Ridning med Fleece bandage

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Whatahotgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 459
W

Whatahotgirl

hej jag har en liten fråga och hoppas jag sätter den på rätt tråd!
Kan man rida med fleece bandage och ska man då ha typ paddar undre eller något sånnt? :confused:
Tacksam för svar :rofl:

Sv: Ridning med Fleece bandage

Whatahotgirl skrev:
hej jag har en liten fråga och hoppas jag sätter den på rätt tråd!
Kan man rida med fleece bandage och ska man då ha typ paddar undre eller något sånnt? :confused:
Tacksam för svar :rofl:

Jag vågar inte linda någon typ av bandage utan paddar.
Även om man har viss vana finns ALLTID risken att man lindar liiite ojämnt, och råkar skada en sena.

Om fleecebandage funkar beror på vad du vill uppnå med lindandet.

Ja man kan rida med fleecebandage och nej man behöver inte padd.

Men nej man får inte speciellt mycket skydd heller.

Alexandra_W skrev:

men varför har man fleece bandage då? Jag brukar ha sånna med först fleece å sen typ nåt elastiskt utan padd under för att ge både lite stöd och skydd när jag tränar...

Alexandra_W skrev:

Man får väl samma skydd av en fleecelinda som av en elastisk linda men inte samma stöd.

Det är väll vanligast att fleecebandage används som stallbangade,
och då är ju syftet oftast att det ska blodcirkulationen ska bli bättre.
Skulle själv aldrig linda med elastisk linda över natten..

Elastiska lindor (helt elastiska) med paddar under är personligen dock det jag skulle tänka mig och använda mig av för att ge stöd vid ridningen. Men själv föredrar jag egentligen dock endast skydd vid ridning, finns egentligen inte så stort syfte att använda lindor alls vid ridning tycker jag... i så fall mest för att det är snyggt.

Sweet skrev:
Man får väl samma skydd av en fleecelinda som av en elastisk linda men inte samma stöd.

Stödet med fleece är i princip noll. Skyddet mot påslag etc är inte speciellt bra heller och MYCKET sämre än med elastisk.

Du har ju alltid elastisk med padd under (eller kombinerad linda där första dlen är fleece) och det blir ett betydligt tjockare 'skydd' än föeecelinda. Om en skodd häst slår sig på benet med den skodda hoven ger fleecelindan i princip inget skydd, medan elastisk linda med padd ger ett betydligt bättre skydd (om än inte jämförbart med ett benskydd). Padden och tjockleken är dels skyddande, dels stötdämpande. Fleecen är för tunn (fleece är så himla poröst så det är mest fluff och skyddar inte speciellt mot smällar)

Men fleecelindorna är väl oftast mycket längre än de elastiska lindorna?

man rider inte me fleece lindor pga att de inte ger nåt stöd.. vid ridning använder man en tunn padd och elastiska lindor eller bomullslindor.. i hagen används en tjockare padd med fleecelindor.. rekommenderade iaf min vetrinär..

Sweet skrev:
Men fleecelindorna är väl oftast mycket längre än de elastiska lindorna?

Det beror nog på tror jag? Nu har jag inte mätt, men på mina raabers spindelben så ser det 'tjockare' och 'klumpigare' ut med tunn padd plus elastisk än med fleece. Vet inte om fleecen är längre, men den blir iaf mer hoptryckt för intrycket blir nättare..

(Jag brukar klippa av en bit på elastiska lindor för att slippa det där klumpiga)

Liknande trådar

Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 630
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
602
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka