ringorm...

tinissen

Trådstartare
vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden så moderator får gärna flytta den...

ni som har erfarenheter kring ringorm, kan en hund eller annat djur bära på detta utan att själv uppvisa några som helst symtom?? en bekant till mig har blivit smittad av svampen men tyvärr kan vi inte klura ut var smittkällan är.
erfarenheter??

Sv: ringorm...

tyvärr har personen varken varit i kontakt med marsvin eller katt pga allergi...:/ däremot hund har denne daglig kontakt med men ingen av dessa hundar uppvisar något symtom på att vara bärare på ringorm såvida de inte kan göra det utan några symtom....

En snabb sökning på nätet visar att även om det inte är speciellt vanligt med ringorm på hund så kan även de bära på smittan utan att visa några symtom.

Hanna

vad googlade du på?? :)

är dåligt insatt i ringorm på djur, men hur tar de prover på ett djur som skulle kunna vara bärare utan symtom?? hudskrap? blodprov/odling?? svamp i sig är ju inget farligt och finns i människans naturliga bakterieflora, men kan ju vara väldigt besvärande om den kommer i obalans..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 840
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 530
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 407
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
835
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka