ridskor från Börjes eller andra ridskor

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare camelot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 777
C

camelot

Jag har precis kommit igång med ridningen efter sommaruppehållet men ojojoj vad stövlarna satt. Jag fick kramp i vaderna och stövlarna gled ner en bit och skavde ovanför hälen :( Jag har fått den utlästade i våras så jag har ingen lust att lämna in dem IGEN. De satt ju faktiskt bra efter det och att de klämmer nu är nog bara för att mina vader svullnat i värmen.
Har precis beställt grejjor från Börjes men funderar nu på om man skulle ta och beställa deras ridskor också... De har dels en ridkänga och dels en mer "gympadojsaktig" som dock är fodrad. Någon som vet om de är bra? Hur är storlekarna? stora? Små? Breda eller smala? Är de för varma på sommaren? För kalla på vintern? Jag är lite skeptisk till att köpa skor på postorder men jag antar att det blir en dyr affär att handla på den lokala hästaffären i stan. Har så väldigt mycket annat som ska betalas denna månad och det är långt till löning... :(

Har du erfarenhet av andra än Börjes ridskor så är jag tacksam för att få dela dina erfarenheter också. Det kan ju hända att jag handlar någon annan stans än på Börjes...

Sv: ridskor från Börjes eller andra ridskor

Jag har ingen erfarenhet av Börjes ridskor men skulle oavsett inköpsställe välja jodphursskor framför de "gympadojsaktiga". Red själv alltid med Easy Rider osv. från Mountain Horse först - men gick sedan över till jodphursskor, och nu kommer jag ALLTID att hellre välja dessa framför de andra..

Mycket skönare och bekävmare, lätta att ta på sig och av sig. Håller bättre mot "väta" o dyl. Helt klart mycket bättre skor på alla sätt och vis... Jag har Blundstones jodphursskor och de är dyra. De flesta ridsportbutikerna brukar ta runt en tusenlapp för dessa, men då är detta "originalet" :love: och de är helt outstandig.. enda nackdelen är väll att dom är ganska kalla under vintern.

Själv ska jag nu köpta ytterliggare ett par Blundstonesskor via skolan (ger då endast 400:- för dom, vi får köpa billigare eftersom vi måste ha skor med stålhätta som är säkra!)

Men jag tänkte köpa ett par Jodphusskor från Jacson vilka jag har hört ska vara Mycket prisvärda skor, dessa tänkte jag ta en storlek större (eller snarare samma storlek än vad jag normalt har då dessa är en till två storlekar större i storlekarna än vad man har normalt.) Och så tänkte jag ha ett par sockar i dom på vintern.
De finns på Eriks Hästshop; www.erikshastshop.com Där kostar dom runt 300:-

Tycker du att Jacsons jodphursskor skulle vara värda att investera i skulle du ju kunna köpa ett par i din normala storlek (dvs. ta en ev. två storlekar Mindre på skorna) och sedan så köper du ett par som blir något för stora, som du har ett par sockar i så du har ett par att ha på vintern också...

Måste säga emot dej vad gäller jodphurs vs. easy riders!
Easy riders är klart bekvämare, MEN jodphurs är varmare och därför använder jag dessa, dessutom något vattentätare.
Till sommaren måste ett par nya easy riders inhandlas! :bump:

Jag har köpt ett par jodphurs från Börjes. Det är de som heter "Ridskor Ramani" i deras katalog. Jag gillar dem men de är väldigt stora i storlekarna. Ganska tunna så absolut inget som jag tänker ha i vinter.

Jacson har ett par ridskor som heter "RideOn" som verkar jättesköna! Jag såg dem på Islandshäst VM men då fanns det bara stora storlekar kvar så jag kunde inte köpa några. Har för mig att de kostade ca 350 kr. Vet inte riktigt vart de går att köpa men du kan läsa mer om dem på http://www.jacson.se

Har jodphurs från Hööks! Dom med stålhätta, jätte sköna,
men dom måste man ta en storlek mindre mot vad man har annars.

På vintern är det graningestövlar som gäller, med plats för varm sula och raggsockor....

Ja, om jag åker till Hööks kan jag i alla fall prova skorna. Men jag var inte så inställd på jodhpurs, tycker de verkar så knepiga att ta på. Jag har så breda fötter :( De enda skor Hööks hade var en varmfodrad känga och det är inte aktuellt just nu ;) samt en känga som visserligen var riktigt snygg men den kostade sjuhundra spänn... Jag vill helst inte ge mer än 500:- för mina blivande skor.

Men jag tänkte köpa ett par Jodphusskor från Jacson vilka jag har hört ska vara Mycket prisvärda skor, dessa tänkte jag ta en storlek större (eller snarare samma storlek än vad jag normalt har då dessa är en till två storlekar större i storlekarna än vad man har normalt.) Och så tänkte jag ha ett par sockar i dom på vintern.
Kan rekomendera dessa då min dotter har såna. Hon älskar dem, så jag ska köpa mig ett par jag också. Mycket prisvärda!

jag köpte 39or och dom är lite stora men jag ligger på en 38½-39 i storlek så jag tror dom är helt normala

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 274
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31