Rimligt pris?

Lycanthrope

Trådstartare
Paintsto, 11 år, skäck. Lite tävlad, mest småtävlingar.
Väldigt välriden och utbildad, kan spin, stop, sidepass o allt sånt.

e. vic tim rocket
Haft föl, bra mamma.

Pris utan utrustning?
Med? Täcken, allroundsadel, träns, show-westernsadel & träns.

Sv: Rimligt pris?

40 000 kr utan 50 000kr med kanske mer beroende på hur sadlarna ser ut. Men det är ju så himla olika beroende på vad det är för individ, hur dom är kroppligt, metalt osv.

Vad är det satt för pris?? Nyfiken :)

Senast ändrad:

Mamman är efter Siemon Par Freckles.

Vill tyvärr inte gå ut med det här, men kan pma om det är av intresse för priset.

priset är ju helt individuellt.
Vill man ha märren, så är man beredd att betala.
då måste man fråga sig vad man får för annan häst för pengarna...
utöver stam så beror det också väldigt mycket på utbildningsnivå. ev utläkta skador hanterbarhet osv osv...

hon låter välutbildad, så man kan säga att hon bör ligga på 40-50 beroende på hur mkt hon kan/tävlingsskick. det är ju köparens marknad just nu, du kan få en välutbildad lite äldre quartermärr för 50...

Hon har tydligen haft skada som är utläkt, det var när hon var ung.

Jag tycker hon är för dyr som priset är nu, men samtidigt får jag ha henne på foder först ett år eller 2, vilket jag uppskattar.

För det är väl helt omöjligt att hitta westernhästar på foder antar jag :(

hm, förstår inte vitsen med foder (om man letar häst till sig själv), lånar du bilen i ett år också innan du köper den?

däremot så kan jag mycket väl tänka mig att låna ut min häst som sällskap eller så, men inte för att rida/träna. tror vi pratat om detta i annan tråd också...

om du inte är beredd att betala vad säljaren vill ha, när du väl "lånat klart", så är det väl ärligare att säga det nu? om jag fattat dig rätt:confused::crazy:

Jag har inte sagt att jag inte är beredd att betala vad säljaren vill ha.
Jag menade att jag kan ha överseénde med ett lite högre pris, eftersom jag får ha hästen på foder innan köp.

Varför jag vill ha häst på foder före köp hör inte riktigt till tråden.

Vet du vad han har för stam?
Namnet låter nämligen som om han skulle kunna vara nära släkt med min tant.

hm, förstår inte vitsen med foder (om man letar häst till sig själv), lånar du bilen i ett år också innan du köper den?

Att få lära känna en bil och en häst tycker jag är en lite märklig jämförelse. Jag skulle aldrig låna ut min häst på foder, har inte heller lånat någon häst innan köp, men det är ju tacksamt om andra tycker det är okej att låna ut och få lära känna hästen väl innan.

men, lära känna hästen gör du väl INNAN du köper den? precis som med en bil/hund/katt/cykel/matta/soffa/parakit/...,

det är väl bara att åka dit o provrida, och vara med hästen, hämta i hagen, borsta etc. Jag rekommenderar alla mina köpare att vara mycket med hästen innan de bestämmer sig, så att de är SÄKRA PÅ att de tycker om hästen. Är det långt att åka, får de gärna sova över. Vill inte sälja hästen till någon som inte är säker, utan som vill ha den på prov. Inte rätt mot hästen heller...

Fast det kan vara väldigt stor skillnad på en häst som stått hos sin ägare i många år och sedan flyttas till en ny ägare.

Du behöver ju inte klanka ner på dem som ser foder som en bra lösning.

Klankar ner???
ber om ursäkt om jag låter tvär i skriven text!!!
säger bara att jag inte förstår. Det står förstås var och en fritt att göra som de vill! Det som är bra med Buke, är att man kan lämna synpunkter och förklara varför man tycker och tänker som man gör, och då utvecklas även jag i mitt tänk. Så om man kan förklara varför, så blir jag lite klokare!

Vet att hästar inte kommer till sin rätt, när de precis har flyttat, innan de har "bott in sig" i sitt nya hem, med nya kompisar, ny matte etc... Därför tycker jag det verkar mer rättvist att man bedömer dom i en miljö, där de är trygga, istället för att kanske tro att hästen är hetsig/orolig eller vad den nu visar första månaden (månaderna) i sitt nya hem.

Jag säger inte att det är fel som du vill göra, Lycan, och om det är rätt för dig så är jag den första att lyckönska! Men man för tåla att inte alla håller med, när man skriver på ett forum (gäller även mig...):D

tror nog att många vill ha på foder för att de är mycke pengar det handlar om. För många är 40.000 kr mycke pengar och man köper hästen o sen fungerar det inte riktigt så som man hoppats.. men de är ändå svårt att göra sig av med den för man har tycker om den..

eller så tror jag att många som vill ta på foder kan behöva en fodervärdstid på 1-2 år för att lägga undan lite pengar o inte behöva ställa sig med lån osv.

konstigare än så behöver det inte vara...

nackdelen med att lämna ut en häst på foder är att man riskerar få till baka en häst med skador.

Jag skulle själv aldrig lämna ut en häst på foder och vill att köparna ska provrida ordentligt och ha tänkt igenom köpet innan.

För mig som säljare är också 40 000 kr (senast sålda häst var 27 000 kr en förmögenhet för mig också) mycket och ännu mer om jag inte får sålt hästen utan hem en häst som kräver veterinärvård eller mycket tillridning.

Risken när man lämna på foder är väldigt stor :(

jo, det är mycket pengar, men då jämför jag igen med bil....

varför ska säljaren låna dig pengarna/bilen/hästen?

man får väl låna på banken, eller lägga undan pengarna INNAN du köper bilen/hästen? obs att jag inte jämför bil med häst på något annat plan än i affärsuppgörelsen med säljaren ;)

"jag vill låna bilen i ett-två år först, för att se om jag trivs med den, och för att kunna lägga undan lite pengar, så jag slipper låna. Sen om jag inte trivs med bilen så får du tillbaka den. Under tiden så slipper du ha några kostnader för den, för jag betalar försäkring och nya däck"
LOL!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag ska sälja min 5-åriga c-ponny TILL våren och undrar vad som är ett rimligt pris? e. Sörbys Lotus ue.Dart Light Hon fick...
Svar
5
· Visningar
1 165
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden