Ridoverall

Gullan86

Trådstartare
ja de flesta av oss Islandshästryttare äger ju en ridoverall som åker på nu när det är vinter och kallt.

jag har precis fått en från H**ks i förtidig julklapp och vet inte om den passar riktigt...
hur sitter era?
ni som har och varifrån har ni kpt dom
hur långa är ni?
+ storleken på overallen.
vad kostade era?

det jag tycker är konstigt med min är att den är lite kort i armarna och benen för när jag rider så åker ju benen upp lite gör det det på era med? och höjer jag armarna lite så är tygel till handelen typ ska det vara så?

vid vilken temperatur/väderlek brukar ni använda era?
hur mkt/vad har ni under?
hur ofta tvättas dom?
och hur länge håller de?
tycker ni dom är bra, håller värmen bra?

tacksam för svar och lite disskution=)

Sv: Ridoverall

Jag har också en sån, tycker den är super. Den passar på mig ( fast jag vet inte vilken storlek, men jag är iaf 163 cm.
Jag har min i princip jämt nu, eller åtminstonde om det är 0 eller kallare.
Jag brukar ha tjocktröja och strumpbyxor under, det funkar alldeles utmärkt och hitils har jag inte frusit en enda gång ( trots att jag ridit ut när det var -10 )

Jag har overallen från H**ks och har haft den i drygt 1 månad.

Jag är 170 lång och har storlek S, den sitter perfekt.

När det är halvvarmt ute (-2+) så har jag bara ett underställ under och när det blir kallare så har jag ridbyxor och en långärad tröja under.
Jag använder min i alla väderlekar, dock om det är för många + grader kan det bli lite för varmt.

aha jag är oxå 163 kolla va du har för str i din=) för jag har xs i min o ja tyckte de lät så himla lite men ja vet inte den borde ju passa...

har ni med så att den är precis "lagom" i armarna och benen så när man står med armarna hängandes vid sidorna så är ärmarna ner till halva handen typ och när man ska fixa mössan lr nåt så glider dom upp till under handleden?

och benen är så att de pecis inte går i backen när man står normal men när man rider glider de upp lite typ till vristen eller så???
tycker ni det är jobbigt? e ju inte kul om det är jättekallt 20 minus eller så.

men båda ni har h**ks NYA(2005) oveall för de byter tydligen utseendet på dom för varje år.
de e lite tufft=)

ja jag gillar den skit mkt me men sen ja börja störa mej på att den ev är för liten så e de lite jobbigt haha...
men de e nog att den är lagom men jag är van vid att ärmarna går ner lite typ på halva handen och så är det störande att byxbenet åker upp när man rider, men så är det kanske med alla täckbyxe likande kläder?

bara för det så måste ja lägga ut en bild på hästen me tomteluva och min overall skymtandes hehe (obs kolla ärmen;) )

1108027.jpg

Jag har en scooteroverall från Ullared. Superbra och billig, typ 250-300 spänn. Den förra hade jag dagligen vinterhalvåret i TOLV år innan den var slut, sedan slet jag ut ett par JULA-overaller men nu är jag på en Ullaredvariant igen. Det är XL herrstorlek vilket funkade när jag var högravid men är för stort nu. Men jag tycker inte det gör något att det är stort, är det typ 27 minus vill man ju knöla ned diverse tjocka kläder under och väl på hästryggen sitter den ju bra uppe och extralängden är bara bra så har man marginaler mot att det kan kasa upp eller blåsa in.

Jag är glad över att jag över huvudtaget har en ridoverall nu när det har varit kallt nu de senaste dagarna. Jag har en av märket Top Reiter som jag köpte på VM i Norrköping i somras. Visserligen var den dyr, men den var värd priset!!:smirk: :)

Jag har en variant av overall från granngården som jag köpte för ett par år sedan för 500:-. Jula har en liknande (kvalitetsmässigt) (http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=201227965&pf_id=SE-900380&dept_id=SE-900) som bara kostar typ 600skr. Men de har både billigare och dyrare varianter, som ändå är billigare än rena ridoveraller. Nackdelen med denna typ av overall är att det kanske är halkigare än om man rider med en skodd ridoverall, men det är marginellt tycker jag. Tidigare har jag haft Sifs overall, som då alltså kostar fyrsiffrigt - och jag måste nog tillstå att min 500 kronors åverål är _skönare_ och _smidigare_ än den dyrare varianten från Sif. Hööks har jag ingen erfarenhet av, mer än att jag tittat och klämt och känt på den - och konstaterat att min åverål är billigare - men minst lika bra!

Hej!
Jag har en h**ks overall i 160 cl, jag är 153 och den är lite för lång i benen men på min syster som är 157 och lite större än mig passar den jätte bra. Jag tycker den blir för varm i varmare väder än ca -5, det kallaste jag har haft den i är -20 men då red jag inte utan packade hö m.m. frös inte alls och hade en tröja och långkalsonger under. Har inte märkt att den åker upp någonstans men så är den ju pyttelite för stor också. Har bara haft den i 1 år och den har inte tvättats än :D .

MVH Sanna

Har overall när det är -15 och kallare, innan dess är den för varm. Inte en specifik ridmodell, min kommer från Jobman som gör arbetskläder. Och det märks att de vet vad de gör; det är gott om rörelsevidd, lite reflexer (aldrig fel!) och fleece:ig fodring som extrajacka upptill. Bra blixtlås i ben, snölås osv.

Från -5 är det Equipage helskodda vinterridbyxor och en MH-jacka som gäller. Funkar ypperligt det med. Hällor i benslut på ridbyxorna är jättebra.

Jag har SIF:s och den är jag jättenöjd med. Har min andra overall nu, den äldre när det inet är så kallt o den nya under -6. Gott om fickor o plats o storleksmässigt passar den min kropp, har stl M. Ang priset så är SIF:s egentligen en scooteroverall som skyddar mot väta runt baken.

Har även Hööks o den köpte jag för vad egentligen?? Inga fickor, bökig, hängslen o all skit fastnar o blixtlåsen på sidorna... Blir kall i ryggen o njurarna. Svettas man blir det en fuktig ficka där oxå. Dock lätt rida barbacka med pga läderförstärkningen.

Hu, jag är så frusen så jag rider sällan i jacka o byxor under vintern. Overallen är bekväm, bara stoppa ner sej i den. Vad som är lite besvärligt är att kissa med den ;)

Det är grymt härligt med overall när man ska ut på kvällen och mata hästarna.
Har en från H--ks.
Lite stor. Men med säkerhetsväst så blir det ändå bra.
Skulle nog kunna ha en storlekmindre menmen. Gillar den ändå.
Köptes förra säsongen. Hänger med iår också.
Typ vid minusgrader åker den på och vid morgon/kvällsmat.

jaha okej ja me visst e de bra...va har du för str då? och hur lång är du?

ja vet inte vad som är bäst en för liten lr en för stor haha...ja skulle hellre haft en för stor ska vi byta ;)

Jag vet faktiskt inte hur lång jag är :angel:
Min är Blå :)

haha jo runt 150 lr 170 lr nåt sånt måste du ju veta haha...

va e de för str i din då?

eh, 136?
Nädå, runt 160 kanske?
Jag vet inte.
Men 160 hållet.

Jag vet faktiskt inte, orkar inte gå ner i källaren och kolla :p

JAg har en 12(?) från SIF. Den börjar tyvär bli lite utsliten nu och behöver snart köpa en ny:(
Den är lite extra resår band insydda iden så det inte ska bli för bylsigt. Jag har en L då jag är 182cm men väger 60kg så den är för bred. Tycker mycket om den!

Jag kommer att få en Hööks overall i julklapp.
Är 179 cm lång och tog en i storlek L.
Tyckte medium var för liten på alla bredder :confused:
Och sen är jag inte direkt tjock, vägar omkring 57 kilo...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 469
Senast: cassiopeja
·
V
Hästmänniskan Ja, är du en riktig hästmänniska? :) *Du planerar din graviditet enligt tävlinssäsongen, så att åttonde och nionde månaden infaller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 450
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka