ridtäcke barbacka?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Uddatyp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 104
U

Uddatyp

om man ska rida barbacka o de e kallt o regnar så vill ja ha nåt ridtäcke på eftersom hon inte gillar o bli blöt.
finns de några täcken man kan ha när man liksom rider barbacka?

Sv: ridtäcke barbacka?

Om man kanar bak hänger täcket med och spänner över borgarna kanske? :smirk:

Använd ett skrittäcke och istället för att fästa framför sadeln så fäster du det runt midjan. Har aldrig provat men det borde funka. :)

man kan ju ha ett vanligt täcke å bara knäppa upp de vid bogen.. lr a.. inte ha de knäppt uder magen heller då förståss :p

Jag rider med vanligt täcke de få gånger jag rider barbacka. Har iofs aldrig gjort det med regntäcke, men med fleece/bomullstäcke och det har inte varit några problem.

Ullis

Uddatyp skrev:
om man ska rida barbacka o de e kallt o regnar så vill ja ha nåt ridtäcke på eftersom hon inte gillar o bli blöt.
finns de några täcken man kan ha när man liksom rider barbacka?
Brukar ha skrittäcke när jag rider barbacka på vintern, ett vanligt sånt man knäpper framför sadeln. Funkar utmärkt!

Dert där har jag grunnat på många ridturer... Det enda som funkat för mig är att rida med ett vanligt utegångstäcke. Om jag fäster ett skritttäcke runt midjan så drar det såpass i det när hästens rumpa rör sig, och det glider snett hela tiden. Dessutom har jag tanken att om jag ramlar av ska hästen ju ha kvar sitt täcke! Det har den ju inte om det är fäst i mig...
Jag har provat att sätta en resårgjord runt honom vid sadelgjordsläget och fäst ett ländtäcke i den med, men det funkade inte heller bra... Gjorden gled bakåt tills den satt obekvämt under magen på honom...
Lycka till! :D

600001.jpg

kan detta ridtäcket va bra?
eller glider man liksom lätt?
för man måste väl inte ha sadeln på för att detta ska sitta bra?regntäcket ja har ridit med en gång va jätte halt så va inte bra att rida med.

Jag har en stor ridfilt som jag dels virar in mig i och sen går bak över hästen :D
Täcker som ett valigt täcke nästan, utom framme vid bogen då.

Precis, antingen en sån stor filt som man kan vika över benen så den ligger still eller om det är en mindre filt fästa den med en gjord, inte en resårgjord då såklart.

Det där täcket kommer att bli snorhalt att sitta på...och inte så mkt att ha om man vill värma hästens rygg heller. Det är bara i galonliknande material och ingen fodring el dyl. Jättetunt är det.
Men är det bara för att hästen inte ska bli blöt så går det ju.

Jag rider med ett skrittäcke om jag ska ha lite fart..annars med ett vanligt täcke..det funkar jättebra..dra fram tcket en bra bit och spänn ut det ganska bra i bogen så funkar det..

//Malin

Jag brukar ha min Golden-Stripe-filt när jag rider ut när det är kallt o det borde väl funka att ha en filt när du rider barbacka också o så kan du vira den om dina ben när det är kallt så fryser inte du heller :) :idea:

Använder alltid ett vanligt ridtäcke och istället för att fästa det framför sadlen fäster jag det framför mig.. Funkar jättebra och håller både mig och hästen varma.. Och så är risken för att fastna inte så stor heller ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
641
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 523
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 751
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Diskbråck