Ridning vid graviditet!?

F

Fellow04

har precis gjort ett graviditetstest som visade positivt, så jag ska till barnmorskan snart. Detta är första barnet och jag är så himla nojig eftersom jag aldrig varit med om en graviditet förut. Så det jag undrar nu är om man kan rida när man är gravid? i så fall hur långt in i graviditeten kan man göra det? någon som har erfarenhet av ridning vid graviditet?

Sv: Ridning vid graviditet!?

Ja, man kan rida när man är gravid, så länge som det känns okej. Jag red tills jag var i cirka 6;e månaden, sen kändes det inte längre säkert och jag tyckte att jag var i obalans.

Min farmor red dagligen tills dagen innan hon födde min far, så visst går det att rida när man är gravid! Han var dessutom första barnet..

Du kan rida så länge du känner dig säker du ska kanske ska ta det lite lugnare bara i början eftersom man har lätt för att få missfall vad jag har hört!! och akta dig för att ramla av din polle under denna tid..:smirk: hoppas att allt går bra..:bump:

Alla inkl läkare och BM säger att det är helt ofarligt att rida. Men fråga dom då om det är lika ofarligt att trilla av?

Jag personligen har inte ridit under mina graviditeter och skulle aldrig få för mig tanken att riskera att skada ett foster för att jag var lite ridsugen. Risken är liten - men den finns ju såklart. Vill man ha det på sitt samvete?

Nu får jag som vanligt massa emotsättningar - "men det är ju farligt att åka bil också, ska man låta bli det också?" eller "man kan ju ramla i trappen - ska man bara åka hiss?"

Det handlar inte om att bädda in sig i bomull i 9 månader - det handlar om att minimera riskerna.

/mli - ridsugen utav bara hel**te :-)

ah härligt, då kan jag rida ibland i alla fall. Men det är klart, man vill ju inte ramla av så jag får väl ta det lugnt. kanske lulla runt i skogen då och då...jag hörde också att det var lättare att få missfall ibörjan..så kanske ska vänta ett litet tag i alla fall....

om du ridit regelbundet fram tills nu är det ingen fara att fortsätta som vanligt då muskulaturen är stark nog att hålla allt på plats inne i magen=) Jag red som vanligt fran tills v 10 typ. sen fick pållen ta det lite lugnt ett par veckor sen fick han vintervila. Jag red sista gången i v 17. Samma dag jag varit på ultraljudet och sett min lilla bebis. Lånade en häst som i vanliga fall är hur snäll som helst. men han kände väl att jag va nervös så han höll på att takta osv. Med alla hormoner å så i kroppen började jag nästan grina=) Bytte då häst med mamma å red Naggur, som jag haft sen innan han va 2 år. Sen va de stopp. då vågade jag inte mer. Kände att de inte va värt det. har aldrig ramlat av Naggur men OM de skulle hända nått så...

Har precis lånat ut Naggur nu och red ett par varv i ridhuset för att visa tjejen som har han nu. va för 3 veckor sen, då va jag i v 22. Men jag va väldigt tveksam tills jag väl kommit upp. han brukar busa en hel del med mig när jag rider på volten/ ridhuset och sparka backut i galoppfattningarna. men han kände nog av att de va nått för han va jättelugn å snäll=)

Min plan va att rida så länge Naggur orkade bära mig. men de blidde inte riktigt så=)

Grattis först och främst.
Jag tycker att det är viktigast att man lyssnar på sin egen kropp. Det som känns bra för en person kanske inte alls känns bra för en annan. Personligen red jag tills det var 4 veckor kvar tills beräknad förlossning. Jag hade inga problem med någonting under graviditeten och dessutom var min mage minimal. Jag hopptränade fram till 6:e månaden. Jag kände mig otroligt trygg med min dåvarande häst.
Graviditet är ingen sjukdom. Min barnmorska talade om för mig att barnet ligger väldigt väl skyddat där inne i magen.
Det där med att man ska vara försiktig i början pga risken för missfall känns som skräckpropaganda för mig. Jag tror inte att det är så.
Så, gör det som känns rätt för DIG!

Jag har fått liknelsen en gång att barnet i magen ligger som en guldfisk i vattenfylld plastpåse - hur mkt man än klämmer kommer man inte åt fisken :D

Så bra kanske det inte är, men visst ligger barnet skyddat. Missfallsrisken är ju störst de första 12 veckorna men det är ju oberoende om mamman trillar av hästen eller om det skulle vara nån kromosomskada. Efter det däremot är ju ändå risken liten att fostret skulle skadas direkt. Det som kan hända och som är nog så allvarligt är att man slår i magen/ryggen så moderkakan släpper. Då har man inte många minuter på sig att få ut ungen.. :o
Vad gör man då om man ligger på en stig i skogen eller i ett ridhus? Världens lugnaste och snällaste ardenner på 30 bast kan ändå bli rädd för en hjort som hoppar fram, eller är det kanske bara underlaget som släppte lite?

Det är det jag menar med att man måste göra det som känns bäst för en själv. Om jag oroar mig för att ramla av så är det nog bäst att låta bli att rida. Man ska gå på magkänslan tycker jag. Om jag blev gravid idag, 13 år senare skulle jag kanske inte alls göra som då.

Den här debatten dyker upp med jämna mellanrum, du kan säkert söka på gamla trådar med upprörda inlägg.

Jag svarar liksom i de trådarna att så länge du mår bra kan du rida, men håll dig till hästar du känner - det är inte smart att börja rida in galna unghästar under sin graviditet (är det nånsin smart....? :) ) Det är heller inte så listigt att börja rida som nybörjare under en graviditet.
Man ska inte förringa att man mår bra även psykiskt av att rida.

Jag red sista gången den 13/6 och födde min son den 28/6 första gången. Andra gången red jag bara t o m femte månaden, sen fick jag sluta för jag hade så ont av foglossningar.

Cilla
läkare

Malin Baryard satt ju och tävlade hoppning som vanligt när hon var ganska så rund om magen. någon som vet ifall hon är Gravid igen förresten?

Jag red mina hästar regelbundet tills jag var i 8.e månaden, mellan 2-4 hästar om dagen, tävlade sista tävlingen (dressyr) när jag var i 7:e månaden. Därefter fick jag jobba dem från marken i stället. Hade en period ca 2 veckor när jag var i 5:e månaden då jag kände av foglossning, tog det lugnt då(kunde inte annat heller för den delen) men de försvann och jag hade inga besvär senare heller. Man kan rida så länge det känns bra, sedan kan man ju alltid disskutera hurvida man är rädd om sitt barn eller ej om man skulle drutta i backen..

Jag hade en rekordsnabb förlossning, tog knappt 2 timmar, så det där om att ridtjejer har svårare förlossningar är nog bara en myt.

Lycka till föressten!

Jag är gravid(blir 5e månaden nästa vecka) & ska just sätta igång mina hästar efter vintervila, + att ajg mått så dåligt att ajg inte kunnat rida dem.
Den bm jag går hos sa att de flesta hon vet rider tills några veckor innan förlossning, men känns det inte bra ska man sluta.Att falla av är inte heller bra visserligen, då tycker hon man ska åka å kolla sig, men barnet är skyddat då det ligger i vatten.
Generellt sett sa hon att allt som inte känns bra för mej fysiskt, inte heller är bra för barnet, en ganska bra måttstock.
Jag skulle även sluta bära de tunga vattenhinkarna jag bär tyckte hon.

Jag är gravid(blir 5e månaden nästa vecka) & ska just sätta igång mina hästar efter vintervila, + att ajg mått så dåligt att ajg inte kunnat rida dem.
Den bm jag går hos sa att de flesta hon vet rider tills några veckor innan förlossning, men känns det inte bra ska man sluta.Att falla av är inte heller bra visserligen, då tycker hon man ska åka å kolla sig, men barnet är skyddat då det ligger i vatten.
Generellt sett sa hon att allt som inte känns bra för mej fysiskt, inte heller är bra för barnet, en ganska bra måttstock.
Jag skulle även sluta bära de tunga vattenhinkarna jag bär tyckte hon.

Ja min BM så liknande till mig när jag var där för ett tag sen, att det som inte känns bra för mig är inte bra för babyn! Och allt känns bra hittils så jag fortsätter väl som vanligt. Men precis som du så bär jag inte de tunga vattenhinkarna. Tur att min sambo är gullig att följa med ut varje dag för att göra det :) Det är ju skit jobbigt...

Med min första son var jag inte ens medveten om att jag var gravid tills ganska långt in i graviditeten. Red dagligen, och gjorde det ända tills tre dagar innan förlossning, det gick bra.

Nu är jag gravid igen och den här gången tar jag det betydligt lugnare. när jag testade positivt slutade jag rida tills de första 12 veckorna var över. Nu rider jag igen, men är försiktig med hur mycket jag far runt, vill helst inte utsätta mig för risken att fara av hästapållen.

Enligt både barnmorska och läkare jag pratat med är det ofarligt, men man får lov att känna efterså det inte gör ont eller är obekvämt att rida. Deras konkreta råd var att "Lyssna på din kropp och lyd det den säger till dig"

Jag är gravid i 6:e månaden och jag rider fortfarande.

Hade ett kort uppehåll på några veckor pga att jag mådde så illa i början på graviditeten, och det blev inte bättre av att "gunga" fram på min häst. ;) Men nu e jag igång igen. Och jag tänker fortsätta att rida så länge ja kan...

Jag måste nog säga att det beror mycket på hästen i fråga, det är absolut inte farligt att rida under graviditeten (snarare bra för vissa muskler som man inte använder annars) men däremot inte så jätte bra att trilla av... Därför bör man nog INTE rida på ett sätt så att man inte känner sig TRYGG.

Man får känna efter allt eftersom tiden går, om man inte får problem med foglossning och div som kan inträffa så är det bara att fortsätta rida så länge det känns bra för dig...:)

Hoppas att du fått lite svar och om du undrar något ar det bara att fråga.
Lycka till med graviditeten. Det är en underbar upplevelse. :love:

Hej!

Kvinnoklinikssjukgymnasterna där jag "jobbar", rekommenderar att man inte rider 3 månader innan födsel och 3 månader efter. Det har inget med barnet att göra, däremot med dej som gravid, då graviditetet mjukar upp ledband och ligament och gör det lättare att bli inkontinent (med tanke på allt studsande och hoppande i sadeln). Så knipövningar ska man göra om man är gravid och enligt dessa "exterter" ffa om man rider.

/ Lavinia, som inte ska ha några barn..

Ps. grattis föreesten! ds

Jag är i vecka 21 nu och rider för fullt, ska va med på clinic i helgen... Jag har bestämt mej för att rida så länge allt känns ok, jag kan röra mej någorlunda obehindrat och att magen inte slår i hornet (rider western)

Tyvärr va ja med om skräcksenariot i vecka 5-6... Blev sparkad på höften av en häst med brodd... lös benflisa i höftbenet, fick sy broddhålen, röntgen, smärt stillande osv osv... det var en MYCKET jobbig tid efter det och jag gick nästan bara runt å väntade på missfallet; psykiskt påfrestande... låg på soffan i 3 veckor utan att kunna röra mej ur fläcken, Sen blev ja "frikänd" från allt, inga foster skador osv... då bad jag en vän om hjälp med att ta mej upp på hästen och sen va de kört igen! Jag kan verkligen inte leva utan hästar och det är tack å lov mina nära å kära medvetna om och besparar mej från kommentarer, de vet att jag alltid är så försiktig och noggrann som möjligt och det är huvudsaken, en olycka händer så lätt oavsett vad du än pysslar med, det är bara du själv som kan bestämma över dej och din bebis!

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 607
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 559
Senast: lilsan
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 420
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 780
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31