Ringbandsskada

Bufera

Trådstartare
Hej

Har på kliniken med min häst igår där det konstaterades: inflammation i kotsenskidan samt ringbandsskada.

Googlat men hittar inte mycket, någon som har erfarenhet och ville dela med sig?
Veterinären var positiv att han blivit ohalt i skritt och 1 grad i trav på dessa 3 dagar(skadad i måndags).
Boxvila och sjukhage, om han är lugn(lycka för en lösdrifts häst :crazy: )
2-3 promenader på 5 minuter per dag, åb om 3 veckor för nytt ultraljud för att se så inget mer är skadat och då få lite mer framtidsdom!


Någon som har erfarenhet och vill dela med sig?
/Bufera med en ledsen häst på box
 
Hej

Har på kliniken med min häst igår där det konstaterades: inflammation i kotsenskidan samt ringbandsskada.

Googlat men hittar inte mycket, någon som har erfarenhet och ville dela med sig?
Veterinären var positiv att han blivit ohalt i skritt och 1 grad i trav på dessa 3 dagar(skadad i måndags).
Boxvila och sjukhage, om han är lugn(lycka för en lösdrifts häst :crazy: )
2-3 promenader på 5 minuter per dag, åb om 3 veckor för nytt ultraljud för att se så inget mer är skadat och då få lite mer framtidsdom!


Någon som har erfarenhet och vill dela med sig?
/Bufera med en ledsen häst på box
Var det som min häst drabbades av, tyvärr så gick det inte bra för honom utan valde att ta bort. Han hade redan vilat lång tid pga annan skada och han skulle inte klara psykiskt mer vila så veterinären och jag kom fram till att det var bättre att ta bort då det inte var god prognos.

Kanske beror prognosen på hur hästen fick problemet? Min häst fick det pga att han överlastade diagonalt under den första skadan. Han var aldrig halt men han svullnade upp direkt vid rörelse så kände att det förmodligen bara var en tidsfråga innan han fick ont av det.
 
Hej

Har på kliniken med min häst igår där det konstaterades: inflammation i kotsenskidan samt ringbandsskada.

Googlat men hittar inte mycket, någon som har erfarenhet och ville dela med sig?
Veterinären var positiv att han blivit ohalt i skritt och 1 grad i trav på dessa 3 dagar(skadad i måndags).
Boxvila och sjukhage, om han är lugn(lycka för en lösdrifts häst :crazy: )
2-3 promenader på 5 minuter per dag, åb om 3 veckor för nytt ultraljud för att se så inget mer är skadat och då få lite mer framtidsdom!


Någon som har erfarenhet och vill dela med sig?
/Bufera med en ledsen häst på box

Jag hjälpte till med häst som opererades pga detta i båda fram om jag inte minns fel. Det var över 20 år sedan och jag kunde inte mycket om rehab då.Men som jag minns det tog man ett ben i taget med rätt lång boxvila och mycket promenerande och skrittande och rehab etc. Matte hyrde in mig för hjälp med att sköta den kontrollerade rörelsen ihop med henne. Så hon slapp vara där flera ggr/dag oc kunde få ledigt ibland också.
Den hästen var en kämpe som funkade bra på boxvila. Han blev besvärsfri efter operationen och rehab och levde sen ett gäng år till och reds etc. Reds endast dressyr och man fokuserade på att genom träningen avlasta frambenen och riktade in träningen på samling redan under rehab.
 
Jag hjälpte till med häst som opererades pga detta i båda fram om jag inte minns fel. Det var över 20 år sedan och jag kunde inte mycket om rehab då.Men som jag minns det tog man ett ben i taget med rätt lång boxvila och mycket promenerande och skrittande och rehab etc. Matte hyrde in mig för hjälp med att sköta den kontrollerade rörelsen ihop med henne. Så hon slapp vara där flera ggr/dag oc kunde få ledigt ibland också.
Den hästen var en kämpe som funkade bra på boxvila. Han blev besvärsfri efter operationen och rehab och levde sen ett gäng år till och reds etc. Reds endast dressyr och man fokuserade på att genom träningen avlasta frambenen och riktade in träningen på samling redan under rehab.
Operation alltså, hade den hästen en allvarlig skada? Hur lång boxvila?
 
Operation alltså, hade den hästen en allvarlig skada? Hur lång boxvila?
Jag minns inte helt iom hur länge sedan det var och hur lite jag kunde om sånt då. Men jag tror det var rätt allvarligt och man visste inte riktigt om den skulle klara sig. Det var inte några toppenodds vad jag minns.
Boxvilan var vad jag minns 3 månader per ben, alltså 6 månader totalt av kontrollerad rörelse och stå på box. Ev fick han stå i sjukhage tidigare iom att han var lugn.
 
Hej

Har på kliniken med min häst igår där det konstaterades: inflammation i kotsenskidan samt ringbandsskada.

Googlat men hittar inte mycket, någon som har erfarenhet och ville dela med sig?
Veterinären var positiv att han blivit ohalt i skritt och 1 grad i trav på dessa 3 dagar(skadad i måndags).
Boxvila och sjukhage, om han är lugn(lycka för en lösdrifts häst :crazy: )
2-3 promenader på 5 minuter per dag, åb om 3 veckor för nytt ultraljud för att se så inget mer är skadat och då få lite mer framtidsdom!


Någon som har erfarenhet och vill dela med sig?
/Bufera med en ledsen häst på box
Vi har en häst i stallet som har gjort en ringbandsklyvning efter en skada. Den går svår hoppning igen efter skada,
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
367
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 823
Senast: Blyger
·
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 604
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp