Ridskoleryttare

Så nöjd med kvällens dressyrlektion! Bra motvikt till tisdagens hoppträning som fick mig att scrolla runt på Hästnet och fundera på om hästen skulle gå att byta mot en hoppglad Haflinger…:eek:

Självständig uppvärmning i alla gångarter. Vi höll på med det i nästan en halvtimme, men vi får individuella instruktioner under tiden så det är bra! Jag behöver som vanligt slappna av, inte bli kvar i förhållningar och lägga volter istället för att bromsa hela tiden. Gjorde några framdelsvändningar i skritten för jag har märkt att om man envisas med det ( till en början försöker han slippa) blir han mycket mer tillmötesgående under resten av passet. För övrigt är det att hitta ett bra tempo och bli kvar i det som gäller för min pigga häst. Fick beröm för galoppen den här gången.
Sedan skulle vi trava, lättridning och rida serpentiner, 4 stycken. Det blev lite krångligt för det stod hinder i ridhuset så det var svårt att få till 4 jämna. Men detta med ställning och böjning, rakriktning och omställning och böjning är vi riktigt bra på, det är bara det där med tempot. Sedan skulle vi rida öppna på långsidorna och nu fick jag bråka rejält för att böja och få rätt tempo. Först försökte han köra upp huvudet och springa och smita undan, men efter några varv ( och med öppna i skritt innanför spåret på ena långsidan) fick jag till det någon gång iallafall. Sen skulle vi skänkelvikning på förlängda hörnlinjerna och det gick riktigt bra, jag hittade rätt tempo, rätt tvättning och rätt form. Det känns i hela hästen och i förlängningen i mig när det blir rätt. Behövdes inte mycket skänkel heller, han liksom dansade fram av sig själv. Sedan galopp, bara rulla fram på fyrkanten och volterna och hitta rätt rytm. Här fick vi beröm! Och så till sist trava av och då blev det lite för snabbt igen. Fick gå in på en volt och ta tyglarna i ena handen för att automatiskt komma ner bättre i sadeln. Först sprang han bara ut ur volten men när jag kortade innertygeln var det inget problem att ligga på en liten volt i lugn trav utan att tjuvhålla! Och de spända axlarna slappnade av och kom ner. En till grej att öva på själv! Händerna, takten, axlarna och att bli snabbare med förhållning/ eftergift.
 
Lektion i går på Gosmotorn. Han gick lektionen innan och när jag tog över honom var han mycket! tydlig med att han var färdig med lektioner för dagen.
Jag fick till slut ta hjälp med att ta mig upp. Han stod icke still en enda sekund och knappt att han stod still när ridläraren höll i så jag kunde komma upp.
Sen var han dock mycket glad och pigg under lektionen :D

Från början var han lite styltig och spänd. Stjärnkikare de luxe. Jobbade med att skritta fram ordentligt och få honom att skritta igenom kroppen. Han gjorde det, men inte gärna och inte utan tjat. Lite handbromsen i. Försökte jobba med lite bågar och att han skulle skritta fram och genom hela kroppen.

Vi fick sedan rida in någon meter innanför spåret och trava. Fokus på rakriktning. Gosmotorn spände lite åt höger på något vis och det tog ett tag för mig att få lite fason på kroppen. Vi skulle sedan gå in på volter vid a och c, samt rida en båge på långsidan och rida en volt inne i bågen. Det blir väl ungefär 15m volt vid a och c och 10m volter vid bågarna. Herr Gosmotor hade fortfarande lite handbroms i och var lite spänd där men han började slappna av lite där. Lite pigg men med handbromsen i liksom.
Det var lite knepigt att få honom att komma ur det där handbromsiga, men jag jobbade med så mjuka händer jag kunde och försökte störa ryggen så lite som möjligt. Få honom att gå framåt när han började sacka av. Beröm när det blev rätt.

Vi gjorde lite likadant i galoppen. Vi red galoppen på två stora volter men volterna var 2 meter innanför spåret. Här började saker klicka lite för Gosmotorn och mig. Speciellt sen när vi skulle ut ur volterna och galoppera på fyrkanten (även det innanför spåret). Rakriktningen gjorde nog att Gosmotorn fick ordning på kroppen :up:

Vi gjorde samma i andra varvet med galoppen och Gosmotorn gick hur fint som helst! Sedan fortsatte han gå jättefint men jag var tvungen att påminna honom då och då om att jag inte önskade att stöd i tygeln skulle vara att han tog tag och drog i bettet utan ett trevligt sug bara. Han är ju katastrofalt inriden egentligen så det var nog inte riktigt hans fel utan han behövde nog bara lite påminnelse. Efter det fick jag dessutom en häst som tuggade extremt nöjt på bettet :up:
 
Dressyrlektion ikväll. Först självständig uppvärmning som vanligt. Gjorde många halter och några fjärdedels framdelsvändningar och stora volter i skritt. Sedan stora volter i trav och avsaktningar till skritt, sedan lite bågar och sist några varv i galopp på volter och på långsidorna med avsaktningar på kortsidorna. Jag började direkt i skritten att reglera tempot lite så han inte ilade på för snabbt och lyckades hitta lagom tempo i trav och kunde få till en mjuk hand och tydliga övergångar. Det tog vi med oss in i övningen sen då vi skulle göra halter i från skritt. Jag skulle bli tung så fort han stannat för att hålla kvar honom i halten. Sedan fick vi flytta in dem innanför spåret och göra framdelsvändningar. Nu hade jag ju redan gjort några och kämpat igenom det första motståndet han brukar sätta upp, så nu gick det riktigt bra, förutom att jag först vände åt fel håll. Sedan blev det arbetstrav, nedsittning och vi hittade direkt ett superbra tempo och jag kunde sitta avslappnat och med mjuka händer redan från början. Så skulle vi fortsätta göra halter direkt från trav genom att vända över ridbanan och göra halt på medellinjen. Det gick bra första gången, men sedan var det någon på läktaren som tog upp en mobil och började filma och då blev min häst rädd och tog ett skutt åt sidan. Efter det blev han spänd och jag blev spänd och fastnade i tyglarna och spjärnade, så vi gjorde några halter i skritt och smög igång i trav igen men det tog ett tag att hitta tillbaka till den sköna avslappnade traven. Sedan samma sak i andra varvet och nu gick det lite bättre och jag fick till några fina halter och igångsättningar i trav. Sedan skulle vi fördela oss på volterna och jag valde den som var längst bort från läktaren. Nu var det galoppfattning från skritt och det gör vi riktigt bra, bättre än från trav så det var en övning som passade oss. Hittade inte riktigt det lugna fina tempot vi hade förra gången men det var ändå hyfsat bra. Sedan gradvis samling för att sakta av direkt till skritt. Här fick vi in lite för många travsteg, men jag var ändå nöjd. Sedan samma sak i andra varvet som är hans bättre varv så här blev det riktigt fin samlad galopp innan avbrott, men ändå några travsteg innan skritten. Sedan trava av och när det gick lite för fort vände vi in på en mindre volt så vi hittade ett balanserat tempo igen. Jag var nöjd och ridläraren var nöjd!
 
Haft en liten down-period i min ridning. Känt mig väldigt dålig och det har inte alls varit lika roligt som tidigare. Därför bestämt mig för att rida lite oftare, så det inte blir så långt mellan varje gång. Tror jag bara behöver bli lite "varm i kläderna". Saknar också några av ridskolehästarna från min förra ridskola, så har anmält mig till en dressyrkurs om 6 gånger (1 gång per vecka). Det blir perfekt, för jag behöver rida ganska sent på kvällarna om jag ska rida en vardag, men på ridskolan jag rider i vanliga fall så går inga bussar hem så sent. Så skulle inte kunna ta mig därifrån :laugh:

Det jobbiga med att rida på två olika ridskolor är det här med att helt byta utrustning mellan ridskolorna. Ridkläder, okej, men att jag måste fundera kring nya ridstövlar känns lite jobbigt. Är dock något jag tänkt på tidigare, så förr eller senare ska det väl bli ett par nya. Har försökt leta begagnat förut, men min storlek är lite för ovanlig för att hitta där :meh:
 
Hade ingen vanlig ridlektion idag, vann en privatlektion i fredags, Så haft min privatlektion med Erlingur idag, så otroligt lärorikt. Fick visa det jag kan typ. Sen tips på hur ja ska samla inför tölt. Och lyssnar inte hästen så skulle jag stanna och backa några steg tills jag kände han gav efter, ju fler gånger jag gjorde det, desto fortare gav han efter, så framåt direkt sen fick vi till jättego tölt. Lärde mig även känna när det börja gå mot trav, och kunde avbryta och mot tölt igen. Fick även en riktigt go arbetstrav. så jag lärde mig väldigt mycket på denna korta tid.
 
Fick fortsätta med nya ponnyn förra och denna veckan :) Förra veckan hade vi markarbete och jag gick inte riktigt till känslan. Märkte att jag hamnade i obalans över hindren och hittade ingen äkta galopp. Ponnyn hoppade dock snällt och fint, så blev inte rädd i alla fall.

Denna veckan hade vi hoppning. Vi började med travbommar som sedan bakifrån byggdes upp till en trestuds med ett galoppsprång till en oxer och sen två räcken på diagonalerna.
Var noga med att gå respons på hjälperna redan i traven och kom närmare att få en äkta galopp i hoppningen. Red med lite kortare stigläder och tog ordentligt mantag och fick mycket bättre sits över hinderna 😃 Så fick mycket bättre känsla! Ser fram emot veckans hoppning igen, och ska fråga om jag får fortsätta med ponnyn en omgång till när vi ska byta häst egentligen :)
 
Haft 2 ridlektioner idag, först en igenridning. Där vi skulle träna på halt/skritt övergångar. sen skritt/trav övergångar. Red Einar båda gångerna. Andra lektionen fick jag välja vad jag skulle göra. Är just nu ensam ordinarie i min grupp och så var det 3 som red igen. Så blev tölt övergångar. Och väldigt mycket träning på halvhalter och han ska lyssna på dem. För han blir som sagt pigg och väldigt på. Fick köra samla skritt in i stopp och direkt rygga några gånger, då han inte lyssnade. Men fick till riktigt fin tölt ibland, han kan dock bli travtaktig i tölten, så måste snabbt samla upp han. Kommer ha träningsvärk imorgon. :)
 
Hade dressyrlektion i torsdags och kommer i ärlighetens namn inte ihåg så mycket. Det gick hyfsat bra, vi hittade en bra arbetstrav och huvudsakliga övningen var skänkelvikning i trav till mitten, övergång till skritt, rakriktning på medellinjen och galoppfattning och hålla galopp till mitten av långsida och så trav och börja om igen. Det tog mig några gånger i vänster varv (skänkelvikning för höger skänkel, vänster galopp) innan jag ens fattade vad som skulle höras var. Fattade höger galopp först. Skänkelvikningen gick inte så bra för höger skänkel. Men när vi bytte varv hade vi hittat formen och jag fick några superbra varv och mycket bättre galoppfattningar än vad vi brukar, så jag avslutade nöjd!
 
Hopplektion med ponnyn i torsdags. Vi hoppade bana, och det gick jättebra 🤩 Hittade dragläget i galoppen mycket bättre och fick bra språng över de flesta hindren.

På torsdag är det dressyr och Hästbyte, men hoppas jag får behålla ponnyn en vända till 😍
 
Lektion i går med Gosmotorn.
Han hade käkat raketbränsle och hade dessutom egna åsikter om allt möjligt :D

När jag skulle skritta iväg och lade an skänkeln bara lite for han iväg som en skållad råtta på speed i någon form av skrittrav. Tog tygeln yttepytte och han tvärstannade. :rofl: Skänklade yttepytte och han for iväg i någon form av mini-capriole...
Tänkte först att något i sadeln klämde eller något så jag satt faktiskt av och sadlade om. Det var liksom lite för överdrivna reaktioner tyckte jag. Ridläraren hjälpte till och tittade sedan när jag red iväg ifall att hon skulle se något som var fel men nej. Inget konstigt bara superduperpigg och känslig för dagen.
Fick lite råd av ridläraren att helt enkelt bara rida som vanligt och inte liksom sitta och fjös-skänkla bara för att jag fick sådana reaktioner, ta det lugnt och bara rätta när det blev lite väl mycket energi. Även att börja redan från början med aningen kortare tygel och ge uppgifter.

Jag började med att få honom i skritt och inte i skrittrav med symaskinsben och huvudet uppe bland molnen. Lite ordning på torpet tack! När jag hade lyckats med att få honom att skritta försökte jag få honom att skritta lååånga kliv och aktivera ryggen lite. Jobbade även lite med rakriktning samt bågar och att han skulle ta bågarna med samma långa kliv. Kändes rätt bra men mycket tjat om att "njä, skritt var det. Inte skrittrav eller skrittgalopp." :angel: Jag tappade honom dock då och då och han föll in i någon form av smyggalopp men det var bara att lugnt ta tillbaka.

Vi red lite övergångar till en början. Tre konpar på ena långsidan och tre koner på andra långsidan. Vi skulle först trava mellan konparen och vid konerna göra halvhalt. Herr Gosmotor var med på noterna kan man säga men det var så himla spänt att det mest blev konstigt. Svårt som attan att hålla honom tillbaka och svårt även att få honom att inte börja trava innan min signal osv.
Han körde lite "Asså jag vet redan vad du vill titta här vad jag kan sluta krångla!" :angel:
Ganska snart skulle vi dock trava på fyrkanten och i stället skritta mellan konparen och ta ett skrittsteg vid konerna. Det var inte riktigt lika roligt så det blev aningen enklare att reglera Herr Gosmotors åsikter och energi.
Han var fortfarande oerhört uppe i varv och det var svårt att få honom att slappna av så jag hoppades väldigt mycket just då på en galopp eller något.
I stället skulle vi skänkelvika på kvartslinjerna vilket inte var det roligaste med Herr Gosmotor just då, men vi lyckades till sist samspela (och jag lyckades förklara att nej den sidförande skänkeln betyder inte galopp) :D:up:

Nästa blev faktiskt skritt, och en lite längre stund än vi brukar. Själv älskar jag skritt som gångart, så inget mig emot. Vi skulle med hjälp av öka minska, samt bågar eller så få hästarna så storskrittade och avslappnade i ryggarna som möjligt. Det gick jättebra! Några travövergångar jag inte hade bett om i början men sen började Gosmotorn använda energin till vettigare saker. Vi fick till en jättefin form där han började tugga supernöjt på bettet, bjuda fram på ett fint sätt och benen kom in under.

Sedan skulle vi galoppera. Ta med oss tänket från skritten in i galoppen. Våga galoppera på lite mer. Inga problem sa Gosmotorn och for iväg i en väldans fart. Ganska säker på att ridläraren inte menade att vi skulle tokgaloppera men jag lät honom blåsa ur sig det värsta i lättsits innan jag satte mig i galoppen och började dra ner lite i tempot och liksom jobba lite med honom.
Tyvärr var han lite för i gasen för att lyssna lika bra som i skritten där men efter en stund hade jag ändå fått ner huvudet från stjärnkikarläge och han var i någorlunda ok form och ok reglerbar i galoppen. Fick nöja mig med det för det var lite som att sitta på en tunna fylld med dynamit .

Vi lade sedan ner dem självständigt i trav och där fick jag väldigt fin kontakt och respons från honom. Här kom Gosmotorn ner lite i varv och det blev en jättefin trav!
Samma när vi skrittade av sedan. Nöjd häst som fått ur sig lite raketbränsle.

Vet inte varför Gosmotorn var så vansinnigt pigg och nervig i går. Men det händer väl. Jag är bara jätteglad att jag inte en enda gång blev osäker eller kände att jag inte hade koll. :) Sen fick vi till det till slut, jag och älskade Gosmotorn. Mot alla odds osv. :D
 
Jag red lektion idag på förmiddagen. Fick rida en ny häst för mig, en skitgullig irländare med tjock pannlugg - ser ut lite som en gigantisk ponny. Ridläraren förvarnade mig att han är lite speciell. I början av passen vill han gärna krulla ihop sig och undvika kontakt men om man rider honom fram till bettet är det lätt att han blir tung i handen och springing istället så det krävs en viss teknik att få honom i uppförsbacke och med bra kontakt. Jag hade önskat att få rida en tung/springig häst för att få lite verktyg att ta med mig till en häst jag ofta rider enskilt på så det blev perfekt träning :)

Vi började med kravlös uppvärmning i alla gångarter. Kändes snart att han var ganska sned, ville gärna skjuta ut vänster bog och falla in åt vänster håll. Första övningen blev att vända rätt upp mot spegeln i skritt för att kunna se när han var rak och spårade och försöka bibehålla den känslan även när man inte har spegeln som hjälp. Gjorde även halt mot spegeln med samma målsättning. Fick verkligen vara snabb med vänsterskänkel för att korrigera vänsterbogen och tänka på att inte tränga med vänsterhanden. Jag skulle även tänka på att hellre rida honom lite över och framför lod men med kontakt än att han kryper bakom och släpper bettet. Bakdelen skulle vara med hela tiden i övergångarna och fick låta övergångarna ta lite tid så att jag fick tid att känna varje steg att bakbenen trampar in under. När det kändes bra gjorde vi samma sak i trav nedsittning med skrittövergångar mot spegeln. Nedsittningen kändes super vilket var kul! Har haft stora problem med det förut att jag spänner mig och har även en gammal fraktur i svanskotan som inte gjort det enklare.

Vid det här laget kändes han riktigt fin och avslappnad med trevlig kontakt så vi fick gå ut på spåret och se om vi kunde få fram lite mer trav och påskjut utan att han blev springing eller tung. Det är något vi övat på bara under de senaste lektionerna så det är ganska nytt för mig - att gå till nästa steg liksom efter att man kommit till det där stadiet när hästen är avslappnad och spårar och man har en trevlig kontakt. Brukar oftast nöja mig där liksom 😅 Det gick rätt bra ändå. Krävdes mycket bålstyrka och timing och utmanade min nedsittning men han stannade med mig fint och blev inte tung.

Efter det gick vi över till lite galopparbete, som är hans svaga sida, särskilt övergångarna. Där fick jag verkligen tänka på att hålla honom uppe i fattningarna och våga sitta kvar om han inte fattar direkt. Bara lugnt be om en fattning, sitta kvar och vänta tills han fattar, inte låta honom springa iväg. Fattningarna gick bra men avbrotten var svårare, han har svårt att korta sig i galoppen så det blir gärna lite hastiga avbrott. Jag var väldigt nöjd ändå för han blev aldrig särskilt springig eller stark, kändes som att allt jobb vi gjorde innan galoppen verkligen kom till nytta. Kändes jättetrevlig sen under avtravningen med längre form. Kommer att ta med mig den känslan och jobbet vi gjorde med rakriktning och övergångar till den andra hästen jag rider :) Nästa lektion blir om en vecka!
 
Jag är så spänd, på tisdag börjar dressyrkursen om 6 gånger som jag anmälde mig till på den gamla ridskolan. Den vita prinsen, som är min favorit där, har varit borta från verksamheten länge. Jag har inte heller ridit där på nästan ett år, och han har väl varit borta största delen av den tiden, men fick höra nu att han börjat gå lektioner igen. Eftersom vi i dressyrkursen rider samma häst 6 veckor i rad håller jag såklart tummarna för att jag får honom igen. Det vore ju den bästa alla hjärtans dag jag kan tänka mig, att efter ett år få återförenas med min absoluta favorit :love:
 
Vi har haft vikarie under flera veckor och idag hade vi lite avslutning med henne för ordinarie kommer tillbaka. Så istället för vanlig lektion hade vi "programridning" och ridläraren var domare. Uppvärmning skedde enskilt och sen fick vi rida en lite bana. Herregud jag red så skräpigt. Red den fina svarta men jag tappade ytter totalt och svajade runt. Ridläraren är så fin och överröser med beröm men själv känner man bara herregud så fint var det inte.

Något jag är nöjd med och tar med mig är att jag blivit stabilare runt mina axlar utan att bli spänd. Jag tappar lätt axlarna framåt alternativt håller dom spänt bakåt. Har slitit som en dåre i gymmet för att få till en bättre sits och det har gett resultat.
 
2 lektioner idag också, då jag hade ytterligare en igenridning, första lektion fick jag Ask, ordinarie grupp skulle öva på sitsen och sitta i balans barbacka. Jag fick dock använda sadel. Vågar inte rida barbacka. Blev övergång i skritt och valfri gångart . Ask väljer gärna tölten men kan bli travtaktig så jag fick se till så han behöll tölten och inte gå över i travtakt.
Mellanlektionen hjälpte jag gruppen med nybörjarbarn, mycket tacksam mamma som inte var hästvan. och dottern var trygg med mig som ledare. Så hjälpte de med hästen, de skulle ha Ask, som ju redan var färdig, så visa hur de kunde göra för och korta stiglädren.
Min lektion, då fick jag Einar, min favorit. Jag var ensam idag på min lektion så jag fick välja vad jag ville träna på. så fick träna framdelsvändning, skänkelvikning och behålla rätt tempo i tölten utan att den blir travtaktig och i nedgången att han skulle behålla takt och inte älga iväg. så en perfekt dag med mycket häst. :)
 
Lektion i går på Krullen.

Han protesterade bara lite när jag skulle sitta upp, han får guldstjärna för den! Tror jag bara var tvungen att ställa tillbaka honom tre gånger.

Red iväg på en extremt krafsig, stel och uppvarvad herre med handbromsen i. Nåja, jag vet ju nu att han behöver marschera på friskt och släppa ut sin hals och rygg så han inte ser ut som ett dragspel. Han lyssnade ganska dåligt på skänkel men hade ändå massa energi i kroppen och blev lite hoppig på grund av det. Det fanns faktiskt ponnyätande jackor och tanterna på läktaren skulle säkert hoppa ner och attackera när som helst.
Men jag red på i friskt tempo och ignorerade hans hopp åt sidan och ganska snart var han avslappnad kring alla faror.

Vi red in på volterna för att öva på framdelsvändingar. Vi gjorde volterna så stora som möjliga och fyrkantiga och så red vi framdelsvändningar i varje hörn. Ingen hit att börja med den övningen när Krullen fortfarande var väldigt handbromsig. Det blev mer handbroms ju längre tid vi gjorde övningen, trots att jag försökte marschera på när det var raksträcka. Dock fick vi faktiskt till rätt bra framdelsvändningar, de behövde dock lite mer energi för att bli bra.

Vi gjorde sedan samma övning i trav, men då skulle vi även lägga till skänkelvikningar från medellinjen till hörnet av voltfyrkanten. Alltså en väldigt "brant" skänkelvikning. Herr Krullen ville icke arbeta med mig i början och vi fick ett motorstopp med tillhörande minibock och protestswishande med svansen. Förmodligen för att jag var lite övertydlig - när jag började förenkla hjälpgivningen och slutade störa gick det mycket bättre. :up: Vi fick även efter ett tag testa på lite att styra skänkelvikningen till framben/bakben. Alltså experimentera lite med att de korsar frambenen mer än bak eller tvärtom.Fick till det då och då och det var en intressant känsla som gav intressanta resultat i hästen. Jag tror att jag ska lägga in sådant i framridningen i framtiden, ser mycket fördelar.

Efter det fick vi rida på fyrkanten men innanför fyrkanten för att rakrikta och vi skulle göra mycket tempoväxlingar. Mycket bättre för Krullen för nu kunde jag jobba lite med att få ut halsen och slappna av rygg osv. Vi gjorde mig ca 8 tempoväxlingar och 3 övergångar till skritt per varv. Krullen började ganska snart slappna av lite i hals och rygg och komma ut lite i stegen. Blev genast mer ridbar och jag kände att den där lite nervösa energin i stället blev fokuserad. Vi fick även rida massor snett igenom med ökad trav som hjälpte oss. Som ridläraren sa till mig "rid för livet! så snabbt du bara kan". Sista ökningen blev först lite galopp men när jag hade fått tillbaka traven efter två-tre språng, jäklar i min låda vad han tog i :love: inte världens snyggaste form men han sträckte ut benen riktigt ordentligt! Mycket duktig Krullen.

Sedan kom galoppövningen och där skulle vi rida på volterna och bryta av vid medellinjen, trava ca två steg innan och två steg efter, och sedan fatta igen. Inte det lättaste på Krullen, han är ju väldigt känslig för hur man sitter när man fattar, och sedan även väldigt sned, främst i vänster galopp. Jag satt fel första fattningen och fick mig en liten bock, men jag rättade bara till mig och gav lite extra tygel så fick vi ordning på fattningen. Sedan blev det ju många fattningar efter varandra och tja, någon gång ibland satt jag fel och det blev knasigt. I bland var Krullen lite dåligt förberedd och/eller stel och fick inte till en fattning. Men de allra flesta fattningarna gick bra och jag höll mig bara lugn och rättade mig eller Krullen om det blev fel. Vi fick aldrig riktigt till finliret med exakt fyra travsteg men jag tyckte det var viktigare att vi fick trevliga fattningar :)
Då och då fick vi fortsätta på fyrkanten och rida in på en snett igenom i ökad galopp. Lite svårt att få Krullen att verkligen länga ut där men vi kom ändå en bit på vägen.

När vi sedan skulle jogga av hästarna var Krullen superfin då och då men sen knäppte han av och ramlade isär. Gjorde precis som i galoppen när det hände och gjorde ingen stor affär över det utan fortsatte bara att rida och började om tills vi fick ordning på saker.

Ridläraren tyckte jag hade ridit jättebra! Superkul att höra tycker jag. Krullen är inte riktigt stark nog eller välriden nog att liksom orka gå i den där fina formen under en längre tid och då tappar man isär honom. Men ridläraren tyckte att jag red fint och väl och hjälpte honom att vara kvar i formen så länge som möjlig. Han är så gullig, Krullen. Stark stjärna i kanten för honom.
 
Lektion idag på för mig ny häst, Lilla brun. En försiktig ung kille som inte gått i verksamheten så länge. Han var nog knappt över ponnymått, inte så bred och litet steg. Vi övade övergångar ur bogen in och han var så mjuk och fin. Lite vinglig och jag fick tänka på ytter samt att inte bli sittande i handen utan lätta fram, och mycket beröm.

Har ridit hästar under många lektioner som kanske inte passar mig som handen i handsken (även om man såklart ska rida sådana också) så det var så kul att rida en häst som bara matchar en. Storleksmässigt, hjälpmässigt osv. Han var en riktig keeper. 😍
 
Har de lite lyxigt med och vara ensam i min grupp, även om det är lite tråkigt. Fick välja vad jag ville göra idag, så fråga om jag fick tömköra, har typ bara tömkört 4 gånger och det efter grusväg. Så är inte jätteduktig på det. Tränaren visa först hur ja skulle göra, så yttertöm gick fritt och inner gick från gjorden till bettet och till mig. så fick prova och få han rakt fram och även in på volt, Einar gillade verkligen tömkörningen. gick väldigt fint och avslappat. I traven på volt arbeta han riktigt fint och jag fick in rätt känsla, riktigt kul. Nästa tillfälle blir längre fram. då kanske vi provar lite skänkelvikning. Ska kolla lite youtube, samt läsa tömkörningstråden här.
 
Lektion i går på Bullen.

Jag såg redan innan att hon som red innan red in på mitten och gred fingrarna hela tiden, så jag förstod att jag skulle få något att bita i. Han rusade, var stark, och samtidigt skänkeldöv och lyssnade inte framåt, eller på broms. Bröt av hela tiden i galoppen, vilket var underligt, han brukar bara rusa.

När jag kom ner kontrollerade jag först att hack och sadel satt bra. Sadlade om och knäppte om hacket - egentligen satt inget helfel men han kändes spänd över ryggen. Sedan tror jag det är bra att ordna om hacket lite om det skulle vara så att den innan suttit och bromsat hela tiden så det blev konstant tryck på nosen.

Började direkt med tusen halter, tänkte att först måste han lyssna bra på bromsen, sen framåt. Lyckades till slut få till en hel del fina halter med bara sits och att jag höjde tyglarna en aning. Hade helt lång tygel. När han lyssnade fint på det kunde jag korta tyglarna hälften ungefär och fortsatte med halterna men nu bad jag honom också marschera på. Tog ett tag att få honom att lyssna framåt, och sedan ytterligare ett tag att få honom att lyssna på broms. Men det lyckades och vi gick över i att gå många volter och bågar, lite extra lydighet på styrande hjälper (där var han mycket duktig) och hela tiden checka av att gas och broms fanns. Korta tygeln successivt.

Vi gick in i vänd rätt upp och gjorde lite zicksack skänkelvikningar i första övningen. Det gick så där men han är väldigt svår att flytta. Dels går han på hack och det är lite annorlunda, dels är han lat, dels är det lätt att han tar sidförande hjälpen som framåt (för han springer hellre fram och slipper jobba), och det är väldigt lätt att han blir stark om man inte passar händerna.
Vi fick dock till några riktigt fina skänkelvikningar när jag testade det vi gjorde lektionen innan med att i stället för att flytta mest rumpan, flytta bogen mera. Verkar som att det passar honom bättre.

Vi fick sedan trava och då ville ridläraren att vi skulle variera traven och lite självständigt hitta en bra form. Det gick bra för mig och Bullen, han var lite skänkeldöv igen och det var på vippen att han blev stark så jag kämpade på med att hitta lagom variation för att väcka honom lite men samtidigt inte väga ur in i att han bara blir ett starkt ånglok.
Tyckte ändå jag fick till det bra där. Jag lyckades med att han inte blev stark, inte rusade, men lyssnade bättre på gasen utan att kompromissa med bromsen :)
Här hade jag gärna börjat experimentera lite och se om jag kunde få lite form men nästa övning kom lite för fort för det.

Vi red in på volterna och galopperade, och skulle då och då ta en kortsida så vi hamnade på andra volten. Men jag och Bullen stannade på samma volt hela tiden. Jag fick också några avbrott i galoppen där och märkte att han var väldigt spänd på den sidan (tror vänster). Jobbade med att för det första bara hålla galoppen, utan att rusa så klart men satte honom i en aning mer energisk galopp. Sen försökte jag hjälpa honom slappna av lite, det mesta kändes som att det satt uppe nära nacken och kanske även i rumpan så grejade mycket med lite olika ställningar och att försöka få tag i den där rumpan ordentligt.
Efter ett tag fick han i alla fall en annan typ av galopp som liksom flöt på mer och var mer taktfast, jag behövde inte heller sitta och påminna om att fortsätta galoppera utan han fick en egen maskin så att säga. Nöjde mig med det och att öka minska litegrann.

När vi sedan travade var han en mycket gladare häst. Mjukare, mer positiv och framåt utan att bli rusig utan lyssnade bra på broms. Fick självklart massa beröm och jag försökte bara vara så lite ivägen som möjligt och vara mjuk så han kunde värma upp det där som varit stelt. Här skulle vi tuffa på på fyrkanten och öka på långsidorna, ta tillbaka på kortsidorna. Jag gjorde så att jag alltid tog tillbaka så mycket att det nästan blev skritt, och sedan ökade jag successivt per långsida. Alltså inget alls första gången, andra gången pyttelite öka osv. Sen stannade jag på den ökningen där jag kände att jag fortfarande kunde ta tillbaka honom. Här började han bli urfin! Det kom mer och mer med form, kände att nu lossnar det jättesnart. Red för glatta livet :D
Tyvärr blev han kort efter det så som han brukar bli och liksom viftar upp och ner med huvudet och vägrar sluta. Han är ganska okej när han gör så, för jag upplever inte att han är stark och han lyssnar alltid bra på gas och broms när han håller på, men det går ju inte att få honom att gå vettigt. Plus att man själv tappar balansen då och då.
Nåja jag jobbade vidare och försökte ignorera det.

Vi gjorde samma galoppövning som tidigare fast i andra varvet och där hade han mycket lättare. Gick bra och fint, höll inte på med huvudet och vi kunde till och med galoppera med den äran i behåll när vi minskade volten till ungefär en 10 meters volt. Han var jätteduktig och det kändes att han verkligen försökte gå så bra han bara kunde.

Nå, när vi sedan travade och skrittade av dem var det lite huvudgrejigt igen. Jag och ridläraren pratade om det när jag skrittade av på lång tygel. Hon tänker att nu har jag testat med att vara mjuk, men hon ser lite att han när han grejar med huvudet är mycket på bogarna och att det är som om han kröker halsen lite upp och in i en högre form och sedan när han inte får rätt stöd där börjar greja med huvudet. Så hon ville att jag ska testa nästa gång att höja händerna lite och korta tygeln helst innan han börjar greja med huvudet. Fortsätta vara mjuk men bara så att han kan känna ett stöd där, och se om det inte kan vara det som hjälper av hans huvudgrej.

Annars mycket bra lektion på Bullen, vi kom rätt långt från stel, springig, stark, skänkeldöv, obromsbar häst som bröt av galoppen mycket till en mjukare, ospringig, ostark häst som lyssnade på skänkel och hade egen motor. :up:
 
Lektion igår, Fick skritta fram självständigt på Einar. Så red serpentiner med enbart vikthjälperna gick hyffsat bra. Första övningen var lite repetition från förra lektion, lite skänkelvikning med så små hjälper som möjligt. Och att jag ska sitta rakt och inte svänga med. Min högerskänkel lever sitt egna liv och hamnar lite överallt utom där den ska vara, nackdelen om jag vrider fotleden och den ligger i den positionen man ska ha, så gör det ont i fotleden plus att den blir väldigt ostabil i fotleden. Sen skulle jag trava och få till bra form och bakbensaktivitet. Sen öka och minska tempot och behålla formen ner till skritt. Han älgar gärna iväg efteråt. Sen öva galoppfattningar och det gick riktigt bra i båda varven. Han har så härlig galopp. I galoppen skulle jag öva på att sitta rakt och inte luta mig framåt. Gick hyffsat bra. Sen skritta jag av för hand. Mycket nöjd med lektionen. Nu uppehåll under sportlovet.
 
Lektion i går på Bullen.

Gjorde som vanligt så att jag sadlade och tränsade om direkt, han hade gått lektionen innan.
satt upp och fixade till stiglädren. Han är så mysig Bullen. Står som ett ljus, man behöver inte hålla i tyglarna för någonting - han är bra på att parkera. :D
Står alltid och tittar tillbaka på en och sniffar ibland på fötterna typ "kul att du är där uppe, ska vi gå snart? får jag springa då? jag väntar här tills du är klar!"

Red iväg och gjorde det gamla vanliga, jag har lite rutin på hur jag ska rida Bullen nu :D Dvs många halter på helt lång tygel så att han börjar lyssna på broms, sen korta tygeln successivt och hela tiden se till att han lyssnar på broms. Efter det ta tag i att han är skänkeldöv och jobba fram lite pepp, samtidigt som jag rider mycket bågar och försöker se till att vara snäll i händer och lugn i ridningen.

Vi red sedan mycket tempoväxlingar och vägar i båda varven i trav. Jag var supernoga med att verkligen se till att det blev bra när jag tog tillbaka traven (i bland valde jag till och med att ta något steg i skritt) och att inte pressa på framåt så mycket ännu. Som vanligt mycket vågskål att se till att han faktisk får öka men på ett icke-rusigt sätt. Vara noga och konsekvent. Jag red med lite höjda händer och kände att han fick upp bogen litegrann (så som jag och ridläraren pratat om tidigare)
Annars var vi båda mycket duktiga och jag kände att vi hade bra kommunikation med varandra. Han var varken stark eller springig, någon gång pressade jag fram lite för mycket ökning så han blev svår att ta tillbaks, men man måste ju experimentera.

Vi red även massor med skänkelvikningar på kvartslinjen. Herrn hade noll lust och jag fick kämpa mycket med att få honom på andra tankar. Tyckte vi fick till det ganska bra men jag tycker också att det i bland kan vara knepigt att göra skänkelvikningar på hackamore? I bland hamnar jag rätt men oftast blir det mellanmjölk.

Vi halvpausade med lite skritt, lade ner hästarna en liten stund. Bullen var mycket duktig och lyssnade och sökte kontakt (söker de kontakt på hackamore?)

Sedan var det dags för galopp. Inga krusiduller i galoppen utan vi galopperade mest bara på volten några varv. Vi fick till bra fattningar faktiskt men i vänster varv var han svår att hålla tillbaka, samt att han till slut blev stark som bara den och jag fick tillslut gå in på mitten och andas en sekund. Ridläraren frågade om han var stark, och jo ja just exakt då annars var det ju ändå bra.

Paus igen innan vi red in på massa serpentiner och fler kvartslinjer. Bullen var duktig men började här med sitt huvudskak. Höjde händerna och kortade lite extra på tygeln. Jag vet inte om det hjälpte eller ej, han fortsatte med huvudet men plötsligt var det som att jag fick den där exakta längden och då tuffade han på jättenöjt. Han var nog ganska trött vid det laget också.

Bra lektion, jag måste knäcka nöten med tyglarna. Jag behöver luska ut exakt vad det var jag gjorde, och hur höjd min hand var. Att han blev stark hängde nog ihop lite med att han har varit lite stel allmänt i vänster sida nu.
Behöver också plugga på lite om hackamore känner jag, det är några frågor som poppat upp i skallen nu på senaste tiden.:)
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 230
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 078
Senast: Cambrie
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 864
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp