Rimlig transportkostnad foderhäst?

BOOH

Trådstartare
Saken är den att jag ska ta en ponny på foder från Sverige hit till Åland. Färja + bensin landar på ca 800:- och jag har varken transport eller chaufför för tillfället. OM jag skulle få tag på chaufför och hyra transport skulle det blir sammanlagt ungefär 1300 kr bara för att få hem honom (och han stannar ca 9 mån).
Är det egentligen en rimlig kostnad(har inte direkt pengar så att jag kan bada i dem...)? Ägaren säger att de inte vill bidra till transportkostnaden, borde de göra det med tanke på kostnaden? Om det är JAG som insisterar på vet.besiktning, borde då jag betala för det? Anser att man alltid ska besikta hästen innan den lämnas ut på foder, och vi har kommit överens om att ägaren ska betala alla veterinärkostnader.

Tack på förhand!

Sv: Rimlig transportkostnad foderhäst?

Normalt brukar fodervärden stå för transporten i båda riktningarna. 1300 för transporten enkel resa låter inte så mycket. Kostar mer med bara färjan om t ex vill ta en häst till eller från Gotland.

Besiktning före och efter fodertiden brukar man dela på. De är ju till för bägge sidor och för att man ska veta i vilket skick hästen/ponnyn är i.

Var noga med att skriva ett ordentligt avtal där ni tar med allt som kan hända. Avtal ska alltid skrivas som om man redan var stora ovänner, just för att man inte ska bli det om något händer. Tänk också på att det inte är säkert att en svensk försäkring gäller på Åland. Så kolla upp den biten innan ponnyn kommer.

Sv: Rimlig transportkostnad foderhäst?

Håller med Masse, transportkostnaderna brukar fodervärden stå för.

Veterinärbesiktning kan vara lämpligt att ägaren betalar för den vid utlämnandet (för att veta att hästen är OK när den går till fodervärden) och fodervärden när hästen kommer tillbaka (för att fodervärden vill bevisa att hästen är i samma skick som när fodervärden fick hästen i sin vård). Men det är upp till var och en att bestämma. Vill ägaren inte betala veterinärbesiktning och du vill ha veterinärbesiktning får du helt enkelt stå för kostnaden själv.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Så till ett problem. Behöver lite utomstående åsikter... Har en 4-årig halvblodsvalack, snäll och allt. välutbildad och följer...
Svar
19
· Visningar
2 627
Senast: pulkaskurk
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 723
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka