Ridtäcke!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare dear_jessie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 195
D

dear_jessie

Jag har en fundering: När temperaturen kryper neråt och hästen har vintertäcke i hagen - ska man satsa på ett fodrat ridtäcke också? Hur gör ni? Jag har hittat ett ridtäcke på H**ks som jag funderar på att köpa. Hoppas på några visa kommentarer!:)

Sv: Ridtäcke!

när min häst är klippt har jag ett fodrat ridtäcke på henne, men nu har jag låtit hennes päls växa ut, men hon har ändå täcke i hagen, men däremot har hon inget ridtäcke på sig när vi rider nu längre!

okej, jag har funderat lite på det där. Det är ju fortfarande lika kallt ute, men hästen blir ju varm av aktiviteten. Kanske bara när man tar en skrittpromenad?

dear_jessie skrev:
okej, jag har funderat lite på det där. Det är ju fortfarande lika kallt ute, men hästen blir ju varm av aktiviteten. Kanske bara när man tar en skrittpromenad?

Hej,

Vi har det fodrade skrittäcket du tänker på från Hööks till våran Lukas. Helt ok pris och känns rejält. Jag ska dock köpa ett ullskrittäcke från Exklusive också att ha inne i ridhuset. Men ute är det bra att ha...

lukasnyar3.jpg

Normalt har Lukas 145 på täcken, vi tog 155 på ridtäcket för att man ska kunna dra det om sig (över sig och sadeln) när man sitter på hästen. Tyvärr blir det ju något för långt att ha som vanligt men det känns inte som om det är något större problem...

~Ingrid

Varför ridtäcke egentligen? Jag vill inte fördöma någon på något sätt det är bara en ärlig fråga. Jag själv kör bara med regntäcke i hagen vid slaskigt eller blåsigt väder. Vid ridning borde ju som sagt aktiviteten värma hästen. Vid avskrittning kan man däremot tänka att det fyller någon funktion. Bör tilläggas att min häst för övrigt är oklippt, det gör skillnad i saken.

Rider aldrig ute utan ridtäcke på en vintertäckad häst.
Rider heller aldrig på eller vid vägar utan reflexridtäcke och reflexväst eftersom ryttarekipage alltid, även dagtid, syns dåligt.

// M

sen är det skillnad på klippta och oklippta hästar, och om de tävlar eller inte tävlar och om det är kallblod eller varmblod/fullblod!
Men som jag sa innan, jag använder inte ländtäcke på min häst nu när pälsen har vuxit ut, men hade hon fortfarande varit klippt så hade jag uran tvekan gjort det.
Ända gångerna jag använder ländtäcke nu är när jag ska skritta ut en längre runda och om det är kallt och blåser eller regnar!
Annars inte...

jag börjar använda ylle ridtäcke på hösten, eller när det graderna stiger under +10 eller nåt sånt..
sen när det är typ kallare än +2 eller snö då har jag det teddyfodrade! sen åker ylletäcket på när det blir varmare igen!
men har hästen ett vintertäcke i hagen skulle jag absolut haft ett tjockare ridtäcke oxå!

jag har ridtäcke på min ponny för hon är väldigt känslig om rumpan:o Men det är väl olika vad hästrna behöver. Vissa har det på sina när dom skrittar fram bara eller rider ut.

Daimie skrev:
Varför ridtäcke egentligen? Jag vill inte fördöma någon på något sätt det är bara en ärlig fråga. Jag själv kör bara med regntäcke i hagen vid slaskigt eller blåsigt väder. Vid ridning borde ju som sagt aktiviteten värma hästen. Vid avskrittning kan man däremot tänka att det fyller någon funktion. Bör tilläggas att min häst för övrigt är oklippt, det gör skillnad i saken.

Ja varför ridtäcke? Svaret är enkelt, vårt kallblod är klippt vilket innebär att i - 30 C (som på bilden) är jag rädd att han ska bli kall och stel.

I ridhuset använder vi det för uppvärmning och sedan tas det av. Efter träning tar vi på det och går in i stallet...

När jag kör eller longerar använder jag ett körtäcke av samma anledning.

Vi kan ha - 25 - 35 i veckor i sträck, jag tycker man ska använda de hjälpmedel som finns och känns bra för en själv och ens häst.

~Ingrid

Om hästen normalt sett är täckad och speciellt om den är klippt tycker jag att man ska ha rid eller ländtäcke på den, speciellt om det bara är så att man skrittar. Om man rider lite hårdare är ju hästen igång och blir ju varm själv, då tycker jag inte det är nödvändigt att täcka den under ridturen - snarare se till och täcka den Efter ridturen samt ev. när man skrittar av så man inte ställer en svettig häst så att den blir kall!

Eftersom jag täckar min häst på vintern så har jag valt att även använda ridtäcke vid fram och avskrittning. Idag, första gången efter nära 2 månaders vila för min häst skrittade vi ute lite på anläggningen och jag hade en stor tjock Golden Stripe (ylle) filt på henne (kommer från H*rze) så jag kunde ha den runt mina ben också, den är jätte stor varm och gosig! :love: Det är just det som är skönt med ridtäcken också att man kan bli lite extra varm själv av dom också när man skrittar fram o skrittar av :)

Jag har en arab som är oklippt, men svettas nästan aldrig och är kall om hon är otäckad. Jag rider då med ridtäcke om jag inte ska göra så jobbiga saker, men om det är många minusgrader har jag det även på längre och jobbigare turer.
Hittills har hon blivit riktigt svett efter en tur på ung. 2 h med massor av trav och galopp samt fodrat ridtäcke, efter dagens markarbete i ca. 1 h utan täcke var hon bara lite varm.

Så av den anledningen rider jag med länd/ridtäcke. Har man hästen vintertäckad i hagen så får man ju tänka på hur hästen mår åtmonstone medan den skrittas fram/av.

Tack för era svar! Känner att jag har blivit lite klokare!:)

daimie
Jag känner att det kan vara bra med ett ridtäcke exempelvis om det snöar så att hästen inte blir kall och våt, så att han måste stå inne och torka en timma när han egentligen borde vara ute.

Jag kan mycket väl förstå varför man använder ridtäcke vid -25, -30 grader. Här nere var det länge sedan vi kom upp i de temperaturerna men vi får stå ut med ett tråkigt evigt slask. Det är också jobbigt då pälsen skyddar sig naturligt dåligt mot fukt.

Daimie skrev:
Jag kan mycket väl förstå varför man använder ridtäcke vid -25, -30 grader. Här nere var det länge sedan vi kom upp i de temperaturerna men vi får stå ut med ett tråkigt evigt slask. Det är också jobbigt då pälsen skyddar sig naturligt dåligt mot fukt.

Jo jag förstår att fukt och blöta kan vara ett gissel, då hade jag nog också valt att ha ridtäcke av andra anledningar.

Nu har termometern stått på - 25 C i en drygt en vecka och då är man redigt LESS!!!

~Ingrid

Ingrid och Lukas skrev:
Hej,

Vi har det fodrade skrittäcket du tänker på från Hööks till våran Lukas. Helt ok pris och känns rejält. Jag ska dock köpa ett ullskrittäcke från Exklusive också att ha inne i ridhuset. Men ute är det bra att ha...

lukasnyar3.jpg

Normalt har Lukas 145 på täcken, vi tog 155 på ridtäcket för att man ska kunna dra det om sig (över sig och sadeln) när man sitter på hästen. Tyvärr blir det ju något för långt att ha som vanligt men det känns inte som om det är något större problem...

~Ingrid

Jag tycker att det verkar helt ok det täcket. men hade en fundering bara: min häst är svart - är det inte lite trist med ett svart täcke också? jaja, jag vet inte..

dear_jessie skrev:
Jag tycker att det verkar helt ok det täcket. men hade en fundering bara: min häst är svart - är det inte lite trist med ett svart täcke också? jaja, jag vet inte..

Jag håller helt med dig, det är ju roligare med nåt som bryter av lite. Jag ska beställa ett ridtäcke från Exklusive med brodyr på. Kankse nåt för dig? Finns ju i många olika färger http://www.exklusiv.se/

~Ingrid

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 438
Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
227
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 211
Senast: Capybara
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
762
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka