Ridsportförbundet om avstängningen: ”Vi ska inte tala illa om andra”

Ridsportförbundets ordförande Ulf Brömster säger att han välkomnar det engagemang som fallet med dressyrdomaren My Jeppson Lindkvist väckt i ridsporten. Men han är också tydlig med var förbundet står i bedömningen av hennes agerande på nätet.
– Vi ska inte tala illa om andra utan grund, säger han.
 
Nu lämnar förbundet ärendet till disciplinnämnden 🙈 Alltså jag orkar inte...
Ja jag är ju inte förvånad alls. Det gäller ju nu att med näbbar och klor bevisa hur hemsk My är så att de kan tvätta rent sina kompisar pedofilerna och övriga sexualpredatorer.
Återigen visar förbundet tydligt att deras handlingsplaner och policys enbart är värdelösa ord på papper som lika gärna kunde användas på dass.
En lite klädsam lågmäld ton och försiktigt backande hade varit en bättre strategi om man ville komma ur det här med någon del av hedern i behåll och få tyst på lite av kritikerstormen men som tidigare konstaterats, SvRF har uppenbarligen ingen i organisationen som har någon kunskap i skademinimering.
 
Ridsportförbundets ordförande Ulf Brömster säger att han välkomnar det engagemang som fallet med dressyrdomaren My Jeppson Lindkvist väckt i ridsporten. Men han är också tydlig med var förbundet står i bedömningen av hennes agerande på nätet.
– Vi ska inte tala illa om andra utan grund, säger han.
Och hade My bara blånekat och sagt ingen kommentar när någon frågat om hon skrivit något så hade ingen kunnat göra någon avstängning alls.
 
Det är så galet hur JUs ordförande får fortsätta.
Dels efter TH där han fakturerade saftiga pengar till förbundet för ett fall han förlorade på teknikaliteter. Sen fortsatte han med My och när vi reagerade och skrev att det var fel sa han att vi inte förstod vad det handlade om.

Sen hävdade de att det inte gick att överklaga vilket RIN kunde dementera direkt. Svrf ”tillät” då My överklaga, trots att deras tillåtelse inte behövdes.

Sen i överklagan fortsatte han med känslomässiga argument om att vi inte förstått vad saken handlar om. Och att My inte fått rätt att överklaga formalia, återigen, som om han bestämde det?

Det är så galet inkompetent att jag blir orolig för hur illa vårt förbund sköts i andra frågor.
 
Detta hoppar jag innebär att tränare/ryttare som till och med erkänner ha haft sex med minderåriga blir avstängd från träning OCH tävling.

"En öppen samtalskultur är viktig för oss, en kultur där varje person tar sitt ansvar. Det är viktigt att se, och agera, när något inte är som det ska."

"Men det är viktigt att arbetet tar rätt vägar och att idrotten står upp för nolltolerans mot alla former av övergrepp och trakasserier"

Tagit ifrån https://www.ridsport.se/Aktuellt/Egnanyheter/2021/10/beslutfranrinidomararendet
 
På riktigt, vem kontaktar vi för att det här ska få spridning? Jag har skickat till Uppdrag Granskning och jag har mailat förbundet men det måste ju för tusan hända nåt. Jag är så ARG på att de fortsätter med sin idioti så jag kokar.

Vi behöver förändra inifrån. Få distrikten att reagera och byta ut styrelsen. Annars sker ingenting. Då sitter samma personer kvar i ledningen.

Känner ni nån i ett starkt distrikt, hojta till.
 
Detta hoppar jag innebär att tränare/ryttare som till och med erkänner ha haft sex med minderåriga blir avstängd från träning OCH tävling.

"En öppen samtalskultur är viktig för oss, en kultur där varje person tar sitt ansvar. Det är viktigt att se, och agera, när något inte är som det ska."

"Men det är viktigt att arbetet tar rätt vägar och att idrotten står upp för nolltolerans mot alla former av övergrepp och trakasserier"

Tagit ifrån https://www.ridsport.se/Aktuellt/Egnanyheter/2021/10/beslutfranrinidomararendet

Då hävdar de att det är preskriberat.
 
Vi behöver förändra inifrån. Få distrikten att reagera och byta ut styrelsen. Annars sker ingenting. Då sitter samma personer kvar i ledningen.

Känner ni nån i ett starkt distrikt, hojta till.
Jag tror du har rätt men det kräver ju att klubbarna får ett intresse för frågan, och ofta så ligger deras intresse mycket mer på lokal nivå. Det kräver också att delegaterna till stämman vågar ställa sig upp vid valet till styrelsen och tar upp frågan och då pratar så bra så att valberedningens förslag blir nerröstat, kräver givetvis att det finns en alternativ styrelse tillfrågad och mycket goda talare.
Jag har dock testat att försöka ändra en styrelse innifrån genom årsmöte i en förstockad förening. Vi var många och försökte få in EN person med annan syn än övriga styrelsen men blev nerröstade så med den erfarenheten samt erfarenheten av ointresset i klubbar för riksnivån så är jag personligen inte beredd på att gå med i en förening som jag anser föraktlig då jag inte vill smutsa ner mitt namn via en sådan medlemslista.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu står det klart att Svenska ridsportförbundet lägger ned sin utredning av dressyrdomaren My Jeppsson Lindqvist. – Fokuset har tagit...
Svar
5
· Visningar
1 221
Senast: cewe
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter att SVT berättat att dressyrdomaren My Jepsson Lindkvist i Sundsvall stängts av i 18 månader av Ridsportförbundet för att hon...
Svar
0
· Visningar
709
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundet stängde nyligen av dressyrdomaren My Jeppsson Lindkvist i 18 månader. Detta efter att hon gjort...
Svar
4
· Visningar
1 372
  • Artikel
Hästnyheter Safesport Sweden engagerade sig nyligen i fallet med den avstängda dressyrdomaren My Jeppsson Lindkvist, som skrivit i en Flashbacktråd...
Svar
0
· Visningar
853
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp