Ridning på en hand

Manji

Trådstartare
Ställer frågan här då det är vanligt inom westen att rida på en hand..

Hur rider man på en hand?
Förstår att man använder vikt och skänkel som mest, men när och hur använder man handen/tygeln?

Tacksam för svar!:)

Sv: Ridning på en hand

Man använder sig av neckreining. Alltså man lägger an tyglarna mot hästens hals för att svänga. T.ex. om du ska till höger, för du din hand åt höger så att vänster tygel läggs an mot hästens hals, men inte för mycket så att hästen inte felställs.

Tack för svaret!:)

Vet du möjligtvis någon (westen)sida som har exempelvis bilder och sånt som visar och förklarar rätt handställning m.m?

Lillkumpula skrev:
Tack för svaret!:)

Vet du möjligtvis någon (westen)sida som har exempelvis bilder och sånt som visar och förklarar rätt handställning m.m?
Ska du tävla i reining är det bestämt i regelboken hur tyglarna ska hållas, men ska du kasta lasso så funkar inte det greppet utan du får hålla annorlunda. Kolla in bilder från olika grenar så ser du hur man håller.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
600
Senast: Ramona
·
Kläder & Bli fin Jag tror att mitt hår är naturligt vågigt, för rakt är det inte iallafall. Jag har sett videor på nätet hur folk tar hand om sitt...
Svar
2
· Visningar
367
Senast: tott
·
Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i... 2
Svar
21
· Visningar
1 370
Senast: BornAgain
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 237
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka