Bukefalos 28 år!

Ridtält och underlag

weasel_

Trådstartare
Hittade några gamla trådar ang ridtält men inget intressant.

Troligtvis kommer vi smälla upp ett tält brevid utebanan, ett tält med fläkt.
Jag har aldrig ridit i uppblåst tält och det känns lite osäkert.. men det är det nog inte:grin:
Vad jag förstår så är det en fläkt som blåser upp det och att det finns en typ nödfläkt? låter fläkten mycket? någon som har ett sånt tält?

Sen en fråga om underlag. Tältet ska ställas på en bit äng, alltså gräs, och det ska tydligen grävas ner för att stå stadigt. Hur är bäst att göra med underlaget? gräva ur, lägga duk osv eller finns det nåt enklare? tältet ska användas på vinterhalvåret och om det möjligtvis är superdåligt väder annars används utebanan.
och vilket underlag håller sig bäst utan att frysa sig stenhårt? salt har jag hört att många kör med.
 
Sv: Ridtält och underlag

jag tycker det låter skitläskigt med uppblåst tält, trodde inte man använde det som ridhus. :crazy: har ridit i tältridhus med rejäl duk och stålskelett som håller det uppe och det var väl okej, inte det snyggaste och det kan låta lite om det blåser ute men annars funkar det hyfsat. kanske går det att få nån begagnad hall billigt?

jag skulle lägga terratex om jag skulle bygga ridhus!
 
Sv: Ridtält och underlag

första ridskolan jag red på hade ett sådant tält.
vad jag minns så låt det en hel del och man fick vara snabb om fläkten stannade vilket hände ibland..
 
Sv: Ridtält och underlag

i detta tältet finns en nödfläkt som slår på om något skulle hända.. men att det låter är väl kanske mindre trevligt.
 
Sv: Ridtält och underlag

tanken med tältet är att det ska gå att flytta.. men tycker också det känns lite läskigt..

skulle gärna vilja veta mossor mer :D
 
Sv: Ridtält och underlag

Jag har ridit i ett sådant många gånger och det fungerar alldeles utmärkt, förutom om det blir strömavbrott = tältet sjunker ihop eller när det snöar blötsnö = tältet sjuker ihop. Men underlaget frös aldrig därinne eller så.
Tyckte aldrig att det lät särkillt högt från fläkten. Däremot måste man ju ha en sluss att gå in igenom, annars sjuker tältet ihop.
 
Sv: Ridtält och underlag

okej. men jag som aldrig ena har sett ett sånt tält undrar ju förstås.. sjunker det ihop fort? är det farligt?
 
Sv: Ridtält och underlag

jo, men fick ett bra erbjudande när det gällde detta tältet..

en annan tanke slog mig också.. det lär ju inte vara någon lågenergi manick direkt.. strömmen lär ju bli fasligt dyr!!
 
Sv: Ridtält och underlag

jo, men fick ett bra erbjudande när det gällde detta tältet..

en annan tanke slog mig också.. det lär ju inte vara någon lågenergi manick direkt.. strömmen lär ju bli fasligt dyr!!
Japp, det lär den bli. Vi hade ett sånt tält när jag var yngre. Visst funkade det som ridhus, det kan jag inte förneka, men om strömmen går och tältet sjunker ihop så är det inte roligt. Det gällde att hela tiden ha koll på var i tältet man red så att man hade koll på utgången. Man får ju tänka på att det också blir becksvart där inne om strömmen går, och då gäller det att veta var utgången är:eek: Jag rekommenderar inte att du köper tältet, även om det finns reservaggregat till det. Det blir nog en dyr historia i längden även om du får det till ett förmånligt inköpspris.
 
Sv: Ridtält och underlag

Nej, jag hade inte köpt tältet om det bara hålls uppe med fläkt. Vår ridklubb gjorde det misstaget vilket blev en dyr historia.
1. ett fasligt liv från fläkten, även om man vande sig lite
2. slussen var otrevlig
3. hela tiden rädslan att strömmen skulle gå
4. skitdyrt att driva - astronomiska elräkningar
5. skitfula!

Nu vet jag inte om det finns olika varianter men min erfarenhet är klart negativ.
 
Sv: Ridtält och underlag

tält med enbart fläkt har jag aldrig ridit i, däremot tält med balkar.
Tycker det är skitläskigt att rida i tält överhuvudtaget...vi har tält där jag står och jag har ridit där kanske 5ggr på 2 år...det låter ngt fruktansvärt.Funkar bra att longera i - som milöträning för ljud. Men undviker att rida i det...kan gå bra om det är helt vindstilla dock.

(på vintern blir det snöras och det är inte roligt att vara inne i tältet då)

Fast har man en orädd häst så går det ju bra iof,,,inte att rek med yngre hästar dock.
 
Sv: Ridtält och underlag

fast det är nog olika, mina hästar har alltid reagerat mest i ridhus med plåttak (vilket är jättevanligt), det låter fruktansvärt när det regnar! om duken är ordentligt spänd så ska det blåsa väldigt mkt för att det inte ska gå att rida där. dock är ju som sagt snöras ett problem.
 
Sv: Ridtält och underlag

Tydligen så skall detta vara ett lågenergitält.. men vad fasen, vad vet jag??

ang skraja hästar osv så är det inget problem.
Att det är en sluss gör inget heller.
 
Sv: Ridtält och underlag

jo ridhus med oisolerade plåtak är inte så roliga (red i ett sådant i 6 år)
det är inte roligt när det spöregnar...:crazy:
 
Sv: Ridtält och underlag

okej. men jag som aldrig ena har sett ett sånt tält undrar ju förstås.. sjunker det ihop fort? är det farligt?

Såg det aldrig sjunka ihop, bara på morgonen när det hade snöat blötsnö på natten så låg det på marken. Men jag tror inte att det sjunker ihop så fort att man inte hinner ut. Däremot blev det problem med belysningen som sitter i taket när det sjunker ihop, flera ljusrör gick sönder.

Som du nämnde så blir elräkningen väldigt hög på grund av fläkten!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp