Rintränings- och utställningstråd

Jag vet att det inte är samma och det kanske stämmer, men jag upplever inte att min hund har tunnare benstomme än t.ex. sina syskon, som de facto är överviktiga av varierande grad och inte får kommentarer om sin stomme. Jag har ställt ut min hund två gånger nu, en gång när hon var tjock pga missöde vid foderbyte -> vinst i klassen och beröm för stommen, och en gång som smal -> kommentar om tunn stomme. Jag har lite svårt att förstå mig på rasstandarden då det står att den önskade kroppsformen inte ska uppnås genom fett, men ändå är labbarna på utställning allihop överviktiga eller feta. Jag har svårt att se någon annan anledning till det än att det premieras på något sätt, att man anser att det är så en riktig labbe ska se ut. Men det är min tolkning.
Jag tycker inte att de flesta labbar på utställning är feta, men visst finns de! Jag är uppvuxen med rasen (min mamma födde upp rasen under ca 30 år – först av utställningstyp och på slutet av jakttyp) och jag rör mig en del i labbekretsar samt jobbar som ringsekreterare så jag ser hur hundarna ser ut. Jag dömer lite inofficiellt och på inofficiella utställningar ser jag nog fler överviktiga hundar än vad jag ser på officiella utställningar.
 
Jag tycker inte att de flesta labbar på utställning är feta, men visst finns de! Jag är uppvuxen med rasen (min mamma födde upp rasen under ca 30 år – först av utställningstyp och på slutet av jakttyp) och jag rör mig en del i labbekretsar samt jobbar som ringsekreterare så jag ser hur hundarna ser ut. Jag dömer lite inofficiellt och på inofficiella utställningar ser jag nog fler överviktiga hundar än vad jag ser på officiella utställningar.
Tycker nästan bara jag ser överviktiga showlabbar faktiskt.

Är även vanligt i min ras att hundarna som går bra på utställning är överviktiga, det syns bara inte lika tydligt att de är det. Kroppsformen döljer en del.
 
Tycker nästan bara jag ser överviktiga showlabbar faktiskt.

Är även vanligt i min ras att hundarna som går bra på utställning är överviktiga, det syns bara inte lika tydligt att de är det. Kroppsformen döljer en del.

Typ alla hundar ser överviktiga ut på utställning, är det inte massa päls så är dom ofta feta. I alla fall för feta ur hur jag tänker mig att hundar som rör på sig ordentligt och jobbar med sina kroppar ser ut.
 
Jag tycker inte att de flesta labbar på utställning är feta, men visst finns de! Jag är uppvuxen med rasen (min mamma födde upp rasen under ca 30 år – först av utställningstyp och på slutet av jakttyp) och jag rör mig en del i labbekretsar samt jobbar som ringsekreterare så jag ser hur hundarna ser ut. Jag dömer lite inofficiellt och på inofficiella utställningar ser jag nog fler överviktiga hundar än vad jag ser på officiella utställningar.
Menar du att de flesta labbarna på utställning har tydlig midja och revben som ligger så ytligt att du kan känna dem när du stryker lätt över bröstkorgen? För så ska ju en normalviktig/smal hund se ut, och det har i alla fall inte jag sett när jag varit ute. Jag tycker man ser rätt bra utan att känna på en hund om den är (mycket) överviktig, i alla fall när den är korthårig. Och när den springer så kan man ju t.ex. titta på låren om de dallrar.
 
Menar du att de flesta labbarna på utställning har tydlig midja och revben som ligger så ytligt att du kan känna dem när du stryker lätt över bröstkorgen? För så ska ju en normalviktig/smal hund se ut, och det har i alla fall inte jag sett när jag varit ute. Jag tycker man ser rätt bra utan att känna på en hund om den är (mycket) överviktig, i alla fall när den är korthårig. Och när den springer så kan man ju t.ex. titta på låren om de dallrar.
Börja med att en rastypisk labrador ska ha en tunnformad bröstkorg. Det innebär att den är rejält rundad, rund som en tunna. En labrador med rastypisk bröstkorg har heller ingen påtagit uppdragen buklinje (uppdragen buklinje innebär ofta att bröstkorgen är för kort).
Man ska lätt kunna känna revbenen under huden utan att de syns. Många labradorer saknar rastypisk bröstkorg och de som har det kan av utomstående, som kanske inte vet hur en tunnformad bröstkorg ser ut eller som inte är van att se hundar som har rastypisk bröstkorg, se ut som en överviktig hund, speciellt om man jämför med smala hundar utan korrekt bröstkorg. Hunden kommer ju att se tyngre ut i kroppen. En del utställare göder upp sina hundar med tunna bröstkorgar för att de ska se bättre ut och det finns tyvärr även de som har korrekta hundar som ändå göder upp dem i ren okunskap eftersom de hört att hunden ska vara mullig när den ställs ut.

Här är standardens beskrivning av en korrekt bröstkorg samt rasklubbens kommentar om hur den ska tolkas.

Bröstkorg
Bröstkorgen skall ha god bredd och gott djup, med väl välvda, tunnformade revben -
denna effekt får inte skapas genom övervikt.
Kommentar: Att revbenen är tunnformade är viktigt och formen bör noteras
på kritiken. En tunn, platt och grund bröstkorg är ej önskvärt!
En ung hund har sällan en färdigutvecklad bröstkorg men kan ändå ha rätt
form på bröstkorgen och vara av hög kvalitet.
Observera att den plana och breda ryggen med tunnformade revben och
bred länd ej får förväxlas med en fet labrador! Labradoren ska vara en
välmusklad, starkt byggd och kompakt hund!


Bifogad bild är ur domarkompendiet för labrador och visar på rastypiska hundar i olika åldrar.
Skärmavbild 2023-04-17 kl. 10.00.01.png
 
Börja med att en rastypisk labrador ska ha en tunnformad bröstkorg. Det innebär att den är rejält rundad, rund som en tunna. En labrador med rastypisk bröstkorg har heller ingen påtagit uppdragen buklinje (uppdragen buklinje innebär ofta att bröstkorgen är för kort).
Man ska lätt kunna känna revbenen under huden utan att de syns. Många labradorer saknar rastypisk bröstkorg och de som har det kan av utomstående, som kanske inte vet hur en tunnformad bröstkorg ser ut eller som inte är van att se hundar som har rastypisk bröstkorg, se ut som en överviktig hund, speciellt om man jämför med smala hundar utan korrekt bröstkorg. Hunden kommer ju att se tyngre ut i kroppen. En del utställare göder upp sina hundar med tunna bröstkorgar för att de ska se bättre ut och det finns tyvärr även de som har korrekta hundar som ändå göder upp dem i ren okunskap eftersom de hört att hunden ska vara mullig när den ställs ut.

Här är standardens beskrivning av en korrekt bröstkorg samt rasklubbens kommentar om hur den ska tolkas.

Bröstkorg
Bröstkorgen skall ha god bredd och gott djup, med väl välvda, tunnformade revben -
denna effekt får inte skapas genom övervikt.
Kommentar: Att revbenen är tunnformade är viktigt och formen bör noteras
på kritiken. En tunn, platt och grund bröstkorg är ej önskvärt!
En ung hund har sällan en färdigutvecklad bröstkorg men kan ändå ha rätt
form på bröstkorgen och vara av hög kvalitet.
Observera att den plana och breda ryggen med tunnformade revben och
bred länd ej får förväxlas med en fet labrador! Labradoren ska vara en
välmusklad, starkt byggd och kompakt hund!


Bifogad bild är ur domarkompendiet för labrador och visar på rastypiska hundar i olika åldrar.
Visa bifogad fil 116953
Jag tycker att de två vuxenbilderna är jättefina och om de såg ut så på utställning skulle inte jag reagera på att de var tjocka. Tyvärr tycker jag merparten på utställning är betydligt större i omfånget och att det ofta riktigt gungar om fläsket när de rör sig.
 
Jag tycker att de två vuxenbilderna är jättefina och om de såg ut så på utställning skulle inte jag reagera på att de var tjocka. Tyvärr tycker jag merparten på utställning är betydligt större i omfånget och att det ofta riktigt gungar om fläsket när de rör sig.
Jag tror att hundarna på bilderna är engelska, men det är hundar som går mycket bra i utställningsringarna och samma typ hittar man högt upp i prislistorna även i Sverige. Däremot så finns lite olika typer även inom den traditionella labradoren, en del lite tyngre än andra. Jag är väldigt förtjust i den typen som jag lagt in från domarkompendiet. Alla raser har lite olika typer, där olika domare föredrar lite olika, på samma sätt som att vissa hundägare föredrar en viss typ före en annan. Inom de flesta raser finns utrymme för olika typer inom standarden och det måste få vara så om vi vill ha någon form av genetisk variation. Det är ju lätt att tänka att en ras som har utrymme för variationer inom samma standard också har en bredare genetisk variation än en ras där alla hundar ser ut att vara från samma klon.
 
Ingen aning om det här är en lämplig tråd - men hittade ingen för dumma frågor om utställningar :D :o

Jag har inte ställt ut sen förra seklet typ och inte varit på utställning som besökare på lika många år.

Nu är jag intresserad av en nationell utställning. Hittar domarlistor och ringlistor....
Men ingen som helst info om när evenemanget startar! Ska jag behöva ringa för att fråga nåt så enkelt eller finns det en - för mig okänd - standard för tidplan?
 
Ingen aning om det här är en lämplig tråd - men hittade ingen för dumma frågor om utställningar :D :o

Jag har inte ställt ut sen förra seklet typ och inte varit på utställning som besökare på lika många år.

Nu är jag intresserad av en nationell utställning. Hittar domarlistor och ringlistor....
Men ingen som helst info om när evenemanget startar! Ska jag behöva ringa för att fråga nåt så enkelt eller finns det en - för mig okänd - standard för tidplan?

Vanligtvis startar bedömningarna vid 9. Det brukar stå i ringförteckningen hur dags varje ring startar. Och i PM står det när veterinärbesiktning öppnar.
 
Vanligtvis startar bedömningarna vid 9. Det brukar stå i ringförteckningen hur dags varje ring startar. Och i PM står det när veterinärbesiktning öppnar.
Alltså - det framgick nog inte tillräckligt tydligt.
Jag ska inte ställa ut. Har för ögonblicket inte ens en bud hemma.

Jag vill besöka utställningen, och för besökare fanns noll och nada om tidplan.
Det kom ut nu på morgonen!

Så bortse från frågan.
 
Alltså - det framgick nog inte tillräckligt tydligt.
Jag ska inte ställa ut. Har för ögonblicket inte ens en bud hemma.

Jag vill besöka utställningen, och för besökare fanns noll och nada om tidplan.
Det kom ut nu på morgonen!

Så bortse från frågan.

Men du frågade ju när arrangemanget startar? Det var det jag svarade på. Det startar ju samma tid oavsett om man är där som besökare eller utställare liksom.
 
Alltså - det framgick nog inte tillräckligt tydligt.
Jag ska inte ställa ut. Har för ögonblicket inte ens en bud hemma.

Jag vill besöka utställningen, och för besökare fanns noll och nada om tidplan.
Det kom ut nu på morgonen!

Så bortse från frågan.
Om du ska gå fler gånger: om det inte gäller stora mässor som är publikinriktade är det ofta så att den tid bedömningen startar avgörs när arrangörerna fått in anmälningarna. Först då vet man exakt. Ofta börjar bedömningen kl 9, men beroende på antal hundar i ringen kan den justeras. Jag har varit med om allt mellan 7.30 (för att folk skulle hinna med en eftermiddagsfärja) till kl 11 (väldigt få anmälda för en domare = delad ring, dvs domaren tar över ring och ringsekreterare när domaren före, som då också har få hundar, har dömt klart).

När anmälningarna är inne och katalogen klar görs PM och läggs ut. Först då är det klart när det börjar.
 
Idag debuterade Caspian i utställningsringen med den äran. HP, BIR och BIGvalp och väldigt fin kritik. I BIS finalen var han helt slut av värmen och alla intryck och hade inget att sätta emot de äldre hundarna. Han blev ju fyra månader nu i veckan och på den här inoffen var valpklass 4-12 månader.
Jag är supernöjd med honom och hur han bara funkar i alla miljöer jag utsätter honom för.

IMG_20230513_104758.jpg
 
Igår var vi i Hässleholm och min busunge blev bästa junior igen och fjärde bästa tik! 🏆🩷

Kenneln tog även hem bir och bim, tikcertet och gruppen blev etta med hp! 🥳 Det blev ett jäkla springande när vi skulle in i tre finaler! Jag fick springa med två hundar i uppfödargruppen men det gick bra det med! 😁😂 Tyvärr inga placeringar den här gången men bir-hunden blev shortlisted. 🥰

2gzSFK5.jpg
 
Igår var vi i Hässleholm och min busunge blev bästa junior igen och fjärde bästa tik! 🏆🩷

Kenneln tog även hem bir och bim, tikcertet och gruppen blev etta med hp! 🥳 Det blev ett jäkla springande när vi skulle in i tre finaler! Jag fick springa med två hundar i uppfödargruppen men det gick bra det med! 😁😂 Tyvärr inga placeringar den här gången men bir-hunden blev shortlisted. 🥰

2gzSFK5.jpg

Vilken rosett! 🤩
 
Jag har inte mycket utställningar planerade i år.. Har 5 hundar men ”ingen att ställa” :mad:

En är 7,5 år och har allt hon behöver i Sverige (champion, alla CACIB, alla nordic-cert). Väntar bara på att hon ska bli 8 år så jag kan börja ställa henne i veteran. Fram tills dess jagar vi sista CACIBet utomlands.

Flatten är svensk champion och har ett CACIB kvar till CIE. Är ju typ omöjligt att ta det i Sverige med den konkurrens (och snörbedömning :angel1:) som finns, så hennes försöker jag också jaga sista CACIB med utomlands. Hon kan inte ta i Litauen eller Finland, och hunden ovan kan inte ta i Litauen och Sverige. Så vi satsar nog på Danmark och Estland eller Lettland..

Hanen gillar inte utställningar så honom ställer jag inte längre.. Han har tillräckligt många championat redan.

Springern är husses hund, han ställer henne. Hon får alltid excellent men aldrig mer än så.. Så inte värt att lägga pengar på :angel:

Sista hunden är bara sällskap, hon är ett måndagsexemplar med diverse åkommor och äter medicin på daglig basis.

Sååå.. Det blir lite utställningar utomlands men det är ju så sjukt dyrt att åka nu för tiden :arghh: En valp ligger högst på inköpslistan!

Så med det sagt; LYCKA TILL!, om det är någon här i gruppen som är i Herning denna långhelg. Jag är lagom avundsjuk :love:
 
Jag har inte mycket utställningar planerade i år.. Har 5 hundar men ”ingen att ställa” :mad:

En är 7,5 år och har allt hon behöver i Sverige (champion, alla CACIB, alla nordic-cert). Väntar bara på att hon ska bli 8 år så jag kan börja ställa henne i veteran. Fram tills dess jagar vi sista CACIBet utomlands.

Flatten är svensk champion och har ett CACIB kvar till CIE. Är ju typ omöjligt att ta det i Sverige med den konkurrens (och snörbedömning :angel1:) som finns, så hennes försöker jag också jaga sista CACIB med utomlands. Hon kan inte ta i Litauen eller Finland, och hunden ovan kan inte ta i Litauen och Sverige. Så vi satsar nog på Danmark och Estland eller Lettland..

Hanen gillar inte utställningar så honom ställer jag inte längre.. Han har tillräckligt många championat redan.

Springern är husses hund, han ställer henne. Hon får alltid excellent men aldrig mer än så.. Så inte värt att lägga pengar på :angel:

Sista hunden är bara sällskap, hon är ett måndagsexemplar med diverse åkommor och äter medicin på daglig basis.

Sååå.. Det blir lite utställningar utomlands men det är ju så sjukt dyrt att åka nu för tiden :arghh: En valp ligger högst på inköpslistan!

Så med det sagt; LYCKA TILL!, om det är någon här i gruppen som är i Herning denna långhelg. Jag är lagom avundsjuk :love:

Du kan få låna min och ställa ut 😁
 
Jag har inte mycket utställningar planerade i år.. Har 5 hundar men ”ingen att ställa” :mad:

En är 7,5 år och har allt hon behöver i Sverige (champion, alla CACIB, alla nordic-cert). Väntar bara på att hon ska bli 8 år så jag kan börja ställa henne i veteran. Fram tills dess jagar vi sista CACIBet utomlands.

Flatten är svensk champion och har ett CACIB kvar till CIE. Är ju typ omöjligt att ta det i Sverige med den konkurrens (och snörbedömning :angel1:) som finns, så hennes försöker jag också jaga sista CACIB med utomlands. Hon kan inte ta i Litauen eller Finland, och hunden ovan kan inte ta i Litauen och Sverige. Så vi satsar nog på Danmark och Estland eller Lettland..

Hanen gillar inte utställningar så honom ställer jag inte längre.. Han har tillräckligt många championat redan.

Springern är husses hund, han ställer henne. Hon får alltid excellent men aldrig mer än så.. Så inte värt att lägga pengar på :angel:

Sista hunden är bara sällskap, hon är ett måndagsexemplar med diverse åkommor och äter medicin på daglig basis.

Sååå.. Det blir lite utställningar utomlands men det är ju så sjukt dyrt att åka nu för tiden :arghh: En valp ligger högst på inköpslistan!

Så med det sagt; LYCKA TILL!, om det är någon här i gruppen som är i Herning denna långhelg. Jag är lagom avundsjuk :love:
Kört första dagen idag! Eurasierspecial. Slätt exc och trea i veteranklass. Hoppas hoppas att det går bättre imorgon 😂
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp