Ridskoleelev 2019

Sista lektionen om en timme. Någon tipsade om att det finns monster på läktaren...
Den morrar :nailbiting:
Det här ska bli intressant :D
 

Bifogade filer

  • DSC_2798.JPG
    DSC_2798.JPG
    249,4 KB · Visningar: 47
Ridlektion i går med fuxstoet som är så känslig i munnen.

Vi red med julmusik :love: och halva lektionen blev hoppning, halva kadrilj eftersom gruppen ville göra just de två sakerna. Sedan var det ju ett monster på läktaren... och många hade med kompisar och föräldrar som tittade på nu sista gången.

Stoet var ganska piggt och framme från början, så jag behövde inte göra så mycket för att få henne fram för skänkeln. Hon verkade gilla musiken för jag upplevde henne rätt glad, sprallig och lyhörd. :)
Vi red fram dem själva en stund och jag fokuserade på att hon skulle vara framåt och mycket böjda spår. Hon kändes väldigt fin och stundtals ville hon ta stöd i bettet och trampade lite under sig. Hon går ju normalt med nosen i ena änden av ridhuset och bakbenen i andra och är så misstänksam över ostadiga händer att hon i bland bestämmer sig för att någons händer är obehagliga och då spänner fast sig i den (o)formen och vägrar gå ur den. Men hon verkade gilla mina händer i går. Försökte vara mjuk, stilla utan att bli för stilla och stum, och klappade/berömde ofta. Vi tog även några galopper i båda hållen och jag upptäckte att hon var rätt så arg på framför allt två hästar, en ny liten b-ponny på 6 år, och en stor vit häst som inte gått på våra lektioner så mycket. Hon vände upp rumpan mot dem och kickade till och med efter den vita. Hon gjorde mycket så när hon var yngre minns jag men jag var lite oberedd. Vi sa något om att vi skulle hålla oss ifrån varandra.

Hoppningen gjorde vi först, jag travade över bommarna på marken (!) och sedan även över något upphöjda bommar (!) Stort för mig, och jag nöjde mig med det. Medan de andra hoppade red jag lite för mig själv, försökte mjuka upp henne lite i sidorna med några sidvärts, gjorde lite "halv bog in" (egen uppfinning för just den här hästen, det är lite som en väldigt försiktig och slarvig öppna, och gör henne alltid mjuk i sidorna) och travade runt lite i olika tempon. Red även lite i trav på långa tyglar när det passade, då brukar hon mjukna lite i munnen, det är lite som att säga till henne att "titta jag ska inte dra eller vara ostadig i munnen på dig". Hon var verkligen mysig och hon ramlade stundtals ner på tygeln även här. Tyvärr så fick hon nästan som lite motorstopp varje gång det hände, men jag försökte bara försiktigt öka och bibehålla formen och berömma massor. Sen när hon föll ur formen tänkte jag att det gör inget det kommer igen.

Hoppningen höll på i 45 minuter :nailbiting: så jag blev lite rädd att det inte skulle bli någon kadrilj, men ridläraren frågade om vi kanske vill rida aningen längre? Ingen protesterade :D
Jag parades ihop med en väldigt snäll ponny, som min inte var särskilt sur på. Vi gick sist och sedan var vi tyvärr ojämna par så den lilla 6 åriga fuxponnyn fick gå sist ensam. Det ställde till problem ett gäng gånger då min häst blev vansinnigt sur om hon såg honom i ögonvrån. Jag red henne dock väldigt ofta när hon var yngre och ännu surare, och tekniken satt fortfarande i så jag kunde hantera det hela utan problem. Ridläraren kommenterade speciellt i en halvt igenom att "jääääklar vad sur hon är nu". Fick be tjejen som red på den lilla fuxen att i stället hålla sig bakom mig istället för mellan mig och den andra parhästen, hon verkade inte riktigt förstå hur hon skulle placera sig i förhållande till mig för att vara säkert placerad.
I övrigt red vi halvt igenom från båda hållen i både trav och galopp, och volter som gick in i varandra i trav och galopp. Gick hur bra som helst och dessutom fick vi applåder från läktaren efter varje moment :D Min häst trodde hon var på tävling och blev helt nipprigt glad och taggad. Så himla kul!

Gällande monstret var hon inte det minsta brydd om det... Tills sista fem minuterna. Då fick jag hålla i mig kan jag säga. En fjantig stegring och sedan galopp bort från monstret med tillhörande kickar så den inte följde efter :rage::D Men sen fattade hon att den ju bara stod där så hon kunde skritta förbi och bara fnorka och drakblåsa lite.

Kul avslutning! Roligt att det gick så bra, och roligt med lite musik och applåder. Ännu roligare att lektionen blev 1 timme och 40 minuter :o Saknar redan hästarna och vet inte riktigt hur jag ska överleva till nästa termin.
 
Idag hade vi sista lektionen för iår.
Jag valde en häst jag ridit en gång förut. Ett sto på 172cm (den största dom har). Hon är väldigt trevlig att rida.
Vi skulle rida mjuk serpentinbåge till mitten av ridbanan i trav och efter ett tag så las det in 10 meters volt i hörnen samt i mitten (då åt andra hållet) gjorde inget om vi förböjde hästarna bara vi kände att dom följde med oss.
Vi galopperade bara på 20 meters volterna kort stund.
Jag har problem med att jag släpper yttertygeln vilket gjorde att hon blir lite framtung men bara jag håller i så gick det bra.
Hon är mjuk och lättriden.
Kändes riktigt bra idag :)
 
Jag hade mensvärk idag så kunde inte vara med på sista lektionen för terminen 😭 Är ledsen för det men det hade förmodligen inte gått... Det kändes inte bra alls.😣
 
Jag hade mensvärk idag så kunde inte vara med på sista lektionen för terminen 😭 Är ledsen för det men det hade förmodligen inte gått... Det kändes inte bra alls.😣
Du får ursäkta att jag frågar, men varför kunde du inte rida för att du hade mensvärk?
Jag har själv ridit när jag haft mensvärk och jag upplever att den släpper ju mer man rider/rör på sig. :confused: 🤔
 
Du får ursäkta att jag frågar, men varför kunde du inte rida för att du hade mensvärk?
Jag har själv ridit när jag haft mensvärk och jag upplever att den släpper ju mer man rider/rör på sig. :confused: 🤔

Ja, det brukar ju vara ett vanligt tips det här med att det hjälper att röra på sig, men för mig är det precis tvärtom! Det blir bara värre 🙄 Jag har provat allt möjligt: promenader, olika former av gympass, ridning, yoga... Nope! Det slutar bara med att det blir mycket värre, så nu har jag lärt mig läxan. Det enda som hjälper för mig är att ta värktabletter och sen försöka ligga så still som det bara är möjligt. Det är väl med det som med så mycket annat: alla är olika. Eller så är det bara jag? Det vore ju typiskt!
 
  • Ledsen
Reactions: Cam
Nyfiken på hur ni sammanfattar ridåret 2019! Jag kan börja
:D
.

Sammanfattning: Året jag började rida igen!
Bäst i år: De där (kortare) stunderna när hästen verkligen är "hos en", när jag lyckats få en het häst att galoppera lugnt och fint utan att sitta och tjuvhålla eller dra i tyglarna. Jag har lyckats sluta använda tyglarna som handbroms, och börjar hitta sitsen lite mer.
Störst utvecklingspotential: Jag blir fortfarande ofta spänd (är för mycket i mitt eget huvud) och sned i kroppen/lutar mig. Och jag blir så arg på mig själv när jag inte kan så mycket som jag vill :banghead:.
Målsättning för 2020: Mycket handlar om att hitta känslan i kroppen, tror jag. Hoppas kunna utveckla tajmingen och volymen (volymkontrollen) på hjälperna ordentligt. Och rida fler typer av hästar!
 
Terminens sista ridlektion blev idag istället. Ridskolechefen ringde och berättade att det skulle bara bli 2st i den gruppen jag rider i normalt och då skulle de slå ihop den med gruppen efter, dvs det skulle bli många. Enligt ridläraren vi skulle ha funkade det att va många med tanke på vad vi skulle göra.
Så alternativet var att rida idag istället, vilket jag valde, tänkte att det kan bli kul att kanske få rida någon annan häst som omväxlingens skull, men tji fick jag.

Skimmeln igen. 😅

Vi red dressyr och det var mycket fokus på hörnpasseringarna, sen slalom på långsidorna och även kortsidorna. Vi skulle även höra vändningar i hörnen, så de trampar runt bakdelen, sen in på slalomen, sen byttes slalomen ut till skänkelvikning in rakrikta och sen skänkelvikning ut på långsidorna, kortsidorna red vi rakt fram på.
Red även en liten kort period utan stigbyglar, kunde dock ej rida hela tiden, fick ta ner stigbyglarna då mina knän värkte som tusan.
Dessa övningar gjordes i både skritt och trav, var en väldigt lugn lektion då några av hästarna hade vaccinerats och då inte skulle bli svettiga.

Vi avslutade på stora mittvolten i skritt, volt tillbaka, sen fatta galopp så fort vi kom ut på volten igen, sen sakta av och göra om åt andra hållet, gjorde 4 fattningar, sen fick vi jogga av hästarna på lång tygel och göra volter och bågar för att få dom att slappna av.

Tyckte det gick riktigt bra och skimmeln trampade på fint när vi joggade av. Ridläraren sa även att det hade gått bra att han inte hade varit som en ål när vi red slalomen osv. Kändes bra att avsluta med flaggan i topp. Nu laddar ja om inför nästa termin. :D
 
Så nu kan jag fylla i den här också.

Sammanfattning: Börjat komma igång med hoppningen igen och vågat tävla en hel del.

Bäst i år: Jag har vågat hoppa 90 cm utan att känna mig rädd eller osäker! 👀

Störst utvecklingspotential: Bättra på sitsen ytterligare, försöka hitta magmusklerna mer, lära mig sitta på rätt sitben i lättridningen.

Målsättning för 2020: Våga mer och fortsätta jobba med det jag redan gör. Kommer nog även boka in någon privatlektion för att speeda på utvecklingen ytterligare. :)
 
  • Gilla
Reactions: Cam
Någon mer än jag som vill att juluppehållet ska vara slut nu? Jag får inte rida än på en och halv vecka :down:. Ska vi fortsätta denna tråd eller blir det en ny nu med nytt år? Den här är ju inte full.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 723
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 003
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp