Ridning som motion?

Jag säger som flera andra - att graden av motion kan variera stort beroende på hur man rider. Jag själv får knappast någon större träningseffekt av själva ridningen, men å andra sidan är det oerhört mycket bättre än att sitta i tv-soffan. Som Buck skrev kan ju kringarbetet också bidra en hel del, en mig närstående ung kvinna har aldrig varit så vältränad som när hon gick på ridgymnasium och skötte många hästar, grymt stark och rena tävlingssimmarkroppen.
Ja jag själv har aldrig varit så vältränad och smal som när jag jobbade i stall, gick ner så pass att jag kunde ha 36-38 i ridbyxor vilket är väldigt stort för en som mest haft 40-42 hela livet ^_^.
Mockade en 20 boxar och red ca 4 hästar om dagen, och ridningen var då bara motions ridnigen utan större krav.
Att rida en häst en gång om dagen ger nog inte någon större effekt på kroppen.
 
Ja, ridning och stalljobb för mig är motion. Inte så att jag klarar springa maraton eller får stora biceps. Men jag får vettig vardagsmotion, som ger mig energi i både kropp och själ!
 
Tycker du det även på en häst som rör sig mycket? Jag förstår typ western som är så himla markbunden, det blir ju bekvämt (ska ju vara det också). Men en dressyrhäst med kadens tycker jag är skitjobbig att sitta på bara, att dessutom finlira - då krävs stark bål och koordination.

Håller med! Min häst rör sig så mycket att det krävs mycket muskelarbete för att helt enkelt sitta still och inte skumpa eller ramla av.

Att rida tex islandshäst, ponny etc kräver mycket mindre av ryttaren eftersom de inte har samma rörlighet i ryggen och schwung som ett stort halvblod. Skillnaden är enorm.

Men ridning är ffa styrka och stabilitet, typ som pilates eller yoga och inte konditionsträning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
456
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
871
Senast: valy
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 631
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
753
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp