Sv: Ridning i mörker
Jag varierar lite beroende på väder och temperatur, och vad vi gör.
Pannlampa använder jag inte, främst pga det begränsar hästens synfält i mörker (har dock funderingar på att prova en enklare variant för de dagar då det är mulet och bäcksvart i just skogen). LED-lampor och liknande är jag allergisk emot, då jag själv blivit på gränsen till bländad av sådana varianter och som bilist inte blir överlycklig över dessa.
Uteritt
Jag: reflexväst alt varseljacka, reflex på hjälmen om jag har någon sådan (tappade reflexen förra året och har inte hunnit skaffa en ny i år). Ibland en "snap on" reflex på benet/låret också.
Hästen: reflexridtäcke med frontlapp alt reflexbrösta, benreflexer på alla fyra, reflex på nosgrimman (om sådan används) + tyglarna.
Till/från ridhuset eller ridning på utebana
Jag: reflexväst alt varseljacka. Till de kalla vinterdagarna har jag i år införskaffat "tåhättor" med reflexer till stigbyglarna, så de kommer att sitta på dressyrsadeln när minusgraderna kommer.
Hästen: reflexridtäcke med frontlapp alt reflexbrösta, benreflexer på alla fyra.
Tömkörning
Jag: reflexväst alt varseljacka.
Hästen: reflexbrösta, benreflexer runt om, svansreflex (i den mån jag får eländet att sitta kvar

), "snap on" reflex alt benreflexer fästa på tömkörningsdäckeln.
Hästens grejer är från Horze (pga färgen

), tåhättorna från Hööks.