Ridning i mörker

lisa412

Trådstartare
Vad har ni för utrustning på er själva och hästen när/om ni rider ute när det är mörkt?

Tipsa gärna vars ni har köpt utrustningen om det är nått ni rekommenderar och som ni tycker funkar väldigt bra. :)

Sv: Ridning i mörker

Jag gillar när folk syns när jag själv sitter bakom ratten.
Så vi ser ut som julgranar med orden ett reflex mera är bättre än ett mindre som visdom ;)

Så vi har på oss : Jag- reflexväst och på vintern även tjocka ridbyxor med reflex längs bunten. Pannlampa.

Häst : reflex runt åtminstone ytterbenen, i svansen, reflexmartingal och eventuellt ett hängande i stigbyglarna.

Västen har jag alltid på mej när jag rider ut, även mitt på dagen. Man syns såå mycket bättre på håll ! (Särskilt snyggt är det ju dock inte )

Jag har reflexväst + pannlampa.
Försöker även köpa kläder och utrustning med många reflexdetaljer.

Hästen har benreflexer på alla 4 ben, reflexbrösta och antingen ländtäcke med reflex eller en svansreflex.

Tycker det räcker alldeles utmärkt, man syns uppifrån och ned men det är samtidigt inte överdrivet heller.

Reflexer på mig och hästen.
Använder inte pannlampa, dels för att den har en tendens att blända mötande och dels för att eftersom hästar ser relativt bra i mörker men har svårt att ställa om från ljust till mörkt så känns det som att det mest är för ryttarens skull man har pannlampa, vilket jag tycker är onödigt eftersom det är hästen som bör se vart han sätter ner sina hovar.
Sätter man pannlampa på hästen så kan jag förstå syftet men inte på hjälmen eftersom man då lyser upp framför hästen där han går, men vad händer om man råkar vrida på huvudet så att ljuset framför hästen försvinner? Jo, han ser ju ingenting då, eftersom dom har svårare att ställa om sitt seende från ljust till mörker.

Reflexväst, reflexländtäcke, benreflexer (på hästen, dvs.) och pannlampa. Använder inte lampan för att vi ska synas, men väl för att jag ska se var vi rider. Den köpte jag också på City Gross för kanske två år sedan för typ 80 spänn, men den fungerar kanon.

Jag har pannlampa och reflexer på jackan.
Hästen har benreflexer, reflexbrösta, reflexridtäcke och svansreflex.

Vad har ni för utrustning på er själva och hästen när/om ni rider ute när det är mörkt?

Tipsa gärna vars ni har köpt utrustningen om det är nått ni rekommenderar och som ni tycker funkar väldigt bra. :)

Jag är reflexnörd och vill synas väl i mörker och skymning och idiotförklarar alla som slarvar med att ha reflex!

Jag har reflexväst, är en liten reflexstrimma på hjälmen också sen finns det reflexer på overallen jag rider i på vintern och pannlampa om det är så mörkt att jag inte ser nog bra.

Hästen har reflexer på alla ben, reflexboots fram, reflexbrösta och reflexländtäcke.

Hunden har alltid sin reflexväst.

Senast ändrad:

Ledbelysning (brösta + ben) är oslagbart. Hästen syns från flera hundra meters avstånd. Uppskattas av bilförarna även om man ser ut som en julgran :D!

Jag har reflexväst och hjälmreflex och pannlampa ibland.

hästarna har benreflexer runt om, reflexförbygel och nått i svansen.

vagnen har röda reflexer bakåt och vita framåt, ficklampor på båda skalmarna samt reflexband med röda ledlampor i bakåt.

På mig:
Reflexväst
Reflexband runt hjälmen
Pannlampa

På hästen/utrustningen:
Reflextäcke
Benreflexer
Reflexbrösta
Reflex som hänger på stigbygeln, vit fram o röd bak.

Har köpt allt på Hööks tror jag, utom pannlampan o reflexvästen som jag tror är köpta på Granngården.

Är nojig över detta, blir skitskraj över hur lite folk syns när man kommer körande, om dom inte har reflexer. :eek:

reflex väst, ländtäcke och på benen.

gärna ngt på martingalen så man syns tydligt framifrån också.

Häst: Orange reflextäcke som täcker i princip hela hästen.
Jag: Reflexjacka eller väst, pannlampa.

Jag varierar lite beroende på väder och temperatur, och vad vi gör.
Pannlampa använder jag inte, främst pga det begränsar hästens synfält i mörker (har dock funderingar på att prova en enklare variant för de dagar då det är mulet och bäcksvart i just skogen). LED-lampor och liknande är jag allergisk emot, då jag själv blivit på gränsen till bländad av sådana varianter och som bilist inte blir överlycklig över dessa.

Uteritt
Jag: reflexväst alt varseljacka, reflex på hjälmen om jag har någon sådan (tappade reflexen förra året och har inte hunnit skaffa en ny i år). Ibland en "snap on" reflex på benet/låret också.
Hästen: reflexridtäcke med frontlapp alt reflexbrösta, benreflexer på alla fyra, reflex på nosgrimman (om sådan används) + tyglarna.

Till/från ridhuset eller ridning på utebana
Jag: reflexväst alt varseljacka. Till de kalla vinterdagarna har jag i år införskaffat "tåhättor" med reflexer till stigbyglarna, så de kommer att sitta på dressyrsadeln när minusgraderna kommer.
Hästen: reflexridtäcke med frontlapp alt reflexbrösta, benreflexer på alla fyra.

Tömkörning
Jag: reflexväst alt varseljacka.
Hästen: reflexbrösta, benreflexer runt om, svansreflex (i den mån jag får eländet att sitta kvar :meh:), "snap on" reflex alt benreflexer fästa på tömkörningsdäckeln.

Hästens grejer är från Horze (pga färgen :D), tåhättorna från Hööks.

Senast ändrad:

Åh, bra tråd! Påminde mig om att jag måste inhandla mer reflexer..

Jag försöker ha så mycket som möjligt, hellre synas för väl än att inte bli upptäckt i tid.

På mig:
Reflexjacka eller -väst (beror på hur varmt det är)
Band på hjälmen
Lampa med bred ljuskägla, tror den är från Jula. Köptes ursprungligen in för cykling
Refelexdetaljer på handskarna, men tveksam till om de syns

På hästen
Reflextäcke som täcker "hela hästen" från Horze
Snap-on reflexer på stigbyglarna
Benreflexer på alla ben

Har inte hittat någon bra variant för körningen, hittills har jag bara satt lite snap-reflexer och benreflexer där det går. Har röda cykellampor baktill och lampa på huvudet.

Har även en reflexbrösta och -ländtäcke men det sitter så illa på hästen och sadeln (westernsadel).
Allt är inhandlat lite pö om pö där jag hittat det. Misstänker att det är mycket GeKås och en hel del Jula

Hästen får ha reflexer på alla ben, brösta och i svansen. Eventuellt får han ha ländtäcke också. Jag har endast väst på mig, borde väl egentligen ha nåt vid fötterna/på benen också för att synas ännu bättre. Ibland kommer jag ihåg att ta på mig pannlampan, men oftast glömmer jag den...

Jag:
reflexväst (alt reflexjacka beroende på årstid)
ev reflexbyxor (vid regn ffa)
hjälmreflex
(ska köpa pannlampa också)

Hästen:
4 benreflexer
reflexbrösta

Vår reflexoutfit består av:

• pannlampa med reflexdetaljer
    reflexväst
    benreflexer (hästen)
    ridtäcke (det klassiska knallgula med reflexer)
    reflexbrösta med LED-lampor

Vill bara göra ett tillägg:

Reflexer är färskvara!

Speciellt de som hästen har runt benen som blir skitiga, ofta avspolade blir helt enkelt "trötta" och bör bytas.

Vill bara göra ett tillägg:

Reflexer är färskvara!

Speciellt de som hästen har runt benen som blir skitiga, ofta avspolade blir helt enkelt "trötta" och bör bytas.

Jättebra inlägg!

Redan efter en säsong är reflexerna markant sämre än när de är nya och färska.
Är dem smutsiga fungerar inte reflexen alls.

Köp hellre lite billigare och byt ofta än köp dyra som ni har länge, för dyra reflexer håller tyvärr inte längre dem blir dåliga dem med.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 393
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
550
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 197
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka