Right brain i skogen - left brain hemma!

Sv: Right brain i skogen - left brain hemma!

Det är bara att vara konsekvent o göra lika- jämt.
 
Sv: Right brain i skogen - left brain hemma!

strunta i alla lekar å övningar - upp på hästen och rid helt vanligt rakt upp och ned. När hon blåser upp sig, sitt bara där, gör ingenting mer än att skänkla henne och be henne gå förbi, prata inte, ignorera henne bara Låt henne hellre springa förbi det läskiga än stanna/backa. Rid med stöd i munnen så behöver förhållningarna inte komma så plötsligt.
När hon går fram så reagera inte, inget beröm. Hon får lära sig helt enkelt att det inte finns ngt att få beröm för! Om hon får beröm så är det som att tala om för henne "o vad duktig du var som gick förbi det läskiga"
Bättra att bara sluta skänkla, rid framåt och var som vanligt så blir inställningen mer "vad fjantade du för, där fanns ju inget att vara rädd för"

*flum flum* :D

Ibland gör vi människor det för svårt för dem, att de måste acceptera allt till 100. Hon kanske aldrig kommer bli den där trygga lugna hästen som kan lulla i skogen?
Jag har hanterat många problemdjur och oftast har det brustit för att människan gör saker så avancerat, de vill att hästarna ska gå perfekt och då blir det ett stressmoment och människan blir aldrig nöjd och hästen får för mkt att tänka på med alla övningar hit och dit.
Om hästen är rädd,forcera den inte till att nosa eller trampa på saken - var nöjd att den bara springer förbi. Ignorera den, låt den vara häst.

Jag kör inte enligt någon princip överhuvudtaget och har tagit hand om många problemhästar vars ägare varit helt inbitna i diverse metoder - alla får göra precis som man vill, men ibland kan det vara bra att koppla bort alla metoder och bara VARA och KÄNNA.
 
Sv: Right brain i skogen - left brain hemma!

har du testat att longera i skogen med lång lina?

såg någon dvd med parelli om just detta med att träna "trailridning" samt en film om att vänja hästen vid ljud och prassel.
Någon som vet vilken jag menar?
 
Sv: Right brain i skogen - left brain hemma!

strunta i alla lekar å övningar - upp på hästen och rid helt vanligt rakt upp och ned. När hon blåser upp sig, sitt bara där, gör ingenting mer än att skänkla henne och be henne gå förbi, prata inte, ignorera henne bara Låt henne hellre springa förbi det läskiga än stanna/backa. Rid med stöd i munnen så behöver förhållningarna inte komma så plötsligt.
När hon går fram så reagera inte, inget beröm. Hon får lära sig helt enkelt att det inte finns ngt att få beröm för! Om hon får beröm så är det som att tala om för henne "o vad duktig du var som gick förbi det läskiga"
Bättra att bara sluta skänkla, rid framåt och var som vanligt så blir inställningen mer "vad fjantade du för, där fanns ju inget att vara rädd för"

*flum flum* :D

Ibland gör vi människor det för svårt för dem, att de måste acceptera allt till 100. Hon kanske aldrig kommer bli den där trygga lugna hästen som kan lulla i skogen?
Jag har hanterat många problemdjur och oftast har det brustit för att människan gör saker så avancerat, de vill att hästarna ska gå perfekt och då blir det ett stressmoment och människan blir aldrig nöjd och hästen får för mkt att tänka på med alla övningar hit och dit.
Om hästen är rädd,forcera den inte till att nosa eller trampa på saken - var nöjd att den bara springer förbi. Ignorera den, låt den vara häst.

Jag kör inte enligt någon princip överhuvudtaget och har tagit hand om många problemhästar vars ägare varit helt inbitna i diverse metoder - alla får göra precis som man vill, men ibland kan det vara bra att koppla bort alla metoder och bara VARA och KÄNNA.

Jag gjorde det där i början, struntade i hur killen var och drev bara framåt, det fungerade inte, han blev bara värre och värre. Började då berömma och det blev bättre, har på senare tid prövat båda, det som fungerar bättre är faktiskt berömmet. Bryr jag mig inte känns det som om han tycker han hamnar i en pressad situation och det slår helt slint, låter jag honom titta och pratar med honom går det betydligt bättre, han är nervös och osäker men flyger inte i luften utan blåser bara lite upp sig. Hästar är alla olika, på en del går det ena medan andra inte klarar det alls. :cool:
 
Sv: Right brain i skogen - left brain hemma!

:bow::bow:

Fast en sak håller jag inte med om, jag använder rösten mycket öht och visst berömmer jag. Jag vill att hon ska veta att jag är himla nöjd med henne när hon går framåt och inte fjantar sig.
 
Sv: Right brain i skogen - left brain hemma!

Jag berömmer- för att den gör som jag säger.

Sa oxå till min märr som ung- Det är bara pinnar:rofl: Hon var rädd för de virkeshögar som hela tiden dök upp på nya ställen.
Jag tar heller INTE tygeln utan är cool själv.:cool:

BTW så satt jag löst idag för första ggn på 13 år:rofl:

Hästen som hade vilat igår fick syn på årets första älgjaktskylt. I samma veva brakar det till rejält i buskarna brevid o hästen far iväg o tvärvänder- men bara ett 1/4 varv. Hinner inte ens reagera:angel:
Fanns inte tid att ta ngn tygel där inte:bump::rofl:

Gör ingen affär av det utan bara fortsätter.
Det var inget avsiktligt, utan bara en ren reflex som även vi kan få- man hoppar "högt"- när man råkar ut för ngt plötsligt.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp