en annan fråga, vad gäller för regler i ett villa område? självklrt undviker jag det, för hänsynens skull, men vill bara veta vad som gäller.

Alltså det låter så tråkigt, i alla dessa trådar med hästfolk som har problem med markägare och tjuriga privatpersoner. Jag vill aldrig flytta från mina snälla grannar :angel:

En "granne" har gjort en extra grind till hagen, vid en stig. Till häst kan man inte fortsätta på stigen pga ett sankt parti, men tack vare honom kan man gå genom hans hage, komma ut på en grusväg och ta en annan väg hem så man slipper vända :idea: Mycket trevligt tycker jag.

Sitter det skyltar att ridning är förbjuden bör man väl respektera dessa (men kolla upp tillstånden om de inte verkar ha nån specifik anledning att sitta där), men får man leda så får man! Undra hur många skyltägare som vet det?
En annan markägare såg två tjejer galoppera över hans nysådda åker, men vi får ändå rida på hans åkrar när det är skördat/ligger i träda/osv :bow:

du har blivit utskälld då du rider på cykelvägen skriver du, inte TS utan Magica de hex. Men då undrar jag, visst har man rätt att rida på cykel väg, utan förbudskylt då?
en annan fråga, vad gäller för regler i ett villa område? självklrt undviker jag det, för hänsynens skull, men vill bara veta vad som gäller.
Nu är jag inte helt säker, men jag tror att ridning på gång- och cykelvägar regleras i kommunens lokala ordningsföreskrifter. Det vill säga att det är tillåtet i vissa kommuner men inte i andra. Kolla på kommunens hemsida och sök på lokala ordningsföreskrifter så kan ni få upp reglerna som gäller i era kommuner. Om det inte står där så finns det i alla fall en del annat matnyttigt som gäller ridning (oftast) som kan vara bra att känna till.

Alltså det låter så tråkigt, i alla dessa trådar med hästfolk som har problem med markägare och tjuriga privatpersoner. Jag vill aldrig flytta från mina snälla grannar :angel:

En "granne" har gjort en extra grind till hagen, vid en stig. Till häst kan man inte fortsätta på stigen pga ett sankt parti, men tack vare honom kan man gå genom hans hage, komma ut på en grusväg och ta en annan väg hem så man slipper vända :idea: Mycket trevligt tycker jag.

Sitter det skyltar att ridning är förbjuden bör man väl respektera dessa (men kolla upp tillstånden om de inte verkar ha nån specifik anledning att sitta där), men får man leda så får man! Undra hur många skyltägare som vet det?
En annan markägare såg två tjejer galoppera över hans nysådda åker, men vi får ändå rida på hans åkrar när det är skördat/ligger i träda/osv :bow:
Ja, visst är det trist! Jag försöker respektera markägarnas önskemål på alla möjliga sätt. Jag rider inte i skogen när det är blött, rider inte i hjulspåren på grusvägen, men när markägarna börjar tjafsa i alla fall, då ruttnar även jag faktiskt.

Vi får också rida på åkrarna när de är skördade eller ligger i träda. Men vi kollar alltid med bonden ändå (även om han inte tycker att vi behöver det:D) så att han inte har direktsått något eller så. Sedan finns det andra (bl. a de med förbudsskyltarna) som lever kvar i något som hände för 40 år sedan (det hade varit någon vars häst skenat över den nysådda åker). Det gör att man ibland känner sig idiotförklarad som ryttare.

Jag har en bra ridväg i närheten men för att komma dit måste jag rida ca 4-5 meter på en cykel/gångväg.
Jag vågade mig på detta en ggn,red typ i diket, och fick vääärldens utskällning av en arg tant som såg mig.

Fast rent generellt hör väl hästarna till fordon (?) och ska således hållas i körbanan, kan ha varit därför hon ruttnade.

Men nej, jag håller med - emellanåt funderar man ju över vad folks liv består av. När de nu har så mycket fritid att ägna åt att skälla ut folk :cool: :angel:

Det kan ju vara bra att veta. Men på fullt allvar, vilken skillnad gör det om man leder hästen istället för att skritta uppsuttet förbi? :confused: Vägverket och deras regler...

Om man hoppar av och leder hästen så är man ju faktiskt två som trampar upp. Så ja, verkligen en konstig regel. Men bra för oss ryttare som kan komma förbi ändå :)

J(det hade varit någon vars häst skenat över den nysådda åker).

Det har hänt mig ett antal gånger att hästen studsat ut i åkermark tex om det kommit bilister som kört på knas och skrämt hästen.

Då har jag ridit upp till bonden eller kört dit senare samma dag med bilen, förklarat vad som hänt, bett dom att gå ut och inspektera skadan, gett dom mitt telefonnummer och bett dom höra av sig om de vill ha ersättning.

Det har aldrig varit någon som blivit arg eller velat ha pengar, tvärtom- de har tyckt att det varit BRA med ryttare som hör av sig när det hänt något på deras odlingar. ( Och vid ett tillfälle knäckte vi ett antal bärbuskar.....så enligt min åsikt borde den bonden ha haft ett antal hundra kronor av oss... vi fick tvinga på honom en chokladkartong istället!).

/KT

Det har hänt mig ett antal gånger att hästen studsat ut i åkermark tex om det kommit bilister som kört på knas och skrämt hästen.

Då har jag ridit upp till bonden eller kört dit senare samma dag med bilen, förklarat vad som hänt, bett dom att gå ut och inspektera skadan, gett dom mitt telefonnummer och bett dom höra av sig om de vill ha ersättning.

Det har aldrig varit någon som blivit arg eller velat ha pengar, tvärtom- de har tyckt att det varit BRA med ryttare som hör av sig när det hänt något på deras odlingar. ( Och vid ett tillfälle knäckte vi ett antal bärbuskar.....så enligt min åsikt borde den bonden ha haft ett antal hundra kronor av oss... vi fick tvinga på honom en chokladkartong istället!).

/KT
Jag skulle också göra som du, men det där att hänga kvar i något som hände för 40 år sedan.. Det stör mer tycker jag.

Sen dom blå men vit ryttare&häst som har ett vitt streck över, där är det totalförbud.
Stämmer inte den skylten betyder att påbjuden ridväg upphör.
Blå skyltar = Påbudsmärken

Liknande trådar

S
Ekonomi & Juridik En väg i vårt närområde har fått en ny beläggning och pga detta är det Ridning Förbjuden på vägen i minst 6 månader. Den lokale bonden... 2
Svar
32
· Visningar
4 787
Senast: sara_18
·
Fälttävlan Detta är ingen annons, så namnge inga tränare eller liknande i tråden är ni snälla! Jag har "ganska nyligen" flyttat till en ny ort...
Svar
19
· Visningar
2 243
Senast: grey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vilken färg?
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur