Bukefalos 28 år!

Rimlig ersättning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni båda missade poängen, jag skrev "utnyttjar" med citattecken och att om man ska hårdra det, vilket alltså syftade löst på ett fall av utnyttjande eller ska vi skriva dra fördel av/dra nytta av som är direkta synonymer med utnyttja, så det inte klangar så illa men fortfarande innebär samma sak?

Inte riktigt sant. I dagligt språkbruk betecknar "utnyttja" snarare sina negativa synonymer: dra orättmätig fördel av, exploatera, profitera på, missbruka.

"Utnyttja" i dagligt tal handlar alltså numera om en negativ situation. Det är ytterst sällan man/jag ser ordet brukas i en neutral eller positiv situation.
 
Jag är kanske petig, men det riktiga ordet i denna mening är fortfarande nyttja. Varför använda ett otydligt ord då man kan använda ett tydligt?
Förmodligen för att gnm överförd betydelse ta bla mitt ordval och använda det för att belysa situationen från ett annat håll. Ordvalen nytta av och utnyttja är så pass lika att de flesta som läser det förstår att hen gör en poäng av att använda det här flitigt använda ordet "utnyttja" när man kan använda nytta av istället. Hen visar det gnm att sätta kaninöron runt.

Personligen tycker jag att det är solklart. Jag tror du missförstår med vilja.
 
Jag tycker det är bra mycket värre, att som vissa i tråden gör, gadda ihop sig likt småtjejer på högstadiet och förlöjliga någon annan, än att ha en "vass ton" när man diskuterar.
 
Jag tycker det är bra mycket värre, att som vissa i tråden gör, gadda ihop sig likt småtjejer på högstadiet och förlöjliga någon annan, än att ha en "vass ton" när man diskuterar.

Håller med! Till och med moderatorns gaddar ihop sig. Och som går delar av "bukemaffian" ihop sig och hoppar på en ensam bukefalist bara för att åsikterna skiljer sig. Riktigt dåligt
 
Ni båda missade poängen, jag skrev "utnyttjar" med citattecken och att om man ska hårdra det, vilket alltså syftade löst på ett fall av utnyttjande eller ska vi skriva dra fördel av/dra nytta av som är direkta synonymer med utnyttja, så det inte klangar så illa men fortfarande innebär samma sak?

Medryttaren drar nytta av ägaren som får rida dennes häst, ägaren drar nytta av medryttaren som får sin häst riden. Fortfarande win-win även om de "utnyttjar" varandra. ;)

Nej orden har inte exakt samma betydelse, utnyttjar har en negativ klang och jag har aldrig hört ordet användas i positiv bemärkelse när det gäller personer. Menar du en win-win situation så skriv det så att folk har en chans att förstå vad du menar. Du bör också ta upp båda sidor som här och inte bara ena som du gjorde i ditt inlägg som endast tog upp att ena sidan utnyttjade men missade den andra.
 
Jag tycker det är bra mycket värre, att som vissa i tråden gör, gadda ihop sig likt småtjejer på högstadiet och förlöjliga någon annan, än att ha en "vass ton" när man diskuterar.
Som du gör nu? Det finns 2 olika åsikter i tråden, du sällar dig med fjortisarna på ena toaletten med an andra gänget fjortisar är i grannbåset ;)

Moderatorn är en användare som alla andra i diskussionen och får givetvis lov att ha åsikter. Jag tror inte Gunnar har råd att avlöna folk som bara modererar och inte får ha egna åsikter här.
 
Håller med! Till och med moderatorns gaddar ihop sig. Och som går delar av "bukemaffian" ihop sig och hoppar på en ensam bukefalist bara för att åsikterna skiljer sig. Riktigt dåligt
Om ni är missnöjda med en moderering kan ni alltid anmäla till @Gunnar, men @Lovisaleonora har vad jag kan se försökt moderera dålig svenska och inget annat. Nyttja och utnyttja är inte samma sak, med eller utan citationstecken. Korrekt svenska minskar risken för missförstånd, hittar man på egna användningar, stavningar och betydelser av ord får man finna sig i att bli både rättad och att bli missförstådd.
 
Förmodligen för att gnm överförd betydelse ta bla mitt ordval och använda det för att belysa situationen från ett annat håll. Ordvalen nytta av och utnyttja är så pass lika att de flesta som läser det förstår att hen gör en poäng av att använda det här flitigt använda ordet "utnyttja" när man kan använda nytta av istället. Hen visar det gnm att sätta kaninöron runt.

Personligen tycker jag att det är solklart. Jag tror du missförstår med vilja.
Fast när man skriver text i mening med att kommunicera med andra är det väldigt viktigt att man är noggran med att vara korrekt för det är extremt lätt med missförstånd annars. :)
 
Fast när man skriver text i mening med att kommunicera med andra är det väldigt viktigt att man är noggran med att vara korrekt för det är extremt lätt med missförstånd annars. :)

Absolut! Håller med.

Det är också lätt att göra billiga poänger och "missförstå" med vilje. Risken man då tar är att man själv framstår som ngn som har svårt att följa resonemang och liknelser, som ngn som har slut på argument eller som ngn som tycker om att mästra andra. Man kan också missförstå med vilje för att göra motparten uppmärksam på att dennes tankar inte håller.

Jag vet vad jag har skrivit och vad det speglar. det finns dock flera i den här här tråden som behöver se sig i spegeln lite, el låta bli att kasta sten.
 
Jag tycker det är bra mycket värre, att som vissa i tråden gör, gadda ihop sig likt småtjejer på högstadiet och förlöjliga någon annan, än att ha en "vass ton" när man diskuterar.

Håller med! Till och med moderatorns gaddar ihop sig. Och som går delar av "bukemaffian" ihop sig och hoppar på en ensam bukefalist bara för att åsikterna skiljer sig. Riktigt dåligt
Och jag tycker att det är rent ut sagt jävligt tröttsamt att det alltid ska komma nån och gnälla (likt småtjejer på högstadiet) om att folk "gaddar ihop sig" bara för att majoriteten delar samma åsikt. Precis som @Gry har rätt till sin åsikt, har jag, TS, och alla andra rätt till vår åsikt. Vi har dessutom allihopa rätt att hålla med eller säga emot varandra. Inget av det är påhopp.
 
Och jag tycker att det är rent ut sagt jävligt tröttsamt att det alltid ska komma nån och gnälla (likt småtjejer på högstadiet) om att folk "gaddar ihop sig" bara för att majoriteten delar samma åsikt. Precis som @Gry har rätt till sin åsikt, har jag, TS, och alla andra rätt till vår åsikt. Vi har dessutom allihopa rätt att hålla med eller säga emot varandra. Inget av det är påhopp.
+1
I synnerhet när enda bidraget till diskussionen är att gnälla på andra istället för att komma med inlägg som behandlar trådens ämne.
 
Absolut! Håller med.

Det är också lätt att göra billiga poänger och "missförstå" med vilje. Risken man då tar är att man själv framstår som ngn som har svårt att följa resonemang och liknelser, som ngn som har slut på argument eller som ngn som tycker om att mästra andra. Man kan också missförstå med vilje för att göra motparten uppmärksam på att dennes tankar inte håller.

Jag vet vad jag har skrivit och vad det speglar. det finns dock flera i den här här tråden som behöver se sig i spegeln lite, el låta bli att kasta sten.
Hoppas du har en stor spegel, glashuset runt dig är i spillror

Först kommer du in och är oförskämd mot TS därefter går du fram som en ångvält och till synes medvetet missförstår allt vad folk skriver. Och nu försöker du i en rad inlägg ta om hur fult alla diskuterar och ignorera att det är dina otrevliga inlägg som satt tonen i tråden.
 
Hoppas du har en stor spegel, glasbruket runt dig är i spillror

Först kommer du in och är oförskämd mot TS därefter går du fram som en ångvält och till synes medvetet missförstår allt vad folk skriver. Och nu försöker du i en rad inlägg ta om hur fult alla diskuterar och ignorera att det är dina otrevliga inlägg som satt tonen i tråden.

Ja, jag är skarp i tonen och jag har inte beklagat mig en gång hur ni har svarat mig. Flera har dock ondgjort sig över mig men själva betett sig rätt skarpt och om jag hade skrivit liknande inlägg hade det hetat att jag var surpuppa, otrevlig etc. Det är intressant. Själv tycker jag bara att det är ett praktexempel på att man ska de sig själv i spegeln eller ska låta bli att kasta sten. Jag har inte satt mig på några höga hästar och försökt framstå som ngn som har rätt att läxa upp hur andra ska anlägga tonen gnm att framhålla mig själv som ett spländande exempel. Jag har skrivit flera ggr att jag vet att min ton är hård och vad den speglar.
 
Ja, jag är skarp i tonen och jag har inte beklagat mig en gång hur ni har svarat mig. Flera har dock ondgjort sig över mig men själva betett sig rätt skarpt och om jag hade skrivit liknande inlägg hade det hetat att jag var surpuppa, otrevlig etc. Det är intressant. Själv tycker jag bara att det är ett praktexempel på att man ska de sig själv i spegeln eller ska låta bli att kasta sten. Jag har inte satt mig på några höga hästar och försökt framstå som ngn som har rätt att läxa upp hur andra ska anlägga tonen gnm att framhålla mig själv som ett spländande exempel. Jag har skrivit flera ggr att jag vet att min ton är hård och vad den speglar.
Och jag som upplever dina inlägg som du försöker läxa upp andra och att du beklagar dig och ondgör dig över andra I detta så verkar du vilja framstå som martyr.

Nej du har inte klagat på folk för att de är skarpa, men för i stort sett allt annat de skriver.
 
Och jag som upplever dina inlägg som du försöker läxa upp andra och att du beklagar dig och ondgör dig över andra I detta så verkar du vilja framstå som martyr.

Nej du har inte klagat på folk för att de är skarpa, men för i stort sett allt annat de skriver.
Upplever och verkar är svårt att argumentera mot. Det har dock inte varit min avsikt. Ej heller martyrskap. Jag har inget emot en skarp debatt och jag vet att min ton varit hård. Det jag reagerat på är att "andra" har hållet samma skarpa ton, och gjort en del uttalanden som ligger inom gränsen, möjligen precis på gränsen, till att komma till personangrepp (även om jag är helt ok med att ni tycker jag är trög, jag kan tycka att vissa forummedlemmar här är rätt tröga också) givetvis pga av mig, men där man med skuld kastar sten, utan att man förstår det. Det irriterar mig. Sitt då hellre å säg att mitt sätt får er ner till min sandlåda lr hur ni nu tänker, än att tro att ni är så bra själva.
 
Jag tror att alla argument har kommit fram här nu, så diskussionen får anses vara avslutad för den här gången.

Till TS: jag tror att du har förstått att frågan om vad som är rimlig ersättning är lika svårbesvarad som frågan om hur långt ett snöre är.

/ moderatorn
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 854
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp