Rimligt avstånd stall till lösdriftshage

Vad anser du är rimligt maxavstånd till hagen från stallet?

  • 50m

    Röster: 10 24,4%
  • 100m

    Röster: 21 51,2%
  • 500m

    Röster: 13 31,7%
  • 700m

    Röster: 1 2,4%
  • 1km

    Röster: 0 0,0%
  • Mer än 1km

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    41
Storhästarna har vi precis utanför dörren, ponnierna ca 5min enkel promenad väg, dom är dock inte längre på lösdrift. Men 5min är nog smärtgränsen för mig hage till stall. Mycket trevligare att ha grinden framför stall dörren. 😅
 
Beror på vad som finns nära lösdriften. Uppbindning kan man ju lösa i ett träd, men det är drygt att kånka grejer fram och tillbaks.

Med en bra uppbindningsplats och sadelkammare nära lösdriften så hade jag inte brytt mig om det var en bit promme till stallet. Ta in gör jag ju inte med en lösdriftshäst, spola ben vill jag inte ska behövas (lösdriften ska vara så gott som lerfri, inte sjysst att ha hästen i blött 24/7).

Om sadelkammare och uppbindningsplats inte finns så kanske 500 meter?

Men det viktigaste avståndsmässigt tycker jag är att någon har uppsikt, annars hade jag velat ha kamera installerad om ingen bor i närheten.
 
170 m är det från stallet till sommarhagen, och det är absolut okej avstånd även vintertid, men mer än 200 m från stallet känns lite lång spontant. Vinterhagen är 20 m från stallet, väldigt lagom.
 
170 m är det från stallet till sommarhagen, och det är absolut okej avstånd även vintertid, men mer än 200 m från stallet känns lite lång spontant. Vinterhagen är 20 m från stallet, väldigt lagom.
Jag skulle säga något liknande.
Min vinterhage/ligghall är i anslutning till stallet, sommarbete har jag ett som ligger lite längre bort. Mer än 200 m hade jag inte velat gå, sommartid.
Sen beror det väl lite på vilken typ av väg också.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 837
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 360
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: hastflicka
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 929
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp