Ridoverall eller skoteroverall?

hannahahne

Trådstartare
Hej!
Har tänkt köpa mig en overall i vinter, men vet inte vad som är bäst att köpa.. en ridoverall eller en skoteroverall.. Kan tänka mig att man kanske glider runt i sadeln med en skoteroverall? Är det någon som har nå tips? :)

Sv: Ridoverall eller skoteroverall?

Jag har aldrig haft problem med att glida runt i min skoteroverall och tilläggas bör att den är i XL medan jag egentligen kanske skulle ha en M. Jag.. Eh.. Lånade den på obestämd framtid av pappa som brukade dra XXL i tröjor så den är otroligt stor så jag borde glida både i sadeln och overallen men icke. Så måste jag säga att jag har använt mammas overall i stl M och pappas ger mycket mer värme så det är ingen dum idé att ta någon storlek för stor även om man kanske inte behöver överdriva så som jag gjorde ;)

Har inget att jämföra med egentligen, men jag är jättenöjd med min ridoverall från H**ks :) Förra vintern när det var svinkallt och jag red i kallare än -15 vissa dagar höll jag värmen jättebra i den overallen!

Långkalsonger under och underställströja med en tröja till över så klara jag mig kanon även fast det var -20 ute :)

har vart nära att köpa deras overall så kanske skulle slå till då :) är den för varm att mocka i? kanske inte blir så kall vinter i år... :p

Jag har aldrig glidit omkring i sadeln med min skoteroverall. Skulle utan tvekan köpa en billigare sådan och lägga resterande pengar på nåt annat än att köpa en hutlös dyr ridoverall.

Jag skulle alla ggr köpa en ridoverall.

Skoteroverallerna har ju taxben = benen hamnar vid knäna när man rider :mad:

Köpte en skoteroverall först å den var jättebra tills jag skulle rida, jag har inget problem med att den skulle varit hal eller så.
Har nog tittat på alla märken som finns på skoteroveraller å alla har jättekorta ben knasigt nog.

Jag väljer skoteroverall, tycker dels att det funkar så pass bra att det inte är värt att lägga pengarna på en ridoverall som oftast är rätt så mycket dyrare speciellt som jag varit nöjd med min relativt billiga skoteroverall i tre vintrar nu, den är dessutom ett par storlekar för stor, vilket gör att det går kanonbra att rida i utan att det blir obekvämt och de aldra kallaste dagarna kan man ha ett extra lager kläder på sig under utan problem om det skulle behövas, (har behövts vid körning, sällan vid ridning )

eftersom jag är ute i ur och skur så är minusgrader inget som hindrar mig, är det -30 så rider jag ändå så att säga, så jag vill ha bra och varma kläder. jag är som sagt nöjd med min skoteroverall, har svårt att tro att en ridoverall skulle vara så mycket bättre så att det motiverar prisskillnaden, men jag vet inte har ju inte provat!

Senast ändrad:

Jag valde av ekonomiska skäl att köpa en skoteroverall på stället där vi handlar arbetskläder. Den är toppen för den är varm men ändå ganska smidig.
Har inte upplevt att jag glider runt i sadeln. Det enda problemet jag kan se är att den blir sjukt varm när man är inne i stallet. :grin:

Benen åker upp lite men jag har sytt på små hällor i resår under foten, såna som det brukar vara på barnens kläder, så nu är det problemet löst. :laugh:

Köp den du trivs bäst i. Tror inte det är någon större skillnad på hur man sitter i sadeln. Om det känns glidigt kan du kanske använda en rumpvärmare så du får mera fäste? Min ridoverall från Jacson är sadelskodd i nåt blankt material (typ nylon). Det ser och känns som ett halt tyg, men är inte alls det när jag sitter i sadeln. Hela overallen är varm och skön och dessutom var den inte alls dyr. Like!
(Endas minus med alla overaller jag provat hittills är att jag aldrig kan använda hällan under foten. Benen är inte anpassade för långbenta och när jag rider hamnar avslutet på vadens nedre del. Ser lite kul ut, men gör inget egentligen. Huvudsaken att det är varmt.)

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 457
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej, vet någon här något om böckman duo R? Vi funderar på och köpa men för min häst som får panik och blir klaustrofobisk i trailern...
Svar
2
· Visningar
270
Senast: Panikponnyn
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
666
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka