Ridstövlar till vardags

Fritidsryttare

Trådstartare
Mina stövlar från Hööks har till slut börjat falla samman efter lång och trogen tjänst. Jag har ett par splitter nya De Niro som jag är för snål för att använda annat än till träningar (kommer att få lida i flera år för att hinna rida in dem). Funderar på om jag ska köpa samma stövlar igen, minns inte modellen men de kostade ca 2000:- för 2,5 år sedan, eller om det finns några andra prisvärda stövlar till samma pris eller lägre?

Bra läder, smala, gärna med snörning, bra (!!) dragkedja som inte går sönder i första taget. Gärna lätta att putsa av, inga utsmyckningar i form av spännen och annat utan stilren design.
 
Letar stövlar just nu med ungefär samma kriterier som dig, och har nog kommit fram till att hööks har absolut bäst utbud av prisvärda hemmastövlar. Hittat några modeller av MHs stövlar nedsatta i flera webbutiker, (men där insåg jag att jag inte kunde ha deras "normala" skaftvidd utan i så fall skulle behöva beställa extra smala) och de känns också ungefär likvärdiga.
 
Ariat? Tycker så mycket om skona att jag beslutade att köpa stövlarna. Kostade 2500kr tror jag. Gillar dem till vardags med sulorna och allt. Skulle vilja ha en med lite högre båge osv till tävling och finare grejer, men till vardags :up:
 
Ariat? Tycker så mycket om skona att jag beslutade att köpa stövlarna. Kostade 2500kr tror jag. Gillar dem till vardags med sulorna och allt. Skulle vilja ha en med lite högre båge osv till tävling och finare grejer, men till vardags :up:
Ariats var ruskigt snygga faktiskt! Hur upplever du att de är i storleken? Har strl 37 i De Niron (orsakar allvarliga cirkulationsrubbningar vid ridning...), men har vanligtvis 38-39. Funderar på om man skulle ha slim eller regular...
 
Letar stövlar just nu med ungefär samma kriterier som dig, och har nog kommit fram till att hööks har absolut bäst utbud av prisvärda hemmastövlar. Hittat några modeller av MHs stövlar nedsatta i flera webbutiker, (men där insåg jag att jag inte kunde ha deras "normala" skaftvidd utan i så fall skulle behöva beställa extra smala) och de känns också ungefär likvärdiga.
Hööks har stort utbud och jag är i stort nöjd med mina stövlar därifrån men känner ändå att jag skulle vilja pröva nåt nytt.:) De jag har nu släpper i sömmarna vid dragkedjan tyvärr.
 
Jag har ett par gamla Mountainhorse Sportive High Rider, haft dem sedan 2008(?),de kanske inte är supersnygga direkt men de är sköna och trots att jag använder dem i princip varje dag så har jag bara bytt en dragkedja (råkade dra till så att en av de små "plupparna" släppte).
 
Jag har ett par gamla Mountainhorse Sportive High Rider, haft dem sedan 2008(?),de kanske inte är supersnygga direkt men de är sköna och trots att jag använder dem i princip varje dag så har jag bara bytt en dragkedja (råkade dra till så att en av de små "plupparna" släppte).

De ser ut att vara ganska breda? Jag har väldigt långsmala fötter så jag letar efter något i stil med Ariats. Däremot ser de robusta och tåliga ut med rejäl sula.
 
De ser ut att vara ganska breda? Jag har väldigt långsmala fötter så jag letar efter något i stil med Ariats. Däremot ser de robusta och tåliga ut med rejäl sula.

Ja de kanske är för breda i foten -jag gillar iofs det då jag kan få i en tjock strumpa när det är kallt (och ha lite luft runt foten när det är varmt). MH har ju fler varianter, som även är lite nättare. Jag hade ett par Victoria tidigare men de passade inte min fot alls tyvärr. De är lite mer dressyriga.
 
Ja de kanske är för breda i foten -jag gillar iofs det då jag kan få i en tjock strumpa när det är kallt (och ha lite luft runt foten när det är varmt). MH har ju fler varianter, som även är lite nättare. Jag hade ett par Victoria tidigare men de passade inte min fot alls tyvärr. De är lite mer dressyriga.

Victorian känner jag igen, jag tror jag har provat den och upplevt samma som dig, den var inte speciellt skön vill jag minnas och jag gillar inte riktigt utseendet på den stöveln heller.

Victorian verkar dessutom ligga 500:- över Trenton som jag redan har. Ariaten ligger 1000:- över om jag ska få den med kort skaft så Hööks känns onekligen som ett prisvärt alternativ.
 
Som vardagsslitstövel är Mountain Horse både sköna och tåliga. Mina Classic har en rejäl dragkedja som tål tuffa tag, jag både mockar, rider och klafsar i lera utan nåd. Sommar som vinter. De har hängt med så länge att jag inte kan svara på hur gamla de är men 7-8 år minst. De putsas ett par gånger per år.

Jag bara går och hoppas på att de ska dö någon gång så jag får panikköpa ett par nya från MHs nya kollektion... Har ingen ursäkt att göra det annars.
 
Jag tipsar om Cavallo junior, finns både med och utan snörning och finns i smala vidder. Har ett par som hängt med i ca 7-8 år, har fått byta dragkedja på ena stöveln en gång under dessa år
 
Ariats var ruskigt snygga faktiskt! Hur upplever du att de är i storleken? Har strl 37 i De Niron (orsakar allvarliga cirkulationsrubbningar vid ridning...), men har vanligtvis 38-39. Funderar på om man skulle ha slim eller regular...

Stora i foten eller skaftet? Jag har 39- regular (kan nog vara höga också... Osäker brukar pendla mellan höga och normala) Jämför man med MHs som jag haft innan där jag upplevde som jag låg mellan smala och normala både i höjd och längd. Hööks skulle jag nog ta normala i både vidd och höjd. Men det finns ju måtttabeller annars. De stämde bra för mig.
 
Tack för alla tips, jag hade lite ärenden intill Hööks idag och slank in och köpte ett par likadana som jag redan hade. Testade ett par liknande stövlar i cognac men de kom knappt över halva vaden medan Trenton satt som en smäck i samma storlek?

Det känns skönt att kunna "klämma och känna" när man ändå ska lägga ett par tusenlappar, jag hittade varken MH eller Ariaten i en affär nära mig, annars hade jag nog slagit till och köpt mig ett par av de senare då de var grymt snygga!
 
  • Gilla
Reactions: KSF
Stora i foten eller skaftet? Jag har 39- regular (kan nog vara höga också... Osäker brukar pendla mellan höga och normala) Jämför man med MHs som jag haft innan där jag upplevde som jag låg mellan smala och normala både i höjd och längd. Hööks skulle jag nog ta normala i både vidd och höjd. Men det finns ju måtttabeller annars. De stämde bra för mig.
Jag mätte lite löst hemma och insåg att jag nog ligger i ett mellanspann på Ariaten storleksmässigt, den korta modellen är nån cm för kort och den långa flera cm för höga.

Vet sedan tidigare att jag haft ett helsike med att hitta rätt längd och bredd på stövlar, även MH har varit antingen för korta när jag ridit in dem (hade ett par för massor av år sedan) eller för långa så jag absolut inte kan ha dem. Vågade inte chansa så köpte samma som jag redan har.
 
  • Gilla
Reactions: KSF

Liknande trådar

Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
731
Utrustning Nu har mina kära stövlar gett upp efter år av misshandel... Hängt med sedan ponnytiden och trotts att de inte längre ger det stod jag...
Svar
7
· Visningar
942
Senast: Bison
·
D
Utrustning Snart är det dags att byta ut ridskorna och shortshapsen jag investerade i när jag började rida för två år sedan och jag har nu fått för...
Svar
2
· Visningar
1 065
Senast: buu17
·
Utrustning Om jag vill ha ett par riktigt snygga ridstövlar mot hopp, vilka ska jag köpa då? "IT" stövlar snackar vi om nu! :D:D De skall ju då...
Svar
17
· Visningar
2 973
Senast: SweetBriar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp