Ridskoleelev 2019

TheRedLightning

Trådstartare
Jag vet att det funnits en tråd för ridskoleridning tidigare för åren, men ej sett att en för 2019 fanns så tog mig friheten att skapa en.

Är det någon mer som rider på ridskola, dela gärna med er av era lektioner, erfaren heter osv.

Själv är jag lite pirrig och nervös, ridskolan början 12/1 och det blir min första riktiga ridlektion på 2-3 år (tappat räkningen) och första gången jag rider på riktigt sen 2 år. Gruppen jag hamnat i ska enligt uppgifter vara blandad tonåringar och någon vuxen, vet inget om ridläraren. Hästarna känner jag till i alla fall några, har ridit där innan och jag tror några av de hästar jag kommer ihåg är kvar. Så det ska bli spännande.

Så hur är det för er andra? :)
 
Ska också börja på ridskola igen! :) Var över 10 år sedan jag red på ridskola, ridit "privat" i flera år och haft egen häst och medryttarhästar efter det. Nu har jag haft ett uppehåll från ridning på 2 år och bara ridit då och då. Är lite orolig att jag inte ska tycka att det är så utvecklande att rida på ridskolan efter ett tag när jag kommit in i det igen. Men ska ge det en chans :)
 
Ska också börja på ridskola igen! :) Var över 10 år sedan jag red på ridskola, ridit "privat" i flera år och haft egen häst och medryttarhästar efter det. Nu har jag haft ett uppehåll från ridning på 2 år och bara ridit då och då. Är lite orolig att jag inte ska tycka att det är så utvecklande att rida på ridskolan efter ett tag när jag kommit in i det igen. Men ska ge det en chans :)
Jag känner igen mig själv i det där, själv försöker jag sänka mina krav och se vart det bär hän. För mig handlar det mest om att komma igång med ridningen igen, har jag ekonomi över kommer jag se om det finns möjlighet att ta t ex någon privatlektion på ridskolehäst utöver ridskolelektionerna.

Hade min gamla ridskolelärare varit kvar på ridskolan hade jag inte tvekat en sekund, ska bli spännande samtidigt som det är lite nervöst att se hur den nya ridskoleläraren verkar. Får försöka att inte ha så höga krav de första lektionerna.
 
Jag känner igen mig själv i det där, själv försöker jag sänka mina krav och se vart det bär hän. För mig handlar det mest om att komma igång med ridningen igen, har jag ekonomi över kommer jag se om det finns möjlighet att ta t ex någon privatlektion på ridskolehäst utöver ridskolelektionerna.

Hade min gamla ridskolelärare varit kvar på ridskolan hade jag inte tvekat en sekund, ska bli spännande samtidigt som det är lite nervöst att se hur den nya ridskoleläraren verkar. Får försöka att inte ha så höga krav de första lektionerna.

Ja jag känner mest att det vore nyttigt för mig att få lite lektioner, vet att jag lagt mig till med en del olater. Så kommer jag nog försöka leta medryttarhäst till hösten igen om jag lyckas hitta något i Stockholm som är hyfsat nära :).
Ridskolan jag ska börja på har jag aldrig vart på så har väldigt dålig koll egentligen. Bestämdes lite spontant förra veckan att jag skulle hoppa på i en grupp där det fanns en plats ledig.
 
Jag började rida 2018 i oktober på ridskolan. Hade då inte suttit på en häst på över 10 år. Jag va jättenervös och mitt enda mål va att inte ramla av (hoppning). Jag ramlade av :rofl:

Har väl ridit ca 10 lektioner nu och börjar komma in i det igen. Grunderna sitter men kroppen är inte alls som när jag va 20. Så mycket fokus på balans och att inverka rätt men det är så kul :bump:
 
Ja jag känner mest att det vore nyttigt för mig att få lite lektioner, vet att jag lagt mig till med en del olater. Så kommer jag nog försöka leta medryttarhäst till hösten igen om jag lyckas hitta något i Stockholm som är hyfsat nära :).
Ridskolan jag ska börja på har jag aldrig vart på så har väldigt dålig koll egentligen. Bestämdes lite spontant förra veckan att jag skulle hoppa på i en grupp där det fanns en plats ledig.
Olater har vi nog alla, vissa vi är mer medvetna om och vise versa.

Låter kul med något nytt. Jag var själv lite i valet och kvalet hur jag skulle göra. Rider en termin så får vi se vart det tar vägen.

Medryttarhäst låter som ett bra kompliment till ridskoleridningen. När jag hade egen häst och även red på ridskolan, för att få rida andra hästar, brukade jag köra lite ”hemläxa”. Dvs rida de övningarna vi red på lektionen hemma, tyckte jag fick ut lite mer av ridningen då.

Hade själv velat ha medryttarhäst, men tiden räcker inte riktigt till, så nöjer mig med lektionerna till att börja med så får vi se.
Nästa lördag drar det igång.
 
Sådär ja, nu har jag varit på min första ridlektion, var lite nervös innan jag kom iväg och när jag väl kom dit.
Först kändes det lite konstigt, men sedan dök det upp några jag kände igen och vips kändes det som jag knappt ens gjort något uppehåll.

Fick rida en ny häst jag aldrig ridit innan, ett sto som beskrevs som en "ferrari" men om man fick henne att jobba blev hon seg som sirap.
La märke när jag skulle ändra stiglädrena att det var precis att de räckte till för mina långa ben. :o

Framskrittningen kändes ok och sen skrittade vi på fyrkantsspåret och gjorde halt vid varje bokstav, gick bra ibland och ibland började hästen jag satt på backa och ville knappt gå fram. Efter det blev självständig trav med skrittövergångar på fyrkantsspåret, innan vi travade konstant på fyrkantsspåret med fokus på ordentliga hörnpasseringar.

Vi fick pusta lite (det behövde jag min kondis existerar inte längre) sen drog övningen igång, trav hela tiden lätt ridning, på mitten av långsidorna var det bommar på båda sidor, de enda skulle vi trava över, på den andra sidan skulle vi lägga en volt.
Märkte av att jag glömt av lite vilka hjälper det är som gör vad, men det lossnade lite sakta men säkert. Vi gjorde övningen i båda varv, innan det var dags för ny pust paus.

Vi avslutade med en lösgörande övning, först skritt till A och sen vända upp mot C och skänkelvikning ut till spåret, halvvägs på långsidan, när vi kom ut på spåret var det trav, passera C och i hörnet efter C göra en volt i trav och sen sakta av till skritt igen.

Första skänkelvikningen gick sådär, men tydligen kom jag åt hästen då hon tyckte det var jobbigt, men hon blev riktigt fin mot slutet.
Sedan var det avskrittningen och ridläraren gick runt och pratade med oss om vad som gått bra och vad vi kunde tänka på osv. För min del har jag fullt upp med att väcka mina kunskaper till liv, men det ska nog gå att hitta tillbaka.

De har även galoppförbud nu i Januari då hästarna kan bli pigga pga kylan.
Så vi får se hur det känns nästa gång. :)
 
Jag har min första ridlektion för terminen ikväll. Jag tar normalt med min egen häst till ridskolan, men idag ska jag få rida en av lektionshästarna då min häst träffat kiropraktorn och bara skrittmotioneras några dagar. I min grupp är vi 4 stycken, varav ytterligare en har sin egen häst. De andra rider samma lektionshästar/ponnyer varje gång, som de också är ute och tävlar med ibland. För mig är lektionsridningen jätteutvecklande. Ridläraren är expert på att komma på övningar som verkar lätta, men som verkligen tränar våra svagheter. Det är mycket fokus på grundridning dvs övergångar och tempoväxlingar, och det blir man aldrig för duktig för. Eftersom alla i vår grupp rider utöver lektionen får vi läxor varje gång. Teorilektionerna är också anpassade till oss "större" och hålls av ridläraren, inte av någon av tonåringarna som hjälper till annars. Sist pratade vi om hur hjälperna verkar i olika situationer och hur man ska känna.

Jag är ensam tant i gruppen. De andra är 15-16 år och odödliga och hoppar hus med sina hästar. Jag vill ju helst hoppa runt 50 cm tills jag behärskar takt, avstånd och vägar.
 
Jag hoppade väldigt hastigt in på att rida på ridskola igen men på grund av anledningar bara första halvan av vårterminen. Jag hade ingen kolla på ridskolan alls innan men de hade en ledig plats och verkade vara ok från hemsida och facebook. Trivs jag inte så är det ju inte så lång tid. :) Ridskolan har upplägget med samma häst 4 gånger och sen byter man. Förra veckan började terminen och jag red min första lektion. Det var en ganska standard komma igång i början av terminen-lektion. Jag red en häst som var helt ok, inget jag kände att jag ville ta med hem när lektionen var över men inte heller någon som jag kommer klaga över att få rida fler gånger. Vi får se hur det utvecklar sig men än så länge känns det helt ok.
 
Jag har min första ridlektion för terminen ikväll. Jag tar normalt med min egen häst till ridskolan, men idag ska jag få rida en av lektionshästarna då min häst träffat kiropraktorn och bara skrittmotioneras några dagar. I min grupp är vi 4 stycken, varav ytterligare en har sin egen häst. De andra rider samma lektionshästar/ponnyer varje gång, som de också är ute och tävlar med ibland. För mig är lektionsridningen jätteutvecklande. Ridläraren är expert på att komma på övningar som verkar lätta, men som verkligen tränar våra svagheter. Det är mycket fokus på grundridning dvs övergångar och tempoväxlingar, och det blir man aldrig för duktig för. Eftersom alla i vår grupp rider utöver lektionen får vi läxor varje gång. Teorilektionerna är också anpassade till oss "större" och hålls av ridläraren, inte av någon av tonåringarna som hjälper till annars. Sist pratade vi om hur hjälperna verkar i olika situationer och hur man ska känna.

Jag är ensam tant i gruppen. De andra är 15-16 år och odödliga och hoppar hus med sina hästar. Jag vill ju helst hoppa runt 50 cm tills jag behärskar takt, avstånd och vägar.
Det där låter ju som ni är lagom många i gruppen, tror vi ska vara 7st om alla är där samtidigt, blir lätt lite trångt när ridhuset inte är så stort. :p

När jag hade häst hade jag också med henne på ridlektion, tyckte det var toppen både för mig och för hästen, sen övade vi hemma med samma övningar. Jag tycker förvisso det är nyttigt att rida andra hästar också, så man vet vad det är man gillar med sin egen, samt vad som kan bli bättre osv.

Låter ändå som ett toppen upplägg. :)
 
Jag hoppade väldigt hastigt in på att rida på ridskola igen men på grund av anledningar bara första halvan av vårterminen. Jag hade ingen kolla på ridskolan alls innan men de hade en ledig plats och verkade vara ok från hemsida och facebook. Trivs jag inte så är det ju inte så lång tid. :) Ridskolan har upplägget med samma häst 4 gånger och sen byter man. Förra veckan började terminen och jag red min första lektion. Det var en ganska standard komma igång i början av terminen-lektion. Jag red en häst som var helt ok, inget jag kände att jag ville ta med hem när lektionen var över men inte heller någon som jag kommer klaga över att få rida fler gånger. Vi får se hur det utvecklar sig men än så länge känns det helt ok.
Lite så känner jag också, jag ska rida hela vårterminen och se hur det känns, känns det inte bra så får jag sluta igen så får vi se, mest troligt är att jag ev rider höstterminen med. Tänker lite själv att jag vill inte ropa varken bu eller bä just nu, ger det lite tid först så får vi se vart det bär hän. :)
 
Åh. Jag ska provrida på en "ridskola" på söndag. De har ett lite annat upplägg med ett medryttarsystem där man får kombinera ihop gruppridning, privatlektioner och självständig ridning efter eget huvud och man behåller samma häst varje gång. Det låter alldeles för bra för att vara sant, så jag är helt galet spänd inför första tillfället. Har drömt om en sån här lösning då jag inte kommer vidare med den klassiska ridskoleridningen i grupp men känner för osäker för att ge mig på en "privat medryttarhäst". Har bokat en privatlektion på söndag och hoppas, hoppas, hopppas att det känns bra med tränaren :nailbiting::banana::nailbiting:
 
Jag vill vara med här! Har ridit på samma ridskola i 18 år nu :o Jag är liksom fast där och går fortfarande i ungdomsgrupp trots att jag egentligen inte ska :angel: Har inte hittat något bättre i rimlig närhet. Ridskolan har ponnysar och någon enstaka ponnys på gränsen till häst.
Själv är jag väl lite efter i ridningen pga konstiga mentala spärrar. Första gångerna jag skulle galoppera gick inte jättebra och jag utvecklade vad jag kallar för galopp-fobi. Så fort det närmade sig galopp svindlade det bara och jag svettades och hyperventilerade. Så fort jag gjorde en galoppfattning fick jag som en blackout och ramlade av. Nu har jag tack vare världens bästa ridlärare kommit över det, det tog dock 5-6 år innan jag kände mig trygg i galopp.

Vi red övergångar sist. Det gick sådär, jag hade ett ganska bestämt sto som gärna får motorstopp om man lutar sig för mycket bakåt i lättridningen. Det var längesedan jag red henne och jag hade väl glömt typ alla knappar :o

Vi hade massa koner på ena långsidan. Vi kom in i trav, fattade galopp vid första konen, trav vid andra, galopp vid tredje osv. Vi utvecklade övningen med förvänd galopp senare. På andra långsidan gjorde vi en rätt så stor volt med mycket fokus på att hästarna skulle vara framåt och mjukna i volten.

Det var himla knepigt på sto-madam och motorstoppshäst är inte optimalt i den övningen. Phu vad jag fick kämpa, och jag fick aldrig riktigt någon bra känsla. Vi kunde göra alla moment men hästen kändes rätt spänd och gick inte på tygeln som jag ville. Jag fick ständigt påminna mig själv om att inte luta mig bakåt, sadeln som hästen har gör att jag gärna hamnar lite bakåtlutat i lättridningen dessutom. Vi gjorde några superfina förvända galopper dock, så jag får ta med mig det till nästa gång.

Ridläraren sade att hon hade sett att jag kämpat och att hästen var spänd och aldrig verkade slappna av. Typ det jag redan känt. Fick beröm för jättefina fattningar i förvända galoppen, och ridläraren påminde om att jag ändå måste haft hästen i bra balans och okej form för att få till så fina fattningar. Så kanske var det inte så himla dåligt som det kändes!
 
Andra lektionen på terminen var en total motsats till förra. Kallt i ridhuset och blåst gjorde att alla hästarna var supertaggade. Jag hade en valack som jag brukar kalla bulldozern. Han har extremt mycket energi, blir lätt stark, stel i sidorna och tänker man inte på att svänga går han rätt in i människor, hästar, eller väggar. :D

Vi fokuserade på lyhördhet för tygeln (att få dem lite "kvicka"), skänkelvikningar, att mjuka upp sidorna och ökningar/övergångar (vi fick ju ökningarna ganska gratis pga taggade hästar, så det var superkul.)

Vi började med att skritta fram lite självständigt med fokus på kvicka tygeltag. Jag gjorde massor små serpentiner längs med långsidorna, och lyckades rätt bra. Fortsatte sedan i traven och min pålle blev faktiskt himla mjuk i sidorna och även mjuk i munnen :up: inte alls så där stumstark som han brukar vara.

I skänkelvikningarna taggade han dock till och jag fick kämpa som bara den för att lugna ner stegen lite, vi hamnade olyckligt nog ofta i rumpan på de andra och fick vända över ganska ofta för att hästen före var tusen gånger långsammare. Vi fick dock till fina skänkelvikningar tillslut, men vi gick fortfarande snabbare åt sidan än de andra. :angel:

När vi sedan började med lite övergångar (fokus på att förbereda bra och få till bra övergångar) taggade han dock till lite för mycket, en dörr skallrade till och pålle bjöd på en "jag är så taggad så jag kan inte stanna!" åktur. :cautious: Lyckades få stopp på bulldozern som nu var mjuk i sidorna, men stumstark i munnen och hade så mycket energi att det kändes som jag satt på en hög dynamit. Efter det satte jag fokus på att få superkontrollerade galoppfattningar och lyckades faktiskt till slut tämja all den där energin och efter det gick han sååååå fint att jag inte ville hoppa av.

Vid avskrittningen skrittade han på med sänkt huvud och frustade så nöjt. Jag var supernöjd med hela lektionen och lyrisk :love: Nästa gång bör jag dock, när jag känner att bulldozern blir lite övertaggad, vara lite mer fokuserad på kontrollen :angel: det är självklart inte bra att tappa kontrollen så där något varv. Men för att vara helt ärlig tyckte jag att det var vansinnigt kul just för att det var med sådan glädje han sprang iväg med mig.
 
Andra lektionen gjorde, fick samma häst som förra gången. Vi hade en annan ridlärare, det verkar som vi har två och de brukar ha varannan vecka.

Vi började med att skritta fram på halvlånga tyglar då ridläraren inte ville att vi skulle släppa dom på långa tyglar ifall de skulle bli rädda/pigga osv, för att snabbt kunna få stopp på dom.
Under tiden vi skrittade fram skulle vi även lägga upp stigbyglarna framför sadeln. Jag bara hoppades att vi inte skulle använda dom igen, för då hade jag behövt andra stigläder, är redan nere och nosar på de sista hålen.

Sedan började vi övningen, ridläraren hade lagt upp bommar i varje hörn en bra bit innanför spåret, de låg ände mot ände och bildade ett eget hörn, sedan stod det en kona där. Vi skulle rida innanför spåret, och vid varje hörn skulle vi göra framdelsvändningar, hästarna tyckte det var jättejobbigt.
Den hästen jag red började rygga när hon tyckte det blev för jobbigt och ville knappt gå fram.
Efter några varje skulle vi lägga till några travsteg på kortsidorna för att sakta av innan nästa framdelsvändning.
Så höll vi på och sen blev det trav på långsidorna så hästarna hade lite mer tid på sig att komma igång, och senare under övningen blev det konstant trav. Vi bytte varv och gjorde samma övning i andra varvet också, sen skrittade vi av.

Jag kan knappt sitta ned idag på vanliga stolar utan att det gör ont i vissa muskler, märks att jag inte använt dom på ett tag. :o
Nästa vecka är det ingen ridning, vi ska ha hästkunskap, får se vad det blir för något. Kanske ett tillfälle att lära känna dom andra i gruppen lite mer. :)
 
Lektion nummer tre blev inte riktigt som en vanlig lektion. En ponny på lektionen innan vår hade lagt sig ner, och visat tecken på kolik, så 20 min innan lektionen skulle börja kom ridläraren upp med ponnyn, en gammal ponny men pigg och går utan problem två lektioner om dagen fortfarande. På den lilla vägen upp till stallet från ridhuset hade han blivit helt plaskvåt av svett :( Han såg lite extra bukig ut på höger sida och svajade lite fram och tillbaka stackarn.
Hela gruppen hjälpte så klart till, vi rotade fram en temp, tog tempen på gammelponnyn och sedan hjälptes vi åt att hitta ett bra täcke med hals han kunde ha, och reflexer till hästen och ridläraren. Broddar till gammelponnyn, och sedan gick vi alla ut en stund med ridläraren och gammelponnyn. Efter kanske en kvart promenerande verkade det som att det blev bättre, så vi gick och hämtade våra hästar och red själva i ridhuset medan ridläraren fortsatte gå med gammelponnyn.

Jag hade min favorit för tillfället, ett fuxsto som är stel, lååång och avskyr hårda skumpiga händer. Minsta lilla så hugger hon tag i bettet och sticker fram näsan som en travare. Gillar hon dina händer är hon som smör, mjuk följsam formbar lagom pigg och alldeles underbar. Det tar dock lång tid att komma dit för hon är så vansinnigt misstänksam med bettet/händerna. Försöker lära mig rida henne nu och det går bättre och bättre. Det var ganska nice att ha en hel timme "för sig själv" med henne, då jag kunde forma ridpasset utan ridlärare efter vad hon behövde!

Jag skrittade fram och kände lite på henne, mindre stel vänster, och väldigt lite frambjudning i skritten. Vet att hon är mycket svår att få mjuk utan att få ärlig frambjudning så jag gjorde halter och varierade skritten massor, började sedan gå in på mindre serpentiner längs långsidan med fokus på frambjudningen mer än att hon skulle böja. Tog några 20m volter lite här och där.

Jag bestämde att övningarna skulle vara massor med övergångar och böjda spår, jag fick henne så där mjuk och fin flera korta stunder efter en hel del slit :up: När jag sedan hade fått henne framåt kände jag att något saknades och av någon anledning sa min hjärna: Galoppera på friskt i en volt, och led inåt och få henne att ställa nästan för mycket? Det gjorde jag, i båda varven så klart. Efteråt hade jag en sååå fin mjuk ponny att jag var lyrisk. Tyvärr var det då 15 min kvar på lektionen så det var dax att börja lägga ner och trava/skritta av.

Det är så trist när allt lossnar och är perfekt precis i slutet! Jag måste komma på mer knep för lilla fuxdamen så att vi kommer till ridning fortare! :love:
 
I förra veckan red jag så lektion 2 på min nya ridskola. Fokus på travarbete. Hästen jag rider nu har ganska stark trav så jag kunde arbeta på ordentligt med honom. Ganska kul.

Igår var jag på min gamla hemort och red en strölektion för min gamla ridlärare på ridskolan vilket var jätteroligt. Jag red ett fuxsto som jag ridit ganska mycket tidigare. Hon är lite så som alla stereotyper om fuxar och ston är. Ofta grinig när jag hämtar henne i boxen men blir trevligare efter hand och efter ridpasset händer det att hon är både mysig och gosig. Travarbete även igår men stoet har mycket svårare för trav så där handlade det mycket om att ge henne rätt förutsättningar till att hitta traven och hjälpa henne balansera upp den när den väl kommer. Det gick bra och jag är jättenöjd med den lektionen. Ridläraren tyckte att jag har fortsatt att utvecklas i min ridning sen jag slutade rida för henne, det känns bra.

Jag har funderat lite på vad jag tycker om den nya ridskolan, den nya ridläraren osv. Jag vet inte riktigt. Det känns helt ok men det är svårt när jag jämför med ridlärare som jag ridit länge för, ridlärare som känner mig och min ridning ganska bra.
 
I förra veckan red jag så lektion 2 på min nya ridskola. Fokus på travarbete. Hästen jag rider nu har ganska stark trav så jag kunde arbeta på ordentligt med honom. Ganska kul.

Igår var jag på min gamla hemort och red en strölektion för min gamla ridlärare på ridskolan vilket var jätteroligt. Jag red ett fuxsto som jag ridit ganska mycket tidigare. Hon är lite så som alla stereotyper om fuxar och ston är. Ofta grinig när jag hämtar henne i boxen men blir trevligare efter hand och efter ridpasset händer det att hon är både mysig och gosig. Travarbete även igår men stoet har mycket svårare för trav så där handlade det mycket om att ge henne rätt förutsättningar till att hitta traven och hjälpa henne balansera upp den när den väl kommer. Det gick bra och jag är jättenöjd med den lektionen. Ridläraren tyckte att jag har fortsatt att utvecklas i min ridning sen jag slutade rida för henne, det känns bra.

Jag har funderat lite på vad jag tycker om den nya ridskolan, den nya ridläraren osv. Jag vet inte riktigt. Det känns helt ok men det är svårt när jag jämför med ridlärare som jag ridit länge för, ridlärare som känner mig och min ridning ganska bra.
Det tar nog ett tag innan du känner efter på riktigt. Jag jämför också med gamla ridlärare, men försöker tänka att det är nytt och att det tar ett tag innan vi lär känna varandra osv. Så ger det lite tid, så får vi se. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 723
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 003
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp