Rimligt pris på åkermark

N

nyfikenjag

Är det någon som vet hur priset på åkermark som ska styckas av och säljas sätts? Finns det några normtabeller man brukar gå efter med kr per hektar? Jag är mest nyfiken på vad priset kan ligga på i Uppland/ Västmanland. Någon som vet???

Sv: Rimligt pris på åkermark

Markpriset beror på massor av saker...
Vilken stödklass det ligger i, alltså hur mycket EU-bidraget är.
Hur när det ligger något samhälle, om det skulle vara lämpligt för bebyggelse.
Vilken typ av mark det är, bete, åker mm.
Vilken jordtyp, lera eller lättare.
Om det behövs, är marken täckdikad och när iså fall.

Är själv i markköpar tagen och tycker att de är en fullständig djungel! Att få reda på stödområde och så är ju inte så svårt (fråga den som äger marken ;) ). Annars tycker jag att det är en bra hint att kolla vad marken är taxerad för. Det går ju också att kolla lagfarter och se vad mark i det området har kostat tidigare.

Hoppas att detta kan vara tillite hjälp :bump:

Sv: Rimligt pris på åkermark

Oj då var det så mycket att tänka på :o . Jag som tänkte att det var åkermark som åkermark. Tack för tips om hur jag ska kolla upp detta!

Liknande trådar

Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett... 6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 028
Senast: Franken
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 775
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V