Riktig ridning!!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare carojoh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 2 997
C

carojoh

Har ridit min häst med en sidepull idag och måste bara säga att jag är så stolt över mig själv och min välridna häst!!
Alltså det är verkligen ett test som alla borde göra. Min häst gick i perfekt form, takt och balans. Jag tycker att detta är ett sätt som verkligen bevisar att man kan rida!!
Ville bara säga detta då det är många diskussioner om graman, snodd och hästar som "knäpper av" pga "sågning".

En häst kan ha en jäkligt tålig mun!! Om ryttaren dragit den i munnen. Exempelvis många ridskolehästar!!
Men du lär ju se på nosryggen om du "sågat" med ett sidepull!
Ett sidepull består av ett rep beklätt med skin, som går över nosryggen.
Sen så är jag en såpass rutinerad ryttare så att jag vet hur det känns när en häst arbetar med hela kroppen!!

Jag är fullständigt medveten om hur en sidepull ser ut.
Hästen är väldigt känslig på nosryggen oxå..

Kan ju bara säga grattis till den fina ridningen du lyckades åstakomma.Inget illa ment alls :)

Men jag tycker det är lite dumt att förespråka sidepull som du gör som någon universal metod för att gå på tygeln.
Sidepullen gör ju inte att hästen automtiskt går i form.Vad man än väljer att betsla hästen mer så krävs det riktig ridning bakifrån :)

Självklart!!
Men det är ju ett sätt att kolla upp hur man ligger till med sin ridning!

Jo! Vissa sitter ju och sågar sina stackars hästar i munnen och tror att de går i rätt form. En häst som blivit dragen i munnen får ju starkare "hud" och det syns inte på samma sätt som det nu skulle göra om du nu gjorde samma sak med en sidepull!!! Då lär du ju se på nosryggen om du haft en hård hand!! För hur många "duktiga" ryttare skulle erkänna att de sitter och drar hästen i munnen??? Givetvis så rider jag min häst med vanligt bett också men föredrar nog sidepull förtillfället då jag kan vara 100% säker på att jag inte sitter och hänger mig fast i hästens mun!

Jag håller inte med dig och förstår heller inte ditt resonemang..

Jag tycker att det enda som kan påvisa vart man ligger i ridningen är en duktig intruktör på marken.

Det är nog en känsla som alla ryttare skulle vilja uppleva!!
Men visst känns det skönt att veta att man kan rida med andra hjälper än att sitta och ta hästen i munnen!!

Kul att du kände att du kom till ridning. :)

Men jag förstår inte riktigt ditt resonemang här.
Ett sidepull kan ju vara väldigt skarpt och får ju hästen att ta ner huvudet också, så i vissa fall kan det ju vara värre än ett tränsbett.
Har ett exempel i stallet. Tjejen red sin häst ett tag på sidepull för hon tyckte hon fick tag i hästen så mycket bättre. Nu när hon rider på tränsbett så vågar hästen inte söka stöd på bettet. Hästen knäpper av i nacken och går långt bakom lod.
Så jag upplever det som "värre" att rida på sidepull än vanligt tränsbett.
Naturligtvis så finns det ju hästar som fungerar mycket bättre på sidepull och hackamoore det säger jag ingenting om.
Oj hoppas du förstod något utav det här då det blev väldigt svammlig (klockan är mycket)
Det här var absolut inte menat om kritik mot dig. Tror att du är en duktig ryttare. :)

ska se om jag kan fixa någor kort ngn gång.. det ser ju kul ut asså.. han går och "tuggar" och mojsar i munnen fast han inte har ngt i det.. och jag kan korta hans galopp massor.. han verkligen jobbar.

(dock kan jag bara rida utan träns om jag rider barbacka samtidigt )

Jag var med på en liten show för 2 år sen och impade på massor.. en tränare ( som bara sett mig rida andra hästar) frågade lite spydigt innan jag började om hästen över huvud taget kunde galopera.. hehe jag vet inte svarade jag..
( det är en fd travare)

och det gick så bra!! alla var jätte impade, och jag jätte stolt ! :D

Min sköthäst går också i form utan träns :) Eller ja, räknas grimma och ett grimskaft? :o
Brukar rida med det barbacka i sommarhagen när den inte än används, dröjer väl någon månad/veckor kanske till hästarna ska flytta dit...
Har börjat rida så i sommarhagen när jag betar lite med hästen, bruakr göra det med ponnyn också och det är verkligen skitkul :cool: ;) Men för två/tre år sedan hade jag aldrig vågat det för då hade jag usel balans, red barbacke hela förra sommarn och i höstar och nu på våren har jag börjat rida lite blandat... jaja nu börjar det kanske luta skryt :o om att jag har världens bästa sits :rofl:

Jag kan inte avgöra om din häst gick bra.. med grimma och grimskaft kan man ju få ett tryck på nosryggen med så hästen böjer nacken.. men säger du att det gick bra så gjorde den nog det! Kul!

min häst brukar vara helt naken. :)

Okej, jag brukar mest rida på skoj och då har jag grimskaftet bara hängande så det blir nog inte så många tryck på nosryggen men hade jag ridit med två grimskaft eller tyglar så hade det nog kankse funkat och jag haft korta tyglar.
En i stallet tycker att jag ska knyta fast tyglarna och bara rida med sitsen då jag rider vanligt för att träna att bara använda sitsen, red för henne för ett år sedan och då blev det lite mycket tyglar så hästen blev alltid jätte sur, hon blir det eftersom hon är känslig i munnen och vägrar gå framåt eller står och skrapar i marken om man är för hård i handen. Beror nog på att ägaren alltid är extremt lätt i handen när hon rider. Hon började också ta bettet och bita fast i det så ägaren tyckte att hon blivit jätte konstig :o fattade ingenting jag då så dum som jag var men nu är det länge sen hon bitit fast i bettet eftersom att jag inte använder händerna så mcyket längre..men lär sig av sina misstag :o ;)

Men jag ska kanske prova rida utan någonting om nu inte hästen sticker iväg och hoppar ut från paddocken, är en sån där smitare som tar första bästa chans... ;)

kul med så kännslig häst!! min är också sån men han blir så spänd av bett.. nu är det mycket bättre än förut.. använder ett happy mouth bett.. det gillar han.

jag började också rida så på skojj för länge sen ..sen kom jag på att jag kunde utveckla det.. och nu skulle jag vilja lära honom massa med roliga saker.. vi får se hur det går.. :smirk:

Har provat på att rida med hackamore ett tag nu och jag säger detsamma. Gud så bra min häst kan gå! :o Jag märkte det speciellt på balansen. Mycket mer balanserad, mer positiv och det fina steget kom av sig självt så fort vi började.

Jag tror att hemligheten är att jag kunde släppa honom helt. Han hade inget bett i munnen som hela tiden störde. Med hacket kände han att han kunde gå som han tyckte var bekvämt, vilket resulterade i att han blev avslappnad och han valde själv en bra form.
Nu är jag på G att skaffa ett sidepull. :)

Man kan knäcka av en häst via grimman via att såga men är det så amn ska rida?? vi föutsätter att man inte ska göra så..
Sidbull är väldigt bra men en häst som inte är van att bli riden med det är det inte så roligt alla gånger att rida med den

Vissa häsatr går bra med det visa mindre bra=)
Jag rider med vanligt klassiskt ridträns med vanligt hederligt äppelbett av mdellen tränsbett!
Har även ett pessoa med äppelsmak när jag hoppar eller fider fältävlan hemma på stallets bana!
Komentarer om det kan jag skippa vi alla tycker olika.
Men den som har komentarer om det att det är hämskt får GÄRNA komma och rida min häst i grimma/sidpull ute på en terrängbana. :smirk:

Jag tycker att sidpul är bra om man rider western men inte om man rider klassiskt.För där rider man inte så som en sidbull kräver.
Det är inte bara att sitta upp och rida en sid´pull så som många tror!
Tyglarna ska hänga man rider med sist och vikter och inget annant!
Svår tå förklara jag är inge bra på å va internetinstruktör :o

Jag måste springa runt i paddocken å visa :rofl:

Man kan knäcka av en häst via grimman via att såga men är det så amn ska rida??
Har jag sagt det :confused:
Mig veterligen sa jag Följande
Men jag tycker det är lite dumt att förespråka sidepull som du gör som någon universal metod för att gå på tygeln.
Sidepullen gör ju inte att hästen automtiskt går i form.Vad man än väljer att betsla hästen mer så krävs det riktig ridning bakifrån
:smirk: Hur fasen kan du får det till att jag vil såga ner hästen på tygeln??? :mad:

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 502
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
874
Senast: Squie
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
759
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka