Ridstövlar som blivit för små!

kahe

Trådstartare
Hej!
Mina ridstövlar måste ha krympt :o Har nu tröttnat på att kämpa på mig dem varje vecka. De skulle behöva bli 1-2 cm vidare i skaftet, f.a. upptill. Det är ett par Mountain Horse med snörning fram samt dragkedja och resår bak.
Jag undrar om någon med framgång har lyckats bredda sånna/liknande stövlar? Vad kostade det? Är det värt i förhållande till vad ett par nya stövlar kostar? (ca 2000)

Kan man ens lästa ut stövlar med resår och dragkedja, eller är det bättre att sy i en ny bredare resår?

Tacksam för svar!
 
Sv: Ridstövlar som blivit för små!

Jag tror det går väldigt lätt att lästa ut MH. Vi betalade mycket för att lästa ut ett par äldre Cavallo, men då var det verkligen hårt läder och krävde en hel del tid och jobb för att bli bra.

Jag hade hört med en duktig skomakare, det varierar väldigt i pris.
 
Sv: Ridstövlar som blivit för små!

Tack för svar! Enligt skomakaren gick det dock inte att lästa ut när det var resår på. Man kunde dock flytta ut dragkedjan någon centimeter. Hoppas hoppas det blir bra!
 
Sv: Ridstövlar som blivit för små!

Det kan inte vara så att de har sjunkit lite och då har översta delen på stöveln hamnat längre ner på ditt ben? Det hände mig, fick bara inse att stövlarna var för korta :D men det är ju lite smaksak också kanske, men jag har svårt att tro att stövlar krymper ;)

Att lästa ut eller byta ut resåren är nog inget problem dock, om stövlarna är bra i övrigt så det är värt det.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ute efter nya ridstövlar, och har följande kravlista: mjuka i skaftet dragkedja (jag har skadat foten och kan inte komma ner i...
Svar
19
· Visningar
3 299
Senast: Eamene
·
Utrustning Jag behöver VERKLIGEN nya ridstövlar, men har stora bekymmer med att hitta rätt. Jag behöver stövlar som är både långa, vida och stora i...
Svar
3
· Visningar
1 036
Senast: MiniLi
·
Utrustning Mina stövlar från Hööks har till slut börjat falla samman efter lång och trogen tjänst. Jag har ett par splitter nya De Niro som jag är...
Svar
14
· Visningar
1 908
Utrustning Har nu försökt köpa ridstövlar ett tag och undrar hur fasiken man ska hitta ett par som passar? Alla stövlar är antingen för långa eller...
Svar
12
· Visningar
6 647
Senast: Zoya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp