E

Elisabethh

Hej!

Är det någon som har provat ridterapi, behandlad av sjukgymnast?

Hur har ni upplevt det isåfall?

Tacksam för svar
 
Sv: Ridterapi

Hej!
Svara några månader för sent men är sällan inne på Bucefalos.
Ridterapi för sjukgymnaster ser väldigt olika ut beroende på var du bor i landet och vilka resurser som finns. Vet att det har varit god resultat med ridterapi för Stroke patienten (sjukgymnast i Örebro)
MS och habiliterinspatienten har bevisat mycket god nytta av ridterapi. Finns en intresseförening för ridterapi (IPS)med sjukgymnaster och läkare, tror säker de kan svara mer utförligt. Har sida på internet.
 
Sv: Ridterapi

Sorry IRT=Intresseförening för ridterapi skall det ju vara.
 
Sv: Ridterapi

Hej!

Tack för svar, bättre sent än aldrig :) Jag är själv sjukgymnast och därför jag undrar lite mer. jag har hört lite grann om ridterapi just i habiliteringen och tycker att det verkar mycket intressant.
 
Sv: Ridterapi

Jag rider för en helt vanlig instruktör. Men jag känner vilka övningar som hjälper mig att bli av med spänningar etc. Hon är väldigt duktig på sånna övningar och att läsa min kropp. Jag har gått mkt hos sjukgymnaster, feldenkrais-terapeut mm. Och känner att detta i kombination med ridning för just denna instruktör är det ultimata.
Jag tror att många skadade skulle bli bättre av ridning. Det hjälper en att träna upp balans, kroppskontroll,styrka, smidighet. Och - det är roligt!

Funderar du på att börja med det själv? Det verkar väldigt intressant!
 
Sv: Ridterapi

Är också intresserad av ridterapi som behandlingsinstrument. Mitthögskolan kommer tydligen att köra igång en 20 poängskurs till att börja med, i just ridterapi. Den enda i landet, tror jag. Jämtlands läns landsting hade ju förra året en kurs inom området.
 
Sv: Ridterapi

Ja, jag är väldigt intresserad av den kombinationen som du pratar om. Jag tror att hästen är ett mycket bra redskap för att förbättra sin kroppskännedom. Många gånger är det just medvetenheten om kroppen, spänningar och var och hur musklerna aktiveras som behövs tränas upp. På en häst får man omedelbar respons och hästens rörelser är dessutom stimulerande för de viktiga hållningsmusklerna och rogivande.
 
Sv: Ridterapi

Ajdå, långt ifrån skåne. Vad har de för krav för intag?
 
Sv: Ridterapi

Kolla in under handikapp, där finns en del diskussioner om ridterapi.
Mitthögskolan har nu lagt ut info om untb under distans/rehabilitering.
I Italien så finns det sjuhus med egna ridanl, där de anv sig av ridning för ett snabbare tillfrisknande!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 036
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
326
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 516
Senast: Strandad
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
459
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp