Rimligt pris för att "hyra ut" tvättmaskin

kopur

Trådstartare
Jag har investerat i en grovtvättmaskin för att tvätta mina hästtäcken, schabrak och liknande. Denna tvättmaskin står hemma i mitt hus.

Nu har två tjejer som står i samma stall som frågat om de - mot ersättning - skulle kunna få låna min tvättmaskin ibland. De skulle i så fall sköta tvättandet själv, jag skulle bara låna ut maskinen.

Jag är lite kluven till detta... även om de lovat sköta det själva så blir jag ju inblandad i o m att maskinen står i mitt hus. Jag måste ju ändå vara hemma om de ska kunna tvätta... Dessutom kan det ju sprida sig - så att det snart är fler som också vill tvätta...

Hur skulle du göra om du var i min situation? Och vad vore rimligt att ta i ersättning/tvätt ifall jag bestämmer mig för att låta dem låna maskinen? :confused: (Vill definitivt ta en ersättning i så fall, annars kommer väl snart "hela stan" och ska tvätta hos mig!:eek: )

Senast ändrad:
Sv: Rimligt pris för att "hyra ut" tvättmaskin

Här har du chansen till ett ypperligt sätt att tjäna extra pengar.

I ditt fall skulle jag INTE låna ut maskinen eftersom den står hemma hos dig, däremot hade jag åtagit mig att tvätta täcken mot betalning.

Redan för nästan 10 år sedan tog jag 100:-- för att tvätta ett vintertäcke och folk betalade.

15:-- för ett schabrak.

Vill de inte betala får det vara.

Jag skulle inte vilja ha folk springande i mitt hus, och definitivt inte med en massa smutsiga hästgrejer.

vi har våran tvättmaskin i stallet, det ingår en tvätt per månad vill man tvätta mer får man betala 15 kr per tvätt

I ditt fall skulle jag INTE låna ut maskinen eftersom den står hemma hos dig, däremot hade jag åtagit mig att tvätta täcken mot betalning.
samma här

Senast ändrad:

Lämnar man in ett täcke för tvätt kostar det väl minst 150 kr, så 100-120 kan man väl ta. Men håller med ovanstående, då skulle jag vilja sköta tvättandet i sin helhet.

Jag har också en stor maskin och räknade ut för några år sen vad det kostar bara el och vatten per maskin och landade då på 35 kr maskinen. Idag är elpriset uppåt 3 ggr så högt om man har rörligt elpris så det borde bli betydligt mer.

Min maskin är äldre så den behöver service någon gång ibland, ca varannat år och det brukar gå på 1500-2000 kr. Det blir i mitt fall ca 5 kr/maskin.

Lägg sen på priset för maskinen och räkna ut hur mycket den kostar per maskin...

Och så förståss då omaket att ha folk hemma med täcken alt göra jobbet åt dem (var ska täckena torka te x).

Jag tar ibland en kompis täcken men då är det för att hon ställer upp i vått och torrt och hjälper mig.

Jag tycker inte du ska låta folk komma hem till dig och tvätta! Vad drygt! Ta en avgift istället och då kan det ingå att du tar med täckena till och från stallet. Om du gör det är det inte mycket begärt att ta 100:-/täcke!

Fast 100 - 150 kronor per täcke låter mycket tycker jag... men det beror i och för sig mest på att vi får lämna in täcken för 50 kronor per täcke på den lokala ridsportbutiken här. Vet inte hur det kommer sig att de är så billiga på tvätt!

Eller så säger man nej. Då slipper man allt besvär. Jag var lika velig när jag köpte min klippmaskin. Då ville jag inte låna ut maskinen men kände mig tvungen. Men då stod jag på mig och sa nej. Jag har inte betalt dyra pengar för att ngn annan ska slita på mina saker.

:laugh:

Hade det varit min maskin så skulle jag ha erbjudit dem att tvätta hemma hos mig, men endast 1 gång/termin (skulle inte orka hålla på och tvätta täcken åt andra). Men då skulle jag ha tagit 200 kr per täcke (schabrak och övrigt gratis). Antagligen så skulle de inte ha kommit så mga gånger till. :D

En sak att ta emot täckena för tvätt mot betalning är att man då är ansvarig om ngt går snett. Om täcket krymper/Går sönder/etc.

Så jag skulle inte göra det heller mer 'rutinmässigt'.

Men i aktuellt fall skulle jag tycka att jag tvättade deras täcken, för X kr/täcke, mot att de 'höll tyst' om det så inte halva kommunen kom och ville ha tvättat.

Jag får betala 30 :- för tvätt, då tvättar stallägaren och håller med tvättmedel.

Vill bara slå ett slag för tvättpåse. Spännena i hästtäcken kan glida in i hålen i trumman och stuka till elementen i tvättmaskinen.

Jag sydde mig en tvättpåse, en stor. Ett tisps bara.

vilket martial till Tvättpåsen?

Grovtvättmaskinen i det stall jag står i kostar 50:-/dag, då tvättar man själv, tejpar täckesspännen, håller själv med tvättmedel och torkar golv osv efteråt. Det är billigt tycker jag.

Att lämna in täcken kostar 120:-/täcke, då får man det tillbaks tvättat och torrt, och de fixar tvättmedel och spännen. De hämtar och lämnar om man har mer än 5 täcken.

Jag skulle nog kunna tänka mig att tvätta andras täcken om det bara var att lägga in och ta ur maskin, om de lämnar in dem med tejpade spännen och fixar tvättmedel (så att det inte blir något tjafs om att de inte är regntäta längre efter tvätt pga fel tvättmedel), och jag slapp hänga upp och torka dem. Runt 50:-/per täcke verkar rimligt.

Tvättpåse har jag inte funderat på, låter intressant. Jag har antingen silvertejp runt alla spännen, alternativt så rullas de upp och träs rejäla gummiband över, ev med en gammal tubstrumpa som extra skydd, beroende på vilka tvättregler som har gällt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 078
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 866
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage... 2
Svar
25
· Visningar
3 893
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 804
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023