Ridoverall vs jacka+byxa

polly p

Trådstartare
Sitter här och huttrar och behöver ut och motionera pållan:). Skoteroverallen är skön och varm när jag ska ut och mocka men inte att rida i..blir klumpigt och halkigt så jag funderar på att investera i en ridoverall eller termoridbyxa/jacka.
Vilket är bäst tycker ni? Både att jobba i stallet kyliga dagar och rida i?
Softshellbyxan från H**ks?
Kom med synpunkter!
Fördelen med jacka och byxa är ju att man kan separera dom och kanske även smidigt när man åker och tränar men en overall känns ju smidig också och det blir inga glipor mm..

Sv: Ridoverall vs jacka+byxa

jag har termoridbyxor från roping son jag älskar. de har skoning så det är inga problem att rida i och varma när man jobbar...
har ett par höstridbyxor i softshell men de är för kalla under 0 grader...

Jag har ett par fantastiska termoridbyxor i snickarmodell, med hängslen - enormt bekväma och man slipper glipan med kallluft som annars brukar irritera. Blir det för varmt kan man också ta av jacka men byxorna går upp över ländryggen och magen så det värmer utan att man blir svettig.

Just dessa köptes från Hööks för länge sedan, vet inte att de har kvar dem. Men hittar du snickarmodellen med någonstans så kan jag rekommendera dem. :)

Min absoluta favorit är overallen! har köpt en ifrån Hööks och det är en utav mina bästa investeringar. Den håller värmen bättre än jacka+termobyxor .. Själva ridningen blir lika mycket/lite påverkad vilket som. Men som sagt, overallen är varmare! och jag tycker att det är bekvämare också.
Jag hade både overall och termobyxor, men skulle jag välja så skulle jag lätt välja overallen!

Jag har också overallen från Hööks och den är jätteskön tycker jag! Skulle inte vilja byta den mot tvådelat. Om det är "lite lagom" kallt eller om jag ska träna använder jag softshell-ridbyxor från Pikeur. De fungerar väldigt bra men för kallt för uteritter när det är riktigt kallt. Jag är väldigt frusen av mig men med underställ + varm tröja under overallen håller jag mig varm i nästan alla väder :)

Mmm, då lutar det nog åt en overall..Den från H**ks är alltså okej?
Blir ev. en lång vinter så..

Red alltid i skoteroverall förut, funkade fint :) Har nu för första gången ever köpt ett par vinterridbyxor, helskodda med hängslen. Är jättenöjd med dom :D Har dock inte testat dom i riktigt bitande kyla än, hittills kallaste ridturen var "bara" minus 15 och då hade jag långkalsonger och mjukisbyxor under, och jag frös inte :D

Jag föredrar overall. Köpte en i slutet av 90-talet som fortfarande håller. Köpte den på Jula och när den inte håller längre köper jag nästa på samma ställe.

Ridoverallen

Hur är storlekarna på Hööks overall? är de normala, ngt stora el ngt små? känns som om det vore smidigare med en hel overall...

Jag fick ridoverallen från h**ks i julklapp och jag är helt :love:! Så lätt att röra sig och jag som i vanliga fall hatar när ridbyxor och sånt är skodda på insidan av benen har ingen ont av att den här har det för det är så mjukt och följsamt. Dessutom är den riktigt snygg på!
Viktigt är därimot att man får en i bra storlek, om man tar en för stor ser man ut som en michelin-gubbe och det blir väldigt bylsigt.:D Jag som i vanliga fall har storlek S tog barnstorlek 160 på min och då har jag ändå gott om plats att röra mig i den.:laugh:

Bästa julklappen nån gång!:love:

jag har termobyxorna från hööks,o de är bra, höga i ryggen -ingen glipa,med hängslar..varma o sköna. ganska stora i nummern.rekomenderar dem!

Jag fick en overall från hööks i höstas och jag älskar den! Förstår inte hur jag har överlevt tidigare vintrar ;) Den är väldigt bekväm och jag fryser aldrig i den! Under räcker det med ett par ridbyxor och en fleecetröja, även i -20 :) Red i den i -10 med bara t-shirt under och höll på att svettas ihjäl...:p Rekommenderar den starkt :) Men ha i åtanke att det inte är idealisk för träningar i ridhuset och liknande ;) Jag har den svarta med reflexer, så slipper man hålla på med reflexvästar också :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Syringomyeli eller något annat?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka