Val av stallplats

Jag bor oxå dumt till för att ha häst. Närmsta (rimliga) stall är typ 17 minuters bilkörning bort. Det stallet blev det inte utan en lösdrift som är 3 mil bort.
Det är jobbigt med pendlingen, jag är inte van att köra såhär mycket bil. Men hästen har ett bra liv och är inte alls lika krävande nu, iom 5 kompisar på lösdrift och typ fullservice behöver jag ju lägga minimalt med tid på allt runt omkring.
 
Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har även ridhus och tillgång till två paddockar, nära till bra ridvägar ute och ett par fält vi får nyttja till ridning. Tyvärr så är det ofta fullt i ridhuset, och närmsta paddocken. Hagarna är små och tråkiga, sköts ej riktigt så det är mest lervälling. Utevistelsen är kort om dagarna, om än lite längre nu men ändå för kort för att jag ska gilla det (som helst har en fin lösdrift). Vintertid när det var som kallas gick dom enbart ute 10-15. Stallägaren står för alla in och utsläpp samt fyra fodringar per dag. Det är många inackorderingar så det är ofta rätt rörigt och ont om plats i både stallgång och ridhus så jag känner väl egentligen inte att jag kan nyttja det fritt som jag vill på dom tider som passar mig. Problemet är också att stallägaren gör lite som passar henne, när det passar henne. Jag har flera gånger kommit och upptäckt att det är hälften av högivan kvar i höpåsen. Jag kom också här om veckan till stallet och ska hämta min häst i hagen (han är relativt ny och har fått gå själv första veckorna) och då har hon släppt ihop han med två andra valacker utan att säga något. Ägaren till den ena valack kom nästan samtidigt så jag frågar denne om ihopsläppet och denne säger då att det gjordes för nån/några dagar sedan och vad denne hört gått bra. Jag är oftast i stallet kvällstid efter 20 då det är då det börjar lugna ner sig med spring och folk så jag kan nyttja ridhus mm. Inte egentligen tiden jag vill vara i stallet men att trängas med 7-8 andra i ett ridhus med en relativt nyinriden 5 åring som inte alltid är så styrbar är inget jag känner är optimalt, men därav att jag inte hämtat i hagen och inte visste om ihopsläppet. Jag tycker inte det är okey att göra det utan att höra eller meddela ägaren/ägarna först. Tänk OM det inte hade gått bra lixom. Stallägaren är bra på det, att ta egna beslut över huvudet på en del i stallet. Jag känner väl att jag börjar tröttna lite, dels på att inte kunna vara där dom tider som egentligen passar mig, men framförallt på att bli överkörd och att mina beslut kring MIN häst inte respekteras. Denna anläggning ligger enbart 2km från mitt hem så det är väldigt smidigt för mig att ha hästen där, men jag vet inte om det är värt smidigheten längre..

Jag har ett alternativ på lösdrift med tillhörande kallstall, men som ligger ca 2 mil ifrån mig. Det finns plats för 3 hästar på lösdriften och min skulle bli den tredje och enda inackorderingen i så fall. Stallet har varken vatten indraget (hämtas från lösdriften) eller uppvärmd sadelkammare. Det finns belyst paddock på ridavstånd och ridhus på rimligt kör avstånd. Det som underlättar är också att där kan jag ha hund med mig och eftersom svärmor bor på granngården så har jag också möjlighet att kunna slänga in ungen där för nån timmes barnpassning vid behov. Men jag är velig. Kommer jag sakna alla bekvämligheter som finns i mitt nuvarande stall? Och så pendlingen på det. Jag vet i tusan. För tillfället så finns ej fler alternativ som erbjuder lösdrift. Hur hade ni tänkt? Finns det fler som bytt från allt till nästan inget? Blev det bättre? Ångrade ni er?

Jag hade inte tyckt att något av stallen var optimalt för mig, men jag hade antagligen flyttat hästen till lösdriften och fortsatt leta efter något mer passande. Jag hade inte varit okej med nuvarande stallägares sätt så därifrån hade jag tagit mig så snart som möjligt.
 
Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har även ridhus och tillgång till två paddockar, nära till bra ridvägar ute och ett par fält vi får nyttja till ridning. Tyvärr så är det ofta fullt i ridhuset, och närmsta paddocken. Hagarna är små och tråkiga, sköts ej riktigt så det är mest lervälling. Utevistelsen är kort om dagarna, om än lite längre nu men ändå för kort för att jag ska gilla det (som helst har en fin lösdrift). Vintertid när det var som kallas gick dom enbart ute 10-15. Stallägaren står för alla in och utsläpp samt fyra fodringar per dag. Det är många inackorderingar så det är ofta rätt rörigt och ont om plats i både stallgång och ridhus så jag känner väl egentligen inte att jag kan nyttja det fritt som jag vill på dom tider som passar mig. Problemet är också att stallägaren gör lite som passar henne, när det passar henne. Jag har flera gånger kommit och upptäckt att det är hälften av högivan kvar i höpåsen. Jag kom också här om veckan till stallet och ska hämta min häst i hagen (han är relativt ny och har fått gå själv första veckorna) och då har hon släppt ihop han med två andra valacker utan att säga något. Ägaren till den ena valack kom nästan samtidigt så jag frågar denne om ihopsläppet och denne säger då att det gjordes för nån/några dagar sedan och vad denne hört gått bra. Jag är oftast i stallet kvällstid efter 20 då det är då det börjar lugna ner sig med spring och folk så jag kan nyttja ridhus mm. Inte egentligen tiden jag vill vara i stallet men att trängas med 7-8 andra i ett ridhus med en relativt nyinriden 5 åring som inte alltid är så styrbar är inget jag känner är optimalt, men därav att jag inte hämtat i hagen och inte visste om ihopsläppet. Jag tycker inte det är okey att göra det utan att höra eller meddela ägaren/ägarna först. Tänk OM det inte hade gått bra lixom. Stallägaren är bra på det, att ta egna beslut över huvudet på en del i stallet. Jag känner väl att jag börjar tröttna lite, dels på att inte kunna vara där dom tider som egentligen passar mig, men framförallt på att bli överkörd och att mina beslut kring MIN häst inte respekteras. Denna anläggning ligger enbart 2km från mitt hem så det är väldigt smidigt för mig att ha hästen där, men jag vet inte om det är värt smidigheten längre..

Jag har ett alternativ på lösdrift med tillhörande kallstall, men som ligger ca 2 mil ifrån mig. Det finns plats för 3 hästar på lösdriften och min skulle bli den tredje och enda inackorderingen i så fall. Stallet har varken vatten indraget (hämtas från lösdriften) eller uppvärmd sadelkammare. Det finns belyst paddock på ridavstånd och ridhus på rimligt kör avstånd. Det som underlättar är också att där kan jag ha hund med mig och eftersom svärmor bor på granngården så har jag också möjlighet att kunna slänga in ungen där för nån timmes barnpassning vid behov. Men jag är velig. Kommer jag sakna alla bekvämligheter som finns i mitt nuvarande stall? Och så pendlingen på det. Jag vet i tusan. För tillfället så finns ej fler alternativ som erbjuder lösdrift. Hur hade ni tänkt? Finns det fler som bytt från allt till nästan inget? Blev det bättre? Ångrade ni er?
Hade flyttar hästen till lösdriften. Hästen lät må mycket bättre med möjlighet till rörelse hela dygnet. 5 år är fortfarande en ung idivid.
Paddock på ridavstånd. Då hinner du rida fram och skritta av dit och hem. Hästen lär sig vara ute i naturen och jag tror inte du ångrar dig.
Finns möjligheten kanske du kan vara hästledig någon dag i veckan och slippa åka. Om du ser till de andra hästarna någon veckodag.
 
Jag hade flyttat. Människans bekvämlighet får aldrig gå ut över hästens behov. Hästen klarar sig bra utan spolspilta, varmvatten och ridhus, det är vi människor som vill ha det. Stora hagar och hästkompisar är det hästar vill ha.
 
Jag har stått i stall där stallägaren har tagit över min häst och bestämt allt kring den, även när jag uttryckligen bad vederbörande om att exempelvis inte ge min nyss inridna, speedade treåring havre eftersom hon blir galen på det, och det blev 7011 resor värre. Jag flyttade och jag hade flyttat igen om det hade uppkommit liknande situationer igen. Hade jag kommit till stallet och fått reda på att någon släppt ihop min häst för flera dagar sen (!) utan att säga till mig hade jag blivit galen.

Alternativ 2 låter väl inte helt optimalt heller, men allt känns bättre än alternativ 1. Jag hade sett alternativ 2 som en mellanlandning, men fortsatt leta efter en mer passande stallplats under tiden.
 
Utifrån hästen behov så hade jag flyttat omgående. Visst är det jäkla bekvämt med varmvatten, ridhus etcetc men vad mår hästen bäst av? Barnpass nära är ju suveränt! 2 mil går fort att köra även om det på sikt blir slitsamt.
Du kommer inte behöva aktivera hästen på samma sätt när den är på lösdrift heller eftersom den (om lösdriften är smart planerad) kommer röra sig själv. Då kanske du inte behöver åka dit varje dag?

Men ta reda på hur lösdrifen är planerad och hur den inbjuder till rörelse innan du flyttar. En del lösdriftar har fri tillgång på grovfoder i balja (bra) och alltid färskt vatten (bra) och stor och rymlig ligghall (bra) som städas varje dag (bra) men om dessa tre är placerade nära varandra blir det obra ändå. Hästen kommer då röra sig minimal. Typ som att vi har en toahink bredvid kylskåpet som står bredvid sängen. Obra. Då kan hästen lika gärna stå kvar där den står, så blir det lättare för dig.

Mat direkt på backen - obra.
Inte städa hage och ligghall varje dag - ganska obra.
Inte städa alls - ytterst obra.

Ta reda på så mkt som möjligt innan du bestämmer dig, risken är annars att du upplever att du går från askan till elden och stallet bara blir stress för dig - obra.
Lycka till.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 272
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 531
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 367
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp