Bukefalos 28 år!

Ridskoleryttare 2012

Sv: Ridskoleryttare 2012

Glömmer ju bort den här tråden emellanåt! Tänkte lägga in en film från när jag var och red instruktörsmästerskap för några veckor sedan, det är en tävling där ridlärare tävlar mot varandra på ridskolehäst. Man får inte rida en häst som man brukar tävla i vanliga fall heller. Men denna var duktig också! :love:

http://www.youtube.com/watch?v=Ov_RMywyGSQ
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

Han är jättetrevlig och kanonsnäll! Vi har bara haft honom sen i mars men redan en duktig lektionshäst!
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

Vad roligt :)

*kl
försökte hitta videoklipp på när jag rider som har några år på nacken, men det går inge vidare.
Hittar bara det här:
http://www.youtube.com/watch?v=gwqiNrGBYeA&feature=plcp

vilket är från en dressyr"tävling" på ridskolan där man fick lottade hästar, dvs man fick inte önska. Filmen har väl ungefär två år gammal skulle jag tro-
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

Riktigt trevlig häst!

---

Igår fick mitt hjärta somna in.
Efter en vår/sommar med oförklarliga balansproblem, tappade muskler, vinglighet & oridbarhet fick vi ett svar.
Kronisk leversjukdom. Om han ej avlivas kommer han att självdö.
Väntan på försäkringsbeslut.
I tisdags, pigg och glad och kom och mötte mig i hagen.
Igår. Sår på benet, lymfangit, hela benet som en timmerstock och hela hästen skakade.

Så igår kväll vid 21 tiden fick min prins somna in. slippa smärtan.
Men det gör så himla ont :cry:
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

Jag får inte dina länkar att funka :(


*kl*

Denna vecka är de min tur o va ridlärare igen :)
Ordinare ridlärare ska ner på kliniken med RGB så idag och imorn får jag ta över.
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

xD clinicen ffs. inte kliniken xD

Själv red jag katastrofalt igår på hoppspecialen. Blev så frustrerad att jag gav upp, klev av o gick in.
Bläää.
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

*kl*

I tisdags galopperade jag på världens mest bekväma ponny. :) Det var en lustig känsla, kändes nästan som skritt men mycket fortare eller hur man nu ska säga. Snacka om trivsam gång! :D Första gången jag verkligen kunnat sitta ner ordentligt och rida i galoppen.

Meeeen, jag är väldigt less på allt som har med hästar att göra just nu. Jag kommer ingenvart alls. Varje lektion säger ridläraren "bra ridet, det ser bra ut", men det KÄNNS inte bra. Det beror förstås på vad man jämför med, men jag tycker inte att jag utvecklas tillräckligt. Jag känner mig obalanserad och allmänt osäker.

Vet inte om jag är kass eller bara för otålig, men just nu känner jag mest för att lägga av helt. *suckar lite* Men det blir en termin till. Mest för att jag missat datumet att avanmäla mig och alltså ändå måste betala. Då kan jag lika gärna rida också. Men sen får vi se.
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

Då kan det vara läge att byta ridlärare eller t.o.m. ridskola. Men du kan ju alltid ta ett snack med din nuvarande ridlärare först angående hur du känner.
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

Då kan det vara läge att byta ridlärare eller t.o.m. ridskola. Men du kan ju alltid ta ett snack med din nuvarande ridlärare först angående hur du känner.

Ja, nåt måste jag göra. Har pratat med ridläraren förut och sagt att jag vill ha så mycket feedback hon bara hinner med (stor grupp), men om feedbacken bara består av små korrigeringar och resten "well done" så... jag vet inte. Det KAN ju inte bara vara bra allting!

Ska försöka ta några privatlektioner, man kan boka sådana också.
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

Jag tycker du ska säga precis som du känner till din ridlärare. Det känns som att du vill ha lite högre krav för att fortsätta utvecklas (?) men det måste man säga ibland! Funkar det inte så prova att byt ridlärare, man ska inte fortsätta rida för samma om det inte ger något längre!

KL

Jag red förra lördagen, ingenting denna veckan. Förra veckan gick det bra dock, red en häst som passar mig bra. Hon var lite stollig och hade lite lustigheter för sig i galoppen, men det släppte rätt fort när hon märkte att jag inte gav mig. Har bara en lektion kvar, innan jag ska göra ett uppehåll igen!
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

Ska ha lektion imorn.. Men vafaan, senan är mer svullen än någonsin på lilleman =(
Ska dock få hit en treåring som ska bli mitt projekt :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

Jag tycker du ska säga precis som du känner till din ridlärare. Det känns som att du vill ha lite högre krav för att fortsätta utvecklas (?) men det måste man säga ibland! Funkar det inte så prova att byt ridlärare, man ska inte fortsätta rida för samma om det inte ger något längre!

Nä, det är sant. Det är ju faktiskt upp till mig att säga hur jag vill ha det.
Vet dock inte riktigt om jag behöver MER utmaningar eller om jag inte är duktig nog för det vi gör nu egentligen... eller om jag ligger lagom till. Inte en susning.

Idag jobbade jag dubbelt så hårt med hästen som förra gången då jag mest satt och åkte runt faktiskt... tyckte det hände saker bitvis och att det gick bättre än sist, men ridläraren tyckte hästen såg trög och ovillig ut idag. Kan väl kanske hålla med om det, den var väl inte helt nöjd med att bara få gå och lulla runt...

Är åtminstone nöjd med galoppen (både sits och fattningar) idag.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridskoleryttare 2012

Haha ambitiös häst tänkte jag ^^

Själv red jag tokfuxen igår.
Tränsningen är katastrof, hon blir nervös bara man tar fram tränset. Bajsar hög på hög och slänger med huvudet och kastar sig bakåt.
Nåja.

Upp i sadeln och lektionen började.
Framridningen, väldigt fin och sansad.
Cavalettis, korta avstånd och sen långa avstånd.
De långa slängde hon sig över i fyrsprång. Jisses.
Spänd och taggad häst som hade vilat ett tag.

Galoppen.. fick tydligen sånt tryck i henne att hon satte under sig ordentligt = jobbigt = bock/spark/hopp/skutt.
Och jag vrålade "GEEE DIIIG" jag blir ju livrädd, hatar att sitta på hästar som hoppar o sprätter.

Började hoppa. Bock bock, slänger sig på innerskänkeln, kastar upp huvudet och piper iväg åt sidan.
Grrr...

Men skam den som ger sig. Tokfuxen hoppade riktigt fint sista gången. Pissmärr :devil::love:
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

kl
Hej på er. Hoppar in här jag med.

Jag har precis börjat rida igen efter 8 års uppehåll och ångrar inte en sekund. Känns lite som att cykla, bara jag kom upp på ryggen så kom jag ihåg det mesta, fast kroppen o hjärnan samarbetar inte riktigt med allt än :p
Har hittils fått lugna cobs och fick förra veckan rida en lite piggare dam vid namn Rosie som hade en riktigt bekväm trav.

Har lite svårt att komma in i att man får hästen klar och någon som tar den efter lektionen, saknar pysselet, sen så gillar jag inte riktigt att det är pang på på en gång, ingen framskrittning o så. Upplägget på lektionerna är annorlunda mot vad jag är van, mycket är att allt görs en och en medans övriga väntar, typ trava på volten fatta galopp och sakta av sen tillbaka in i ledet, alla lektioner ser ut så oavsett nivå. allt arbete i trav sker samtidigt som man rider lätt, man sitter bara ner innan galopp o vid avsaktning.
Så lite annorlunda från vad jag är van från ridskolan hemma i Sverige, men men jag lär mej endel iaf.
 
Sv: Ridskoleryttare 2012

Kl

Började rida för cirka 2-3 månader sedan och tycker det är riktigt kul! Dock tycker jag det går lite fort framåt och blir lite osäker ibland. Hade privatlektion med en ny instruktör, som verkligen gav mig tillbaka självförtroende och lektionen var innehållsrik och bra. Hästen jag blev tilldelad var så snäll och duktig.:love:
Gillar ridskolan, känns bara som allt ska gå så fort! Vi hoppade redan 60 cm på 6:e lektionen, det tycker jag är väldigt tidigt, men det kanske är vanligt...
Hur som helst, att börja rida är bland det roligaste jag har gjort :):D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag har några frågor som jag behöver hjälp med för att kunna reda ut dem i mitt huvud, alla svar är guldvärda. Fyller18 i...
2
Svar
22
· Visningar
4 792
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Annonsera mera hundar 2
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp