Ridsällskapet oroas av tivoli

Sv: Ridsällskapet oroas av tivoli

''ta alla våra rasthagar'' Kan de göra sånt? O_o
Annars förstår jag inte varför det inte skulle gå att ha häst där.. de vänjer ju sig vid ljudet och så..borde iaf.. Och tivolit har väl stängt några timmar på dygnet iaf så att det inte blir fullt av oväsen alltid.
Men jag vet inte.. platsen verkar ju vara ett problem.

Zab - som ser allt som möjlighet att miljöträna
 
Sv: Ridsällskapet oroas av tivoli

Men ärligt talat...

Det är klart att man inte kan bedriva hästverksamhet utan ordentliga hagar!

Vänjer sig vid ljudet kanske hästarna gör. Men är det bra för dem att ha en massa stök och bök i sin närhet ifrån mitten på dagen till sena kvällen...? När ska de få slappna av?

Detta är dessutom en ridskola, en stor andel av dessa är barn. Är det bra att lägga en verksamhet:
1. på ett naturreservat
2. då man dessutom tar mark ifrån en ridskolan så att den måste upphöra... Ridskolan engagerar flera hundra medlemmar
3. om ridskolan mot all förmodan kan vara kvar... Kanske nöjesfältet har utskänkningstillstånd. Fulla människor i närheten av hästarna och barnen?!
4. Och vad då miljöträning... Detta är i första hand en ridskola. Eleverna ska utbilda sig, och inte utbilda hästarna till anpassing av någon extremmiljö som ett nöjesfält...

/En som rider där... Men kanske inte så länge till :(
 
Sv: Ridsällskapet oroas av tivoli

Nej, inte utan hagar, det förstår jag med. Men det verkar som om mycket av oron är just pga att tivolit ligger där, det jag kunde komma på som nackdel var just oväsendet och typ lampor, färger etc.. men just den biten borde kunna vändas till en fördel, om/när hästarna vänjer sig vid det (för det är ju eg. en tidsfråga om de lever med det, det borde inte ens eleverna eller ngn annan behöva öva upp, men det skulle ju ta lite tid) så borde det bli väldigt trygga hästar (om de är vana vid musik, lampor fladdrande grejer etc så är de väl inte lika nervösa om de skulle gå förbi en gammal cykel i skogen eller nåt, vilket många hästar kan reagera på). Och det skulle ju bli tyst några timmar per dag väl, såvida inte tivolit är öppet dygnet runt.

Utskänkningstillstånd tänkte jag inte ens på, men det är ju klart en risk med fulla människor. Har aldrig sagt att jag stöttar att det byggs ett tivoli där, men jag förstod inte riktigt varför et skulle vara ett så stort problem (utom just med hagarna, men det verkade inte vara största problemet i artickeln).
Men nu förstår jag bättre. :D
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 064
Senast: Magiana
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Botkyrka kommun planerar att bygga en av landets största nöjesparker i Hågelby, området kring Botkyrka Ridsällskap. Något som...
Svar
2
· Visningar
918
  • Artikel
Hästnyheter (SR) Det finns en stor oro inför framtiden hos Botkyrka ridsällskap i samband med planerna på att bygga den nya familjeparken Hågelby i...
Svar
0
· Visningar
709
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp