Ring kota.

åke

Trådstartare
Jag undrar om någon vet om en häst med ring kota måste gå med skor? Skall det vara special skor eller duger det med vanliga? Hästen skall endast gå i avel och kanske luffas på i skogen 4-5 ggr per år.
 
Sv: Ring kota.

vi hade en ponny med ringkota när jag va liten. den gick med vanliga skor, men iochförsig så är det snart 30 år sedan.:crazy: hon gick lite lätt promenadridning då och då.

dom sa att hon fått det efter en rejäl sårskada. när hon blev halt av det så togs hon bort.(kommer ihåg att det va vääldigt konstig form på den hoven.)
 
Sv: Ring kota.

Jag undrar mest om det verkligen är lämpligt att använda ett ringkotesto i avel? Ringkota är ju ärftligt...
Det kan säkert gå att ha hene utan skor, men håll koll! Och OM hon verkar behöva så välj sjukbeslag => Roller-motion-sko, dvs en sko som är både tå- och traktriktad.
 
Sv: Ring kota.

Ja, nu är det ju inte mitt sto utan en bekants häst. Tydligen så har vet. rekomenderat henne att ha henne i avel då det endast är väldigt lite och det har ej blivit mer på 2 år.
 
Sv: Ring kota.

hade det varit mit sto så hade jag bett om en second opinion angående avelsarbetet. veterinären tänkt ekanske int elängre ännäsan räckte, dvs att den klarar av att vara avelshäst. Men tänkte veterinären på den ärftliga aspekten? vad är det för ras?
 
Sv: Ring kota.

Det är ett nordsvenskt sto. Inga av dom tidigare avkommorna har visat något på röntgen. Hon har 6 avkommor sedan innan.
 
Sv: Ring kota.

min halvblodshäst hat ringkota på båda fram har kilsulor på henne fast hon rids 6 dagar i veckan så om hon inte rids så kanske det inte behövs,jag har kollat med 2 vet och man vet inte om ringkota är ärftligt, jag ska ta föl på henne och jag litar på mina vets
 
Sv: Ring kota.

jo, den ponnyn vi hade, skulle fått det av en ordentlig sårskada. hon fick oxå avkommer som inte fick ringkota. fast vad vet jag :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 244
Senast: nexxa
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 581
Senast: Freazer
·
Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
1 741
Senast: kamomillo
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
541
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp