Ridning i mörker

Sv: Ridning i mörker

Redan efter en säsong är reflexerna markant sämre än när de är nya och färska.
Är dem smutsiga fungerar inte reflexen alls.

Köp hellre lite billigare och byt ofta än köp dyra som ni har länge, för dyra reflexer håller tyvärr inte längre dem blir dåliga dem med.

Håller egentligen med, vad är det att tvivla på egentligen?

Förutom att jag har ett par benreflexer som måste vara 20 år gamla men reflekterar bättre än de som är nästan nya! :o Vet inte varför, men mitt tips är att testa hur bra grejerna lyser! När jag möter en bekant i bil ( tex på stallplan) så frågar jag vilka reflexer de såg eller inte /dåligt så vet man vad som är dags att bytas ut!

Annars kan jag varmt rekomendera reflexjacka! då slipper man glömma reflexvästen, och syns kanon även dagtid!

Håller egentligen med, vad är det att tvivla på egentligen?

Förutom att jag har ett par benreflexer som måste vara 20 år gamla men reflekterar bättre än de som är nästan nya! :o Vet inte varför, men mitt tips är att testa hur bra grejerna lyser! När jag möter en bekant i bil ( tex på stallplan) så frågar jag vilka reflexer de såg eller inte /dåligt så vet man vad som är dags att bytas ut!

Annars kan jag varmt rekomendera reflexjacka! då slipper man glömma reflexvästen, och syns kanon även dagtid!

Alla vet ju att det var bättre förr! ;)
Sen finns det ju olika kvalitér på reflexer också. Men jag har gjort en lite tråkig upptäckt..
Reflexer som är färgade tex gula/rosa/gröna osv reflekterar mkt sämre än de som är "gammal vanlig" silverreflex.
Inte jättekul att upptäcka att de nya boettreflexerna för 200kr/paret är mkt sämre än de som kostar 22kr/paret på börjes...
Eller ja det beror ju på hur man ser det, jag köper ju hellre reflexer för 22kr än 200kr men många köper ju de dyrare i tron om att de är bättre.

Självklart håller jag med dig om att man ska låta någon lysa på reflexerna så ser man om de håller måttet eller ej, svårare än så är det ju faktiskt inte :)

På hästen
Ländtäcke med reflex
4 benreflexer
2 i vardera stigbygel
Reflexbrösta

På mig själv
Rejäl reflexväst
På termobyxorna längs benens sidor

en fundering bara; är det inte så numera att du måste ha vita reflexer framåt och röda bakåt? Tyckte det var snack om det för ett par år sedan.

oftast ser det ut så här
Jag: varseljacka/orange eller varselväst/gul med reflexer, reflexband på hjälmen samt om det är riktigt kallt ute täckbyxor med reflex

Hästarna: reflexridtäcken, den ena har ett orange fodrat som även har en frontdel med reflex samt svanslapp med reflex. Den andra har ett gult fodrat ridtäcke med reflex samt reflex brösta samt reflexer på alla ben på bägge.

När det är varmare ute har dom ett ofodrat ridtäcke i gult med reflexer samt på alla ben. Händer att jag rider med pannlampa om vi ska ut i skogen på kvällarna

kl

Är det nån som har provat reflexspray? På sig själv och/eller på hästen? Funkar det?

:)
Jag tror detta i synnerhet gäller "mjuka" reflexer.
De gamla hårda kan hålla hur länge som helst. Jag har haft hårda till stigbyglarna i evigheter och de har fortfarande god effekt.
Vagnen jag använder, har jag satt på lite extra reflexer som är till fordon. Dessutom har jag pyntat selens brösta med extra reflexer.
Det är viktigt att även ha reflexer lågt sittande, för där hamnar ljuset från halvljuset på bilen.

Jag: Reflexväst och ev pannlampa

Häst: Orange reflextäcke (fr horze), tränsreflexer (fr horze)
benreflexer med lysdioder, 2st per ben (fr jula)

Jag rekommenderar starkt att köpa reflexer till hästens ben på andra ställen än i hästbutik. De har mycket längre hållbarhet, tål kyla mycket bättre samt att man får mer reflex för mindre pengar!
- Jag betalde tidigare 70-80kr/paret för benreflexer i hästbutik som inte ens höll en säsong utan de sprack och hade sig..Idag köper jag reflexer för 15-20kr/par där jag dessutom kan få blinkande dioder.
Dioder som blinkar syns på flera hundra meters avstånd och gör en bilist mycket mer uppmärksam, tidigt.
Och glöm för tusan inte er själva! Jag tänker att min häst ska synas om jag tappar honom och jag själv, om jag ligger i vägkanten av någon anledning vid olycka i trafiken

Ett tips: Se till att det på hästen finns reflexer högt, lågt, från sidor, fram och bak, dvs i alla tänkbara riktningar och höjder.
Jag blir galen när jag möter ryttare med enbart låga benreflexer eller tex
bara reflexväst på sig själv :mad:
Det syns inte tillräckligt långt eller bra ifall du kör med halvljus.
Gör det även gärna lite "utmärkande", dioder, färger, saker som hänger konstigt (när jag hade reflexbrösta knäppte jag den aldrig under frambenen tex utan den dinglade) - allt som urskiljer sig gör bilisten uppmärksam mycket tidigare.

Ta alltid på reflexerna ifall du är osäker på när det blir mörkt, tveka inte.
En väldigt vanlig och livsfarlig ursäkt är "jag visste inte att det skulle hinna bli mörkt/skulle bara vara ute en snabbis"

Och tillsist: Testa alltid, alltid reflexerna inför varje höst. Det är ännu värre och ganska vanligt har jag sett..reflexer som inte funkar!

Senast ändrad:

Jag rider sällan i trafiken eftersom naturen är perfekt här men man ska alltid tänka på att nåt kan hända och då är det ju bra att det finns reflexer på benen och gärna vid huvudet på hästen. Reflexer på stigbyglar är också vettigt. Reflextäcke är en suverän tingest ;) ... Jag själv är behängd med pannlampa om det börjar bli skumt/mörkt och minimum en reflexväst över täckvästen. Beroende på kylan har jag också en varseljacka och en varseloverall. Suveränt! Varm och synlig på samma gång :D

Jag har reflexväst. Hästen har reflexer på alla ben, i svansen och en brösta. Ländtäcke med reflex står på inköpslistan men samtidigt gör det bara hästen tydlig från sidan och det är framifrån/bakifrån som är viktigast. Det skulle isf vara ett sånt täcke med ögla runt halsen också, men bröstan syns gott den med.

Mina reflexer har jag testat genom att tappa dom och sen köra med bilen där jag red för att hitta dom. Dom var mycket lätta att hitta:D.

Senast ändrad:

Ps jag har köpt reflext tejp, röd, vit och gul på Swedol. Jag har klippt ut små remir dom jag har snott runt delar på bröstselen. Dessa reflexer är helt outstanding. Lite overkill kanske men vi syns:-)

Är det helt kolsvart har jag: pannlampa, reflexväst/jacka. Hästen har: reflexbrösta, reflexridtäcke, reflex på alla fyra ben samt reflex på stigbyglarta: rött för bak och vit för fram :)

Kl

Jag köpte en ny grej på My One nu när de hade erbjudande, en reflexbrösta med dioder som både kan ha fast sken och blinka.
EDACA997-72E4-4521-98BC-326D5171260D-8525-00000EA43B0E89FD_zps4795a469.jpg
( bortse från smutsig och svettig häst)

kl

Jag kan tycka att de ibland är otroligt snåla med reflexer på reflexprodukter. På vissa saker är det bara en liten smal kant i reflex. Varför inte bara ösa på med grejer helt i reflex? :)
Då kanske man slipper paketera in hela hästen (och en själv) i massa olika reflexutrustningar.

De här bootsen tex. En smal reflexrand. De funkar säkert jättebra men reflexer är ju till för att synas så varför inte se till att de verkligen syns och göra tvärtom, det gula till reflex? ;)
940066_01.png

Instämmer!

Många hästreflexer tycker jag är värdelösa och jag kan inte förstå hur man tänkt praktiskt..täcken tex har ofta bara reflexband i sidorna, lika så många benreflexer/reflexskydd..hur många bilar lyser en häst i sidorna??
Det är ju faktiskt så att till större del så antingen möter man eller blir omkörd av en bil = lysena träffar hästen antingen fram eller bak men inte på sidorna!

Sen ska dem vara hutlöst dyra på det, när dem knappt är funktionsdugliga :banghead:
Det finns somsagt en anledning till att jag bojkottat att köpa i alla fall reflexer till benen på hästarna i hästbutik..

Senast ändrad:

Det är olika vad man anser är billigt för förbrukningsvaror, men jag tycker inte att reflexer är billiga som 70-80:-/paret då jag vill byta ut dem ofta utan då finns det billigare alternativ, men med mer reflex för pengarna :)
Jag betalar ca 20:-/par med lysdioder och kan altså byta ut dessa en gång per säsong minst om jag vill för samma pengar men där jag bara skulle ha fått ett par..

Jag har bara haft problem med "hästreflexer" där antingen reflexbandet spruckit så fort det blir minusgrader eller att spännen, kardborreband går sönder fort. Sen är även spännena för stora/hästarna slår i och de spricker också.

Många tycker som jag, att reflexer är dyrt och resonerar antingen som så att reflexer ska hålla i flera år för att det är dyrt att köpa in, eller ännu värre..att reflexer blir bättre om de är av högre prisklass men så är det inte utan alla reflexer har en begränsad livstid!

Senast ändrad:

De ser bra ut! Fram tills att man spänner de och spännet går över reflexen???

De ser bra ut! Fram tills att man spänner de och spännet går över reflexen???

Inte på min tjockbenta sak :P. Kommer vara glad om kardborren räcker runt heheeh. Tänkte också fara förbi Jula imorrn och spana in led-varianten :)! Man kan aldrig ha för många reflexer!

Funderar även på att bygga någon typ av "extra-ljus-ramp" att sätta på bröstan. Tycker att det är lite klent med bara en pannlampa, och dessutom så blir det ju mörkt framför fötterna på hästen om jag vänder mig om. Någon som gjort ett sånt hemmabygge?

Vi har det rosa och precis som du skriver så lyser det inte särskilt i mörker. Kommer inte att köpa ett sådan igen. Jag hade satsat på det oranga från Horze eller ännu hellre ett riktigt gult som syns riktigt bra.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 395
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
552
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 200
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka