Ridning under mens

Ingen skilnad mot när jag inte har mens. Håller med i att använda binda då jag tycker det är äckligt att gegga ner sig för tamponganvändning eller kopp.

Binda är geggigare, imo, där har man ju blodet utanför slidan betydligt längre stund innan man tvättar bort det. Plus att jag tycker att binda ger klart mer skav pga varmt och svettigt 🤷🏻‍♀️ Men to each her own, utan äckel.
 
Känner mig rätt förvånad över att så många verkar använda binda vid ridning. För mig skulle den inte sitta kvar. Eller så skulle det blöda utanför. Den sitter ju inte still, inte ens när man går vanligt.
Inte ridit på många år nu men i yngre tonåren när jag hade mens så hoppade jag över ridningen, i 19-årsåldern började jag använda tampong och kunde då rida även när jag blödde.
 
Jag har alltid ridit som vanligt under mens om jag inte varit för illamående eller haft för ont. Vanligtvis med tampong, och binda som extraskydd. Bara binda tycker jag är obehagligt, särskilt vid lättridning.
 
Känner mig rätt förvånad över att så många verkar använda binda vid ridning. För mig skulle den inte sitta kvar. Eller så skulle det blöda utanför. Den sitter ju inte still, inte ens när man går vanligt.
Inte ridit på många år nu men i yngre tonåren när jag hade mens så hoppade jag över ridningen, i 19-årsåldern började jag använda tampong och kunde då rida även när jag blödde.

Jag red med binda de första åren jag hade mens. Inga problem. Visst är det bekvämare om man kan använda annat men det funkade. Nu använder jag bara menskopp. Fantastisk uppfinning!
 
Känner mig rätt förvånad över att så många verkar använda binda vid ridning. För mig skulle den inte sitta kvar. Eller så skulle det blöda utanför. Den sitter ju inte still, inte ens när man går vanligt.
Inte ridit på många år nu men i yngre tonåren när jag hade mens så hoppade jag över ridningen, i 19-årsåldern började jag använda tampong och kunde då rida även när jag blödde.
Eftersom många får allergi av tampong?
 
Känner mig rätt förvånad över att så många verkar använda binda vid ridning. För mig skulle den inte sitta kvar. Eller så skulle det blöda utanför. Den sitter ju inte still, inte ens när man går vanligt.
Inte ridit på många år nu men i yngre tonåren när jag hade mens så hoppade jag över ridningen, i 19-årsåldern började jag använda tampong och kunde då rida även när jag blödde.
Rida i binda har alltid varit hyggligt problemfritt för mig, har ju funnits vingar om det flyttar sig. (mina sitter still, vid gång, jumpa, ridning osv, trosorna sitter ju still. Eller det har klart hänt att det glidit och blött över, ganska mycket till och med, men inte vid ridning, utan en dag med jeans o dåligt trosval tex.) Hade ganska riklig mens tidigare.
När jag var väldigt liten och det inte fanns platta bindor var det lite trixigare, då hade man gärna inte en helt ny precis när man skulle sitta upp, utan hellre en lite utplattad. :cool: de var typ ngn cm höga.

Tampong har alltid känts obehagligt och skavigt och svår att glömma bort när den är där.
(Jag badar inte i pool med mens (använder ju inte tampong) men annars så.)
 
Senast ändrad:
Jag är en av dem som tycker mens är vidrigt. Riktigt, riktigt vidrig och på äldre dagar (år) har den blivit så extremt mycket rikligare och jag har känningar av det. När jag var ung hade jag som tur var aldrig mensvärk men nu.

Väldigt sällan jag låter hästen vila pga av att jag har mens. Jag gör nog ingenting annorlunda för att man har mens.

Mer är nog lite bitskare några dagar innan :D
 
Skulle aldrig kunna rida med binda, jag får skavsår direkt. Har gjort misstaget att glömma ett trosskydd nån gång och då var j skinnflådd. Är tampong som gäller för mig om jag ska rida, och jag ställer aldrig in ridpass pga mens. Jag har förvisso väldigt små blödningar oh ingen direkt mensvärk. Är betydligt värre för mig vid PMS, då kan jag skippa ridningen mest för hästens skull då mitt humör inte är att leka med.
 
Får också skav om jag har någon form av binda/trosskydd. Har dock så lite mens så oftast rider jag utan något, när jag var yngre hade jag tampong och senare kopp.
 
Skulle aldrig kunna rida med binda, jag får skavsår direkt. Har gjort misstaget att glömma ett trosskydd nån gång och då var j skinnflådd. Är tampong som gäller för mig om jag ska rida, och jag ställer aldrig in ridpass pga mens. Jag har förvisso väldigt små blödningar oh ingen direkt mensvärk. Är betydligt värre för mig vid PMS, då kan jag skippa ridningen mest för hästens skull då mitt humör inte är att leka med.
Trosskydd har halkat runt betydligt värre när testat det i slutet av mensen, då har jag bara struntat i det istället och satsat på menstrosor eller att det inte går igenom för det är så lite.
 
Jag har ärligt talat aldrig reflekterat över att jag skulle hoppa över att rida för att jag har mens - är 51 i år och har haft regelbunden mens sedan jag var 13 och hunnit med både mensvärk och rikliga blödningar (har visst hopp om att det hela ska upphöra för gott snart - senaste mensen var minimal med mina mått mätt som annars har ganska riklig). Jag använder tampong (som jag tycker inte känns alls när den sitter på plats och innan den blivit helt "full") och så binda som extra säkerhet. Tycker att även bindan gör sitt jobb utan att flytta på sig (med rätt sorts trosor iaf!) och mot slutet av mensen blir det ofta endast binda (pga mindre meckigt/kladdigt att byta). Har jag mensvärk tar jag värktabletter men lever som vanligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 095
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: valy
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 546
Senast: animalasia
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 166
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp