Aslan

Trådstartare
Jag kommer till våren anlägga en ordentlig ridbana men då marken där den tilltänkta banan ska vara är förbunden med EU bidrag som löper ut först nästa år så kan vi ej göra denna ändring förens dess. Jag har visserligen 10 minuter med bil till större träningsanläggning med ridhus, paddock osv, men seriöst. Jag känner mig själv. Jag kommer inte palla dra fram transporten och lasta var och varannan dag för det.

Men! Vi har två gårdsplaner. Jag tänkte ta den som är nyast anlagd och bara slänga på lite topplager och så upp med en lampa på väggen intill så jag iaf kan göra NÅNTING efter att det blivit bäcksvart ute till hösten/vintern. Min lilla ridvolt kommer hålla blygsamma mått på 20x20 och består just nu av packat makadam. Vad som är under det har jag inte en aning om då det inte var vi som gjorde denna plan. Den är hyfsat jämn (vi använder aldrig denna så den har inte blivit nerkörd och gropig eller liknande, är ok dränering då det sällan står vatten mer än på ett ställe i kanten som jag lär få fylla med något) Underlaget ska vara riddugligt och inte allt för kostsamt då vi som sagt till våren ska anlägga en rejäl och ordentligt ridbana. Vad bör jag ha för underlag? Och hur tjockt? Tanken är ändå sen att den ska fortsätta fungera som en gårdsplan (som vi använder så mycket. NOT. 😅). Men att anlägga en ridbana från grunden med ordentligt underarbete osv är inte heller gjort på en vecka så den ska ju ändå kunna tjänstgöra någorlunda för lättare arbete på volt och kanske lite tömkörning/jobb på lina en period..
 
Stenmjöl skulle jag lagt på. 5-10 cm tjockt. Harva med en liten pinnharv då och då så håller den sig bra. När du sedan bygger ny bana kan du låta stenmjölet vara kvar. Det blir hårt så småningom och inga problem för bilar att köra på 🙂
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp