Ridning på "Enskild väg"

Sv: Ridning på "Enskild väg"

Rolle skrev:
däremot om vägen t.ex. bara leder till gården kan det betraktas som tomt.
Och även om vägen går igenom gården och ut på andra sidan, så betraktas tomten som tomt.
Man får rida på vägen, men inte just där den går över tomten.
Då så får man försöka att ta sig runt på något annat vis.
Och om det inte går, ja då så går det ju inte.
Då så kan man inte rida just där.

MEn det där stämme inte.. Då skulle man ju inte ens kunna gå förbi ett hus inne i stan. Eller cykla förbi.. Det finns ingen speciellt regel som gäller just för hästar så det där är något som nån har hittat på. Vi går under samma som cykel enligt vår kommunalare vi pratade med.. och de kan du aldrig hindra utanför tomten!!!

Inte_Ung skrev:
Och även om vägen går igenom gården och ut på andra sidan, så betraktas tomten som tomt.
Man får rida på vägen, men inte just där den går över tomten.
Då så får man försöka att ta sig runt på något annat vis.
Och om det inte går, ja då så går det ju inte.
Då så kan man inte rida just där.

Det finns tydligen något som heter "gammal hävd" som gäller än idag. En bekant har just en sådan väg som går över hans tomt...samma väg går vid några täkter vidare bort till nästa by...inget man kör bil på för den är alldeles för dålig för det. Bonden som ägde täkterna försökte införliva vägen i åkermarken men fick "pisk på fingrarna" av den anledningen att det fanns urgamla kartor med den vägen utsatt. Det vara bara att fixa i ordning vägen igen. Min bekant har ryttare, traktorer, vandrare och orienterare som rör sig över hans tomt...15 meter från hans ytterdörr och han kan inte säga nåt om det. Och hundarna får han ha lös så länge dom inte gör någon skada på passerande... :cool:

En sådan väg har varit "hävd" för allmänheten.
Min väg har aldrig varit hävd och heller aldrig varit tillgänglig för andra att ta sig fram över.
Utan den går bara till mig, fast från 2 olika håll.
Ingen har någonsin haft rätt att färdas över den tomten.
Min granne däremot har med en likadan tomt ett servitut som gör att vissa andra måste få köra över gårdsplanen deras.
Men det är ju inte alla andra utan bara de som innehar servitutet.

En annan sak som har betydelse är om det är byggnader på båda sidor om vägen eller ej.
Och vad det är för byggnader.
Jag har stallet på andra sidan och det är då en ekonomibyggnad som ägaren eller ägarens anställda har verksamhet i.
Och då så blir gårdsplanen emellan en tomt.
Om jag inte hade haft stallet på andra sidan, så hade jag nog haft svårt att hävda tomten där.

Må så vara på "din väg" men om vägen ledde in till en skog bakom med markväg eller liknande hade du med största säkerhet fått bita i det sura äpplet :D :cool:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Rolle skrev:
....men om vägen ledde in till en skog bakom med markväg eller liknande hade du med största säkerhet fått bita i det sura äpplet
Det beror väl på vems skog som det är?
Och om det finns någon annan väg dit?
Skogen bakom mig når man från det andra hållet, på de vägar där skogsägarna har sevitut.
Kan jag då rida genom gårdsplanen på en annan näraliggande gård där det finns en gammal väg som går vidare till andra gårdar och vägar?
Jag har inte gjort det hittils, för jag har trott att det var att beträkta som tomt.
Men det skulle bli en alldeles underbar ridslinga.
Och betyder det att mina grannar, där min fastighet förut har haft servitut på vägen över gårdsplan, måste stå ut med att andra än de med servitut åker, rider, går, cyklar o.s.v. där?
Och betyder det kanske t.o.m. att jag kan hävda "gammal hävd" om jag vill åka, gå, rida där, trots att mitt servitut har upphört?
Servitutet upphörde då den andra vägen till min gård byggdes.

Hänsyn och omdömme gäller alltid, och kommunikation. Vad jag menade var bara att om vägen går igenom gården är det inte automatiskt förbud att färdas där. Här nere finns flera exempel på detta även om många nu fått bidrag för att dra om vägen utanför gården.

Rolle på Österlen

Här nere finns flera exempel på detta även om många nu fått bidrag för att dra om vägen utanför gården.

Det här är något som gör mig klart misstänksam mot myndigheter, ta och fundera en stund på varför de delar ut bidrag för detta.

Antagligen skulle dessa gårdsägare få rätt vid en ev tvist, för att få tyst på dessa ger man bidrag för att vägen skall dras utaför gården. På så sätt blir alla nöjda och glada, och inga tvister uppstår.

Jag har nu lärt mig på ett mycket fult sätt, att även om jag som privatperson har rätt mot en myndighet innebär det inte att dom tänker ge med sig för det. Det du beskriver är smygvarianten, det jag dealar med själv är att de inte vill ta i saken med tång. Därför skyller man på de mest lustiga saker som inte ens stämmer med verkligheten. :mad:

Nej, nu så får du ta och klargöra det här.
Hur ÄR det egentligen?
Vem får åka var på gammal hävd?

Nu blir jag lite förvirrad (vilket inte är ovanligt), de exempel jag känner till har varit genomfartsvägar med en del trafik igenom och gått förbi boningshuset med en meter och stall på andra sidan. Givetvis finns det intresse för kommunen att lägga en sådan väg längre från huset. Har svårt att tro man får hjälp med en väg som nästan bara trafikeras av gående, cyklar och en och annan ryttare (med häst under sig) ;)
Men hade jag haft en väg genom gården som trafikerades av allmänheten skulle jag nog höra vad det finns för hjälp till finansiering till att dra om vägen om det var till olägenhet.
Men som sagt det beror nog på vad som finns i änden på vägen... ;)

Rolle på Österlen

Vet inte vad du menar riktigt? Vad jag sa var bara att om vägen går igenom gård är det inte med automatik förbud att färdas där. Eller menar du att det automatiskt är förbud att färdas på väg genom gård?
Vi kanske missförstår varandra??

Rolle på Österlen

Jag vill ju veta vilka gårdar man får färdas genom och vilka man inte får färdas igenom.
Hur avgör man skillnaden där?
Vilka premisser är det som sätter reglerna?

Allmän väg genom en gård - det är ju enkelt, där får alla färdas.
Privat uppfartsväg till en gård som blir tomt - där så får man ju inte färdas.
Men alla varianter där emellan då?
Och så detta med hävd?
När kan man då hävda hävd?
Se mitt tidigare inlägg med några exempel.
Hur förhåller det sig där?

Vilka premisser är det som sätter reglerna?
Som tidigare nämnts avgörs det från fall till fall. Därför finns det inte heller en fastslagen gräns i meter hur nära man får vara innan hemfriden störs.
Men vill du ha svar skulle ja nog rekommendera dig att ta kontakt med din kommun så kanske de kan ge svar. Annars kan man ju sätta up en bom och vänta till någon reagerar och anmäler och det blir en prövning i frågan.
Det stod ju om en person med större egendom som klagade på det här och spärrade av vägen som passerade 150m från huset för att det störde hemriden, vägen var sedan länge, innan vederbörande flyttade dit, en väg som användes frekvent av byborna. Vet inte hur det slutade men den finns nog i nyhetslänkarna här på Buke.
Men som sagt, kolla med din kommun för det finns nog risk för att det varierar mellan olika kommuner ;)

Lycka till och Trevlig helg
Rolle på Österlen

Sv:"Hävd"

Begreppet "hävd" finns inte längre. Är 100% säker på detta eftersom en bonde här ute försökte få igenom ett servitut på min uppfartsväg m.h.a. just begreppet "hävd". Efter turer hos både Kronofogdemyndigheten och Tingsrätten blev det i alla fall avslag för honom eftersom "hävd" inte längre finns (tror att det togs bort -98).

;) Krocket

Sv: "Hävd"

krocket skrev:
Begreppet "hävd" finns inte längre. Är 100% säker på detta eftersom en bonde här ute försökte få igenom ett servitut på min uppfartsväg m.h.a. just begreppet "hävd". Efter turer hos både Kronofogdemyndigheten och Tingsrätten blev det i alla fall avslag för honom eftersom "hävd" inte längre finns (tror att det togs bort -98).

;) Krocket

Jodå hävd finns visst. Het säker! :devil: Vi vann i rätten 2004 med "hävd". Handlade om en gammal markväg. :)
I detta fallet inte hästtvist utan traktortvist. :o

krocket skrev:
Jag har rätt att inhägna min egen mark om jag vill det, och har ingen skyldighet att hålla öppet för förbipasserande.

Ja, du har rätt att inhägna marken, men det är inte något som hindrar att allmänheten får öppna o gå in, under förutsättning att de stänger efter sig. (Nu menar jag givetvis inte tomt, utan skogsmark etc)

"Håller du dig inom allemansrätten kan markägaren normalt inte hindra dig från att rida på hans mark. Om han har stängsel eller motsvarande runt vissa områden av sina ägor spelar ingen roll. Om marken inte omfattas av allemansrätten förhåller det sig annorlunda. Ett stängsel som är uppsatt av myndighet eller annars med stöd av lag medför ofta att området inte skall anses omfattas av allemansrätten. När marken omfattas av allemansrätten har du dock rätt att öppna grindar o d för att rida på andra sidan staketet. Det enda som krävs av dig är att du stänger grinden efter dig!

Om en markägare har stängsel runt hela sin mark så att du inte kan nyttja din allemansrätt genom att rida i området kan länsstyrelsen ingripa. Länsstyrelsen kan med stöd av miljöbalken (MB) förelägga den som håller stängsel i ett område av betydelse för friluftslivet att ordna grindar eller andra genomgångar som behövs för att allmänheten skall kunna komma till mark som omfattas av allemansrätten.

Om markägaren har stängslet endast i syfte att utestänga allmänheten från området kan länsstyrelsen förelägga denne att helt ta bort stängslet."

Tror att detta kommer från naturvårdsverket. (Har klippt ihop en massa rörande allemansrätten i ett dokument på datorn...)

Jo att "hävd" fortfarande finns, det är jag övertygad om.
För utan den så skulle det bli allvarliga problem för många fastighetsägare att ta sig till och från sina hus/gårdar/hem/marker, så den går inte att ta bort.
Frågan är ju när/var/hur den gäller och för vilka.

Att en fastighetsägare har rätt att ta sig till sin gård över någon annans gårdsplan/tomt, ger ju inte automatiskt alla rätt att färdas över den tomten.
Utan hävden hör ju samman med just den fastighetsägarens behov av att komma hem och bort.

Skulle vara intressant att veta lite mer. I januari 2005 (i år) var i alla fall domslutet att "hävd" inte gäller vägar. Allt enligt Tingsrätten. Har dessutom kontrollerat detta med en av riksdagens ledamöter som var med och avskaffade just begreppet "hävd". Ska fråga honom mera och återkomma i ärendet.

Vägfrågor sköts annars av Lantmäteriet. Man kan aldrig bli utestängd från sin fastighet. Är man oense om vägfrågor får man begära förrättning hos Lantmäteriet. Det är så servitut kommer till.

;) Krocket

Senast ändrad:
Sv: Stängsel

Jag har rätt att inhägna min mark till hästhagar, t.ex. Och har ingen skyldighet att ha grindar åt ett visst håll. Jag kan också odla min mark om jag känner för det. Skulle tro att det vore svårt att hävda annorlunda hos Länsstyrelsen.

Länsstyrelsen kan med stöd av miljöbalken (MB) förelägga den som håller stängsel i ett område av betydelse för friluftslivet att ordna grindar eller andra genomgångar som behövs för att allmänheten skall kunna komma till mark som omfattas av allemansrätten.

Vore intressant att veta i hur många fall detta skulle kunna vara applicerbart. Personligen tror jag att det endast rör sig om undantagsfall.

;) Krocket

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 910
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa... 2
Svar
32
· Visningar
1 399
Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
877
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din... 2
Svar
22
· Visningar
1 845
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka