Rinnande geggiga ögon?

Madde_padde

Trådstartare
Har en häst härhemma som har gräsliga ögon som rinner så man måste tortka "sova" varje morgon ibland är de även lite tjockare och vitt som kommer var är detta? :confused:

Pratade med veterinären som påstår att de kommer av ans svamp men nu ör han fördigbehandlad och svampen är borta men endå så rinner de....nån som har någe tips va de kan vara?

Sv: Rinnande geggiga ögon?

min ena ponny har haft så från i somras. då trodde jag att det berodde på flugorna, men sen gick det inte över när hösten kom.

Var inne på klinik för en hovböld och passade då på att återigen ta upp det här med ögonen med en vet.

Han sa då att man kan testa att spola ifall det blivit täppt i några gångar, (tårkanalerna tror jag att det var)

vet. satte en slang genom näsborrarna o spolade gångarna. ser läskigt ut då de sprutar in vätska genom näsan som sedan rinner ut genom ögonen!
sen fick han salva under 10 dagar och nu är det mycket bättre!

Har en häst härhemma som har gräsliga ögon som rinner så man måste tortka "sova" varje morgon ibland är de även lite tjockare och vitt som kommer var är detta? :confused:

Pratade med veterinären som påstår att de kommer av ans svamp men nu ör han fördigbehandlad och svampen är borta men endå så rinner de....nån som har någe tips va de kan vara?

Kan ju vara bakterier också. Hur vet du att svampen är borta om ögonen fortfarande rinner? Är hästen svullen runt ögonen/ögonlock också eller rinner det bara?

Min hästs ögon rinner oxå. Fick hemsk ögoninflamation i somras som inte behandlades direkt.. jag var bortrest o dom som passade hästarna visste väl inte riktigt vad dom skulle göra.
Men när jag kom hem blev hon bra på en vecka ungefär.
Nu rinner ögat så det blir sånt svart vagel eller vad man ska kalla det i ögonvrån.
Vet inte vad de kan bero på.
I övrigt är hennes ögon pigga och glada o hon verkar ej lida av det.

Min ponny va kletig i ögonen. tog upp det med veterinären när hon va här i annat ärende. De va tydligen vanligt med täppta tårkanaler i detta vädret:confused:
Men hon sa att jag skulle köpa Noviform, som finns receptfritt på apoteket. Å de försvann på några dagar.

täppta tårkanaler är ju inte direkt ovanligt varesig på djur eller folk ;) lättbehandlat är et oxå.

Man ska alltid be om att få hästens ögon spolade först med koksaltlösning eller svagt jod, och salva sen. Inte bara salva.
På sommaren kan man om hästens ögon börjar rinna (klart och vattnigt) smörja hästens ögon på helosan. Ta en rejäl klick i handen och smörj över hela ögot och runtomkring. Då brukar flugorna hålla sig borta och ögonen får lugna ner sig.
gulan

Min häst blir riktigt geggig vid ena ögat. Har spolat tårkanalerna och han har fått salva men det har inte hjälpt. Veterinären tyckte inte att vi skulle bry oss mer typ, lite trist men han är inte svullen eller röd så jag hoppas att han inte lider. Det här gäller vinterhalvåret, på somrarna brukar de flesta hästar bli svullna och rinniga i ögonen pga flugorna och det enda som hjälper då är skydd dvs flughuva.

/Linda

ne gör ja tog de förgivet då svampen visade sig i stora hår läsa fläckar..och de är nu helt borta de kliar inteh eller längre på honom...

och nej han är varken svillen röd eller något annat.....

har dock funderat på om de kan ha något att göra me att han dycker ner i torven p å nätterna...?!
kollad lite mer...de är mer geomskninligt lite vitt aktigt...

Om han har lång pannlugg kan den sticka e ögonen och irritera..

ne gör ja tog de förgivet då svampen visade sig i stora hår läsa fläckar..och de är nu helt borta de kliar inteh eller längre på honom...

och nej han är varken svillen röd eller något annat.....

har dock funderat på om de kan ha något att göra me att han dycker ner i torven p å nätterna...?!
kollad lite mer...de är mer geomskninligt lite vitt aktigt...

Är det inte svullet eller rött är det inget som behöver behandlas med anitbiotika eller annat.
Du kan ju testa att spola ur ögonen med koksalt en gång per dag i nån vecka och se om det blir bättre. De har väldigt praktiska engångsförpackningar på Apoteket du kan köpa tex 15ml förpackningar.

Vill inte skrämma dig nu, men min häst fick hornhinneinflamation (fick rinnande öga) och tillslut ett sår i hornhinnan. Detta ville inte läka så nu är han enögd. Funkar jätte bra, nästan bättre än innan till och med!
Men om vet. inte sa nått om det så kanske det inte är någon fara? Men bör kollas upp, anledningen till att det gick som det gick för min häst är att man troligtvis väntade för länge..

Min nyinköpta häst har rinniga ögon och han brukar ha flughuva på sig utomhus. Men förra ägaren sa att han kanske kunde ha något spår av pollenallergi eftersom de bara rann på sommaren.
Men det har blivit bättre med flughuvan. Inte helt bra men bättre. :)

Liknande trådar

L
Hästvård ..om någon inte lyssnar när man ger tips? Min syster har en shettis som är väldigt bukig och väldigt mager över rygg och revbenen...
Svar
4
· Visningar
1 189
Senast: Kallebus
·
V
Hästmänniskan Jag vet varken ut eller in ! Jag har ett travarsto, supertrevlig tjej men som gärna blir studsig och "tar över" om man låter henne ;)... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 724
Senast: _Amazing_
·
Hästvård Hur mycket anser ni att man kan lita på "experterna"? Och hur mycket kan man lita på "experterna" Jag vet att jag inte är speciellt...
Svar
3
· Visningar
1 991
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur