• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare *Lena*
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 3 906
L

*Lena*

Vad är det för skillnad på ridspön egentligen? Hur långt spö "ska" man ha för vanlig lektionsridning? Känner mig lite korkad :d

Sv: Ridspö?

Jag har alltid dressyrspö. Man vill ju komma åt hästens bakdel utan att flytta handen, så då måste spöet vara ganska långt, och inte för sladdrigt. På sommarn viftar jag flugor med det.. :angel:

Hoppspön/allroundspön ser jag inte poängen med, om dom nu inte är för att korrigera (läs spöa upp) hästen med. :crazy:

Sv: Ridspö?

Ett dressyrspö är långt då man ska slippa sätta tyglarna i en hand för att kunna nudda hästen på rumpan. Alltså, att man ska kunna hålla kvar tyglarna i handen och inte tappa hästen när man släpper tyglarna för att peta på där bak.

Hoppspön är korta för att de ska man kunna peta på framme på bogen precis innan ett hinder och slippa sträcka sig bak till hästens bakdel och så inte hänga med i språnget.

Ett vanligt allround spö är att rekomendera för vanlig ridning, ca 75 cm lång.

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 202
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen? Jag...
Svar
10
· Visningar
386
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka