Miran

Trådstartare
Är det någon som har varit på någon? Hur var det? Vart åkte du? Jag är nyfiken på allt.

Sv: Ridresor

Jag har varit på Island, Grekland och - fast det är så länge sedan nu att det är preskriberat ;) - GB. Island var fin ridning men man fick nästan ingen mat, i Grekland var ridningen "sådär" (det var bara att åka med) men maten desto godare ;). Är det någon speciell aspekt av ridresandet du tänker på?

Jag har varit på resor till Sydafrika, Ungern, Island, Spanien, Frankrike, Schweiz samt i Sverige. Sydafrika var absolut bäst! Bäst ridning, bäst mat och mest upplevelser.

Sen beror det ju förstås lite på vad man vill uppleva?

Island åker man ju inte till om man vill ha sol och värme och god mat;)

Jag har varit på Irland på ridresa :D Bodde i en mysig stuga i ett naturreservat, stallet bestod av två boxar, sadelkammare tillsammans med foderkammare (mycket litet). Vi red varje dag och dessutom red vi till byn där vi handlade då vi inte hade bil och det var många km att gå.
Men det var helt normalt enl alla vi mötte på vägen, bara att binda hästarna utanför och gå in i affären. De (affären) hade till och med en "hästparkering", alltså en stock där man kunde binda hästarna i.

Jag har varit i Portugal - bra dressyrridning och mycket god mat, vackra omgivningar. Och i Rumänien - bra uteritter i fantastiskt landskap, förvånsvärt god mat. Båda delarna var väldigt lyckade, tycker jag.

Jag har undvikit tex Storbritannien och Island, med tanke på maten och vädret. :p Samma sak med ridresorna i norra Sverige, faktiskt, som annars en vän vill ha med mig på. (Islandshästar, hur kul är de där små marsvinsbollarna egentligen? Springer de inte hemskt långsamt på sina små ben?)

Dock tror jag att Irland kan fungera bra. När jag var där (inte på ridresa) var maten väldigt mycket bättre än man kunde befara. Och att rida i Connemara, det känns ju lite som att det ingår i allmänbildningen att ha gjort det, tycker jag.

Jag har ridit terräng på Irland. Det var helt underbart :love::love::love:
Helt okej mat även om mitt ressällskap klagade, men hon är lite speciell. Vädret var molnigt med en del regnskurar, men aldrig kallt eller ihållande svenskt ösregn.

Jag har varit på Island! Helt underbart, vackert landskap och underbara hästar såklart ;) Tror jag åkte med ishestar och var väldigt nöjd! Var både vana och ovana ryttare, de med och utan tölt eller islandshästvana och alla var nöjda! Jag var där i juni och då tyckte jag att det var lite kallt så åker jag igen blir det senare på sommaren :laugh:

Jag och en kompis förenade två underbara saker genom att åka till Toscana (Italien om nån glömt) och red Islandshäst. Vi bodde på familjens vingård och red långturer i landskapet runt gården. Vi blev serverade 4-rätters middag med gårdens egna viner var kväll. Hästarna var pigga och välridna. Det fanns olika typer att välja mellan. Alla ryttarna var nöjda med sina hästar. Alla förresten, vi var 6 st. den veckan jag var där. Kan verkligen rekommenderas!

(Islandshästar, hur kul är de där små marsvinsbollarna egentligen? Springer de inte hemskt långsamt på sina små ben?)

:rofl:

Livsfarligt uttalande, det där ...

Det är till Portugal jag är sugen på att åka. Med dressyrinriktning. Så de som varit där får väldigt gärna berätta typ ...ALLT!!!:D

Själv har jag ridit på Island, fast det var ingen regelrätt ridresa. Bodde i tält och lagade mat på stormkök.

I andra länder jag varit, typ costa Rica, har jag inte varit sugen på att rida.

Jag ska åka i april till Arizona i USA och rida på ranch. Ska bli jättekul, min första ridresa:D

Jag har varit på Quinta da Fe i Portugal. Det var väldigt bra. Superduperskolade lusitanos, bra lektioner, fint allting och mycket god mat.

Paret som har stället är väldigt sympatiska båda två. Jag kände mig extremt bortskämd och allmänt lycklig hela tiden.

http://www.quintadafe.com/uk/index.html

Man kan resa dit genom Häst&Sport Ridresor, eller vad de heter.

Jag har varit i Portugal och ridit dressyr på Lusitanohingstar :D
Det var roligt! Väldigt varmt för vi var tvugna att åka i juli men Portugal var ett fantastiskt land! Hästarna var mysiga!

Jag har varit på Quinta da Fe i Portugal. Det var väldigt bra. Superduperskolade lusitanos, bra lektioner, fint allting och mycket god mat.

Paret som har stället är väldigt sympatiska båda två. Jag kände mig extremt bortskämd och allmänt lycklig hela tiden.

http://www.quintadafe.com/uk/index.html

Man kan resa dit genom Häst&Sport Ridresor, eller vad de heter.

Tänk, vad man kan ha olika uppfattning om ett och samma ställe... Jag var också där med en kompis och hästarna var underbara. Men ägaren/ridläraren orsakade mer än en gråtattack i gruppen den veckan, kan jag tala om. What the f-ck, I am not a babysitter skrek han till en som inte förstod instruktionerna på tre sekunder och min kompis blev blev tillsagd att hon inte var välkommen att stanna på anläggningen första dagen, eftersom hon hoppat av hästen och börjar leda den från banan efter en lååååång och högljudd utskällning från läraren.
Orsaken till detta var att hon bad honom hoppa ned från sin tennisdomarställning och visa henne från marken hur övningen skulle göras. Hon var inte ett dugg otrevlig i tonen.
Nästa dag bråkade han högljutt med en kvinna i personalen, hon hotade med att sluta.
Han var dock mycket bra på att ge teorilektioner, men vad hjälpte det när alla hade ont i magen inför lektionerna till häst.
Sedan vet jag andra som varit hur nöjda som helst... Tydligen helt beroende av hans humör.

Ja all personal sagt upp sig, även kvinnan som var superb med sitsträning och teori, hon slutade i januari. Tyvärr.

Jag och kära maken var i Polen och red mellan olika slott i somras. Snälla hästar, vackra slott, och god mat. Maken talar polska, så det var inga problem med kommunikationen heller.:)

Tänk, vad man kan ha olika uppfattning om ett och samma ställe... Jag var också där med en kompis och hästarna var underbara. Men ägaren/ridläraren orsakade mer än en gråtattack i gruppen den veckan, kan jag tala om.

Hej!
Skönt att höra att alla inte bara tycker att det är underbart där. Vi tyckte också att ägaren var mycket arrogant och hade konstig inställning till sina elever. Han var väldigt duktig med ridningen och jag lärde mig massor ändå. Men inte så kul att bli utskälld för att man inte förstår vad han menar.

Dessutom kände vi oss inte särskilt välkomna när han skällde ut oss för att vi köpt vatten på ett annat ställe än farmen. Man fick inte äta eller dricka nåt som var köpt nån annanstans. Kan förstå om det gäller vin eller så men vatten?
Det var ändå en härlig vecka men det kunde absolut varit bättre.
/Ewa

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Så här års kollar man gärna på ridresor, eller hur... Pilgrimsleden finns som ridresa i fyra etapper (man väljer själv hur många man...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: 1392olivia
·
Hästmänniskan Fungerar plegicil på människor också? Jag använder det när jag ska börja skritta hästarna vid hand efter boxvila. Effekten är ju...
Svar
9
· Visningar
727
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 327
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag är en tjej som ska börja gymnasiet till hösten. Jag har sökt in till hästskötar linjen i första hand och djursjukvård i andra hand...
Svar
14
· Visningar
1 212
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Dressyrhingsten Skyline to B.