Rimlig hyra på lösdrift?

Ja man bor ju lite på fel ställe har jag insett 😅 har sagt att det är det priset som gäller men jag tror inte hon förstår hur mycket iobba det är runt hästarna.. Hon kommer hit på kvällen och rider sen är det inte mer med det, hon ser inte alla timmar man gör under dagarna osv 🤷‍♀️

Är en kompis så ser gärna att hon står kvar, men ekonomiskt är ju en tom hage bättre än att betala för nån annans häst 🙈
Min häst står också på lösdrift med hö och strö, hos en kompis. Ännu billigare än vad du tar betalt. Jag mockar varje dag jag är ut, minst 5 dagar/vecka. Motionerar hennes häst ett par dagar/vecka, hjälper till med hennes unghäst samt handlar foder vi delar på. Hjälper till med hagfix och allt som hör till när jag blir ombedd. Åker hon bort tar jag hand om hästar och katter och de dagar jag jobbar länge tar hon hand om min häst. Det finns ingen ridbana men uppvärmd skötselplats, sadelkammare och varmvatten.

Skulle hon vilja ha mer betalt skulle jag betala mer direkt, inget att snacka om. Jag vet att hon tycker min hjälp är värdefull, men varför ska hon sponsra min hobby? Hon får tag i billigt hö och strö via kontakter som hjälps åt, det är därför jag kan stå där så billigt, den faktiska kostnaden för min ponny blir inte så stor.
 
Hej!
Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån inkl hö och strö med en tanke på att hon skulle hjälpa till mer. Det har hon dock inte varit speciellt bra på och vi har nu haft det så i nästan 2 år.

Jag räknade lite på det nu och inser att jag går back på att ha henne stående här och vi har diskuterat priser lite tidigare i vinter.

Nu fick jag fler inhyrda och med alla skenande priser har dom fått en hyra på 2000kr/mån vilket jag även meddelat den tidigare inhyrda.

Hon tycker dock det är för mycket och jämför med andra stall runt oss (bor i Västerbotten) som har hyror mellan 1600-2500kr med har då ridhus och lite andra saker på gården jag inte har. Jag erbjuder dock annat så tycker det är svårt att jämföra.

Tycker ni 2000kr/mån blir dyrt eller tänker jag rätt är väll min fråga? 😅

Det som ingår är:
Stor egen vingerhage (har nu fått en shettis kompis) med stor Ligghall (byggd för 3 hästar).
Fri tillgång hö i Höhäck med nät, värmevattenkopp (som inte klarar den kallaste perioden här vilket gör att jag tinar koppen 2ggr/dag några veckor under vinter)
Inkörning av hö, snöskottning av hagar, framkörning av halm till hallarna.
Sommartid ingår eget bete som jag bygger, in/utsläpp då hon inte vill han går där dygnet runt.
Höpackning och fodring under vår/höst +kväll under sommaren.
På/avtagning täcken om så önskas
Mockning/tömning av hage + Ligghall och jag lägger in nytt strö inför hösten.
Nytt hagmaterial (hennes häst har varit gnagat sönder flertalet stolpar förra vintern) och lagning av hagar.

Jag erbjuder även hjälp med tappskor (gratis) och billigare ridhjälp än jag normalt tar. Hon har alltid 100% tillsyn och behöver endast komma till stallet dagar hon ska rida. Helskötsel då hon är borta utan extra kostnad.

Vi har stora varma uteboxar man kan göra iordning dom i, varm sadelkammare.
Ridavstånd till mindre kallridhus och ca 2-3km till stor ridanläggning, har erbjudit henne att låna min transport om hon vill åka dit.
Uppskottade ridslingor under vinter.
Bor även granne med distriksveterinärerna :)

Tycker inte 2000kr är orimligt men förstår ändå att hon reagerar då det blev en 100% höjning. Men som sagt med alla höjda priser nu kommer det knappt löna sig ändå.

Tillägga är även att jag tar emot hästar för inridning/tillridning, konvalesenter och för seminering. Jag tar ett högre pris för dom och har oftast kö, vilket gör att jag skulle kunnat nyttja den hagen till det istället och tjänat bättre på det. Men vill gärna ha lite ridsällskap ibland och nån som kan ta in/ut hästarna om jag får förhinder :)

Så vad tycker ni?
Börja med att ta bort all service Och se till att inhysningen gör vad hon lovat.

Ni måste sätta er ned och diskutera men höpackning och fodringar? Bygga hage? Ta betalt för tappsko. Helskötsel gratis när hon är borta? Ja kontrollera din text och ta bort all merarbete för dig. Varför får hon billigare ridhjälp? Det är kanske så att hon tycker att du har kidnappat hennes häst , nästan.

Sluta curla helt enkelt. Då antingen slipper du inhysningen eller får ihop till din extra 1000kr.

kontrollera dina merarbeten för det är väl det som är problemet? Ta betalt för tiden du hämtar hö , delat med dina hästar naturligtvis. Etc, etc.
 
Tycker också det är billigt och bor i grannlänet norrut. Du ska ju inte gå back bara för att andra är för billiga. Ta betalt för så du åtminstone inte går back.
 
Jag tycker inte heller det är dyrt, men kanske skulle du vinna på att strukturera upp det lite mer och tex ha en grundhyra (där du väljer vad som ska ingå) och sedan ta extra betalt för tjänster osv utöver detta? Då kan inhyrda också välja vilken servicenivå de vill betala för. Du kan ju också fundera över om du ska fortsätta ha fri tillgång till grovfoder eller om du ska sätta en gräns och att inhyrda betalar när de förbrukar mer.

Ett exempel utifrån det du tagit upp i texten:

Ingå i grundhyra (som såklart ska vara baserad på att du ska gå med vinst):
Stor egen vinterhage (har nu fått en shettis kompis) med stor Ligghall (byggd för 3 hästar).
Fri tillgång hö i Höhäck med nät, värmevattenkopp (som inte klarar den kallaste perioden här vilket gör att jag tinar koppen 2ggr/dag några veckor under vinter)
Inkörning av hö, snöskottning av hagar, framkörning av halm till hallarna.
Nytt hagmaterial (hennes häst har varit gnagat sönder flertalet stolpar förra vintern) och lagning av hagar.
Sommartid ingår eget bete som jag bygger

Saker som kanske inte behöver ingå i grundhyran utan där du tar skäligt betalt för tilläggstjänster:
In/utsläpp sommartid då hon inte vill han går där dygnet runt.
Höpackning och fodring under vår/höst +kväll under sommaren.
På/avtagning täcken om så önskas
Mockning/tömning av hage + Ligghall och jag lägger in nytt strö inför hösten.
Jag erbjuder även hjälp med tappskor (gratis) och billigare ridhjälp än jag normalt tar.
Hon har alltid 100% tillsyn och behöver endast komma till stallet dagar hon ska rida. Helskötsel då hon är borta utan extra kostnad.
Låna min transport
 
Oj. Det var verkligen billigt.

Jag håller verkligen med @MiniLi om att strukturera upp vad som ingår i grundhyra och vad som är extra. Ett stall jag stod i hade ett exceldokument med allt som gick att köpa extra. Där var det även specificerat hur lång tid de räknade med att allt skulle ta. Det är lättare att förstå en kostnad när man kan se timpriset tror jag.

Jag betalar idag 3000 för min lösdrift, dock kommer det höjas till 3500 vid halvårsskiftet på grund av ökade foderkostnader mm. Det är en jättefin och lyxig anläggning så absolut att det inte är den billigaste som finns och det är inte precis på obygden vilket drar upp priserna med.

Vi har och det ingår:
* Fin anläggning: Ridhus, ridbana, ovalbana under uppbyggnad, tränare som håller lektioner regelbundet, kurser, tävlingar etc på plats. Stora, fräscha boxar vi kan ställa in hästar vid behov som natten till tävling, sjukdom, extra fodringar etc
* Automatiskt påfyllande thermobar
* Fri tillgång till hö (begränsad till hästarna pga islandshästar men vi får ge hur mycket extra vi vill) som stallet sköter utfodring av.
* Staketet sköts av stallet
* Spån till ligghallen


Vi gör själva:
* Mockning av hagar
* Daglig visitation
* Om hästen är inne av någon anledning (för varmt, sjuk, behöver mer eller mindre mat än de andra) så tar vi in och ut dom själva och mockar naturligtvis efter dom.
* Om höt ska ges i påsar packar vi dom
* Ta in och ut för hovslagare, veterinär osv
* Eventuella täcken
* städveckor (sadelkammare, stallplan, foderrum, fikarum, toalett, mata katterna osv)
* städdagar 1-2 gånger om året
osv osv

Sen hjälps vi alla åt med varandras hästar som i många andra vettiga stall.
 
Hej!
Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån inkl hö och strö med en tanke på att hon skulle hjälpa till mer. Det har hon dock inte varit speciellt bra på och vi har nu haft det så i nästan 2 år.

Jag räknade lite på det nu och inser att jag går back på att ha henne stående här och vi har diskuterat priser lite tidigare i vinter.

Nu fick jag fler inhyrda och med alla skenande priser har dom fått en hyra på 2000kr/mån vilket jag även meddelat den tidigare inhyrda.

Hon tycker dock det är för mycket och jämför med andra stall runt oss (bor i Västerbotten) som har hyror mellan 1600-2500kr med har då ridhus och lite andra saker på gården jag inte har. Jag erbjuder dock annat så tycker det är svårt att jämföra.

Tycker ni 2000kr/mån blir dyrt eller tänker jag rätt är väll min fråga? 😅

Det som ingår är:
Stor egen vingerhage (har nu fått en shettis kompis) med stor Ligghall (byggd för 3 hästar).
Fri tillgång hö i Höhäck med nät, värmevattenkopp (som inte klarar den kallaste perioden här vilket gör att jag tinar koppen 2ggr/dag några veckor under vinter)
Inkörning av hö, snöskottning av hagar, framkörning av halm till hallarna.
Sommartid ingår eget bete som jag bygger, in/utsläpp då hon inte vill han går där dygnet runt.
Höpackning och fodring under vår/höst +kväll under sommaren.
På/avtagning täcken om så önskas
Mockning/tömning av hage + Ligghall och jag lägger in nytt strö inför hösten.
Nytt hagmaterial (hennes häst har varit gnagat sönder flertalet stolpar förra vintern) och lagning av hagar.

Jag erbjuder även hjälp med tappskor (gratis) och billigare ridhjälp än jag normalt tar. Hon har alltid 100% tillsyn och behöver endast komma till stallet dagar hon ska rida. Helskötsel då hon är borta utan extra kostnad.

Vi har stora varma uteboxar man kan göra iordning dom i, varm sadelkammare.
Ridavstånd till mindre kallridhus och ca 2-3km till stor ridanläggning, har erbjudit henne att låna min transport om hon vill åka dit.
Uppskottade ridslingor under vinter.
Bor även granne med distriksveterinärerna :)

Tycker inte 2000kr är orimligt men förstår ändå att hon reagerar då det blev en 100% höjning. Men som sagt med alla höjda priser nu kommer det knappt löna sig ändå.

Tillägga är även att jag tar emot hästar för inridning/tillridning, konvalesenter och för seminering. Jag tar ett högre pris för dom och har oftast kö, vilket gör att jag skulle kunnat nyttja den hagen till det istället och tjänat bättre på det. Men vill gärna ha lite ridsällskap ibland och nån som kan ta in/ut hästarna om jag får förhinder :)

Så vad tycker ni?
Det spelar absolut ingen roll vad hon tycker eller vad andra tar betalt. Du ska inte sponsra hennes, eller någon annans, hästintresse. Antagligen går du i realiteten back även om du tar 2000kr….

Det är dags att vi sätter ner foten och slutar sponsra andras hobby. Sånt här gör mig galen. Passar det inte galoscherna så får hon väl flytta eller bygga en egen lösdrift…..

Vad kostar det egentligen att ha hästar på sin gård och mark?

  • Gårdsförsäkring (våran kostar 3000kr mer per år än bara villaförsäkring)
  • Diesel så fort man startar traktorn för att flytta höbalar, plogar eller hanterar gödsel osv
  • Kostnad för att få hem diesel till gården, antar att du inte har egen pump i marken
  • Bensin till fyrhjulingen när man harvar ridbana
  • Går traktorn eller fyrhjulingen sönder? Den lagar väl inte sig själv gissar jag
  • Om du behöver ta ut vvs:are eller elektriker? Vem betalar det?
  • El? Belysning, ventilationsfläkt, torkrum, termobars, varmvattenberedare, elstängsel
  • En staketstolpe eller en tråd som går sönder, vem står för det?
  • Markförbättring av beten eller rasthagar? Grus? Nytt topplager på ridbanan? Grus är dyrt, maskinerna som används går inte på luft
  • Slitage i byggnader, underhåll av fasader, tak, fönster
  • Transportkostnader för att få hem hö och strö?
  • Revisionskostnader om du inte gör bokslut mm själv
  • Och sist men inte minst - din tid. Hur mycket tid lägger du på att städa efter andra, fodra, ta av och på benlindor, täcken, plogning, harvning, stängsling? Din timlön är din månadslön/165. Glöm inte moms.
Vi måste börja ta betalt. Inte konstigt att det finns så mycket knepiga och bittra stallägare med tanke på hur utnyttjad man blir och hur otacksamt det är.
 
Vansinnigt billigt. Jag betalar något likande för en shetlandsponny och då har jag inte ens i närheten av den servicen eftersom vi delar 50/50 på alla fordringar vilket gör att jag är i stallet 1-2 gånger dagligen. Så du kan höja med gott samvete.
 
Hej!
Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån inkl hö och strö med en tanke på att hon skulle hjälpa till mer. Det har hon dock inte varit speciellt bra på och vi har nu haft det så i nästan 2 år.

Jag räknade lite på det nu och inser att jag går back på att ha henne stående här och vi har diskuterat priser lite tidigare i vinter.

Nu fick jag fler inhyrda och med alla skenande priser har dom fått en hyra på 2000kr/mån vilket jag även meddelat den tidigare inhyrda.

Hon tycker dock det är för mycket och jämför med andra stall runt oss (bor i Västerbotten) som har hyror mellan 1600-2500kr med har då ridhus och lite andra saker på gården jag inte har. Jag erbjuder dock annat så tycker det är svårt att jämföra.

Tycker ni 2000kr/mån blir dyrt eller tänker jag rätt är väll min fråga? 😅

Det som ingår är:
Stor egen vingerhage (har nu fått en shettis kompis) med stor Ligghall (byggd för 3 hästar).
Fri tillgång hö i Höhäck med nät, värmevattenkopp (som inte klarar den kallaste perioden här vilket gör att jag tinar koppen 2ggr/dag några veckor under vinter)
Inkörning av hö, snöskottning av hagar, framkörning av halm till hallarna.
Sommartid ingår eget bete som jag bygger, in/utsläpp då hon inte vill han går där dygnet runt.
Höpackning och fodring under vår/höst +kväll under sommaren.
På/avtagning täcken om så önskas
Mockning/tömning av hage + Ligghall och jag lägger in nytt strö inför hösten.
Nytt hagmaterial (hennes häst har varit gnagat sönder flertalet stolpar förra vintern) och lagning av hagar.

Jag erbjuder även hjälp med tappskor (gratis) och billigare ridhjälp än jag normalt tar. Hon har alltid 100% tillsyn och behöver endast komma till stallet dagar hon ska rida. Helskötsel då hon är borta utan extra kostnad.

Vi har stora varma uteboxar man kan göra iordning dom i, varm sadelkammare.
Ridavstånd till mindre kallridhus och ca 2-3km till stor ridanläggning, har erbjudit henne att låna min transport om hon vill åka dit.
Uppskottade ridslingor under vinter.
Bor även granne med distriksveterinärerna :)

Tycker inte 2000kr är orimligt men förstår ändå att hon reagerar då det blev en 100% höjning. Men som sagt med alla höjda priser nu kommer det knappt löna sig ändå.

Tillägga är även att jag tar emot hästar för inridning/tillridning, konvalesenter och för seminering. Jag tar ett högre pris för dom och har oftast kö, vilket gör att jag skulle kunnat nyttja den hagen till det istället och tjänat bättre på det. Men vill gärna ha lite ridsällskap ibland och nån som kan ta in/ut hästarna om jag får förhinder :)

Så vad tycker ni?
Jag tycker absolut inte det är för dyrt! Hellre för billigt med sån service.
Jag hyr ut en plats i lösdrift och bor också i Västerbotten. Jag tar 1800 men tycker egentligen jag tar lite för lite, men har bara en inhyrd så låter det vara såhär ett tag till iaf.
Jag har:
Stall med 2 boxar, uppvärmd sadelkammare, plats för transport på gården.
Stor vinterhage med ligghall (63kvm för 3 hästar), värmebalja för vatten som jag ser till att hålla fylld jämt.
Ingår spån i ligghall och boxar, fri tillgång på halm i slowfeednät, fodring 3-4ggr per dag med hö (höet ingår också i hyran), packning av höpåsar, mockning av ligghall + hage.
Tillgång till upplyst ridbana på gården, 20×40, med visst hindermaterial.
Ca 15 min körtid till närmaste ridhus.
Ingår även bete på sommaren + rimligt mkt täckesbyten.

Den som hyr behöver alltså bara rida, städa efter sig samt köpa och ge ev kraftfoder till sin häst (hjälper även med det ibland).
Däremot väntar jag mig hjälp om jag ska resa nånstans, och ibland tar dom en matning om de lika är här vid mat tiderna, så jag slipper gå ut å ge.

Om jag skulle ha flera inackorderade skulle jag ta mer betalt, har bara haft 1 inackorderad samt det är den första så visste inte hur mkt jag skulle ta.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 042
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag undrar vad som är rimligt att få betalt (eller inte få betalt?) per dag för att sköta någon annans hästar? Detta är vad som ingår: -...
2
Svar
34
· Visningar
3 915
Senast: Vitsippan
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 232
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 151
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp