Bukefalos 28 år!

Rintränings- och utställningstråd

Liten fråga till er utställningsproffs! (som jag känner att kanske inte är "allvarlig"/stor nog att ta i helt egen tråd).

Jag ska ställa Lily på söndag. Juniortik.
Visst dömer de alla hanar innan de börjar med tikarna? Dömer de även "bästa hane" innan tikarna börjar? Försöker skapa mig åtminstone ett litet hum om när vi bör vara på plats :p 22 hanhundar anmälda.
 
Liten fråga till er utställningsproffs! (som jag känner att kanske inte är "allvarlig"/stor nog att ta i helt egen tråd).

Jag ska ställa Lily på söndag. Juniortik.
Visst dömer de alla hanar innan de börjar med tikarna? Dömer de även "bästa hane" innan tikarna börjar? Försöker skapa mig åtminstone ett litet hum om när vi bör vara på plats :p 22 hanhundar anmälda.
Precis så! Alla hanar inkl bästa hane först. Sen är det juniortikar. 22 hundar bör ta en knapp timme beroende på domare.
 
Precis så! Alla hanar inkl bästa hane först. Sen är det juniortikar. 22 hundar bör ta en knapp timme beroende på domare.
Då tänkte jag rätt :D Jag lär väl ha någon bekanting på plats som kan ringa (jag ska sitta i rasmontern tills det är dags att gå till ringen). Om den personen då ringer när de typ börjar med veteranhanar så borde det bli bra? Eller kanske placerar championhanar... Hoppas Lily tycker det är kul och hoppas verkligen att hon kan få sitt VG (som behövs för lure coursing)...
 
Då tänkte jag rätt :D Jag lär väl ha någon bekanting på plats som kan ringa (jag ska sitta i rasmontern tills det är dags att gå till ringen). Om den personen då ringer när de typ börjar med veteranhanar så borde det bli bra? Eller kanske placerar championhanar... Hoppas Lily tycker det är kul och hoppas verkligen att hon kan få sitt VG (som behövs för lure coursing)...
Jag hade siktat på championhanar senast. Men jag hatar ju att stressa. 😅 Vi är i andra delen av hallen och våra hundar är nog inne typ samtidigt annars hade jag tjuvkikat på er. 😉
 
Jaha, då har vi tagit upp träningen inför MyDog :) igår var vi på ringträning, och det gick prima. Tänkte att hon kanske skulle vara lite tokig när hon knappt haft koppel på sig sedan Växjö, men hon var mycket skötsam.
Hon är så go, går in och bara ”jaha, det här kan jag, varsågod att börja mata mig med godis nu” :laugh:

Är det någon mer som ska ställa på söndagen?

Visa bifogad fil 107304
Jag ställer min RR-hane lördag och söndag om inget kommer mellan.
 
Igår var vi då i Stockholm och jag var så nervös så jag fick anlita proffshandler (uppfödaren)! 😅😂 Men som dom gjorde det! 🤩 Sjukt många och fina anmälda hundar och så går min lilla busvalp och blir 3BTK med reservcert! 😍

4rnUh2p.jpg


A2oDEr0.jpg


8buxwNy.jpg
 
Igår var vi då i Stockholm och jag var så nervös så jag fick anlita proffshandler (uppfödaren)! 😅😂 Men som dom gjorde det! 🤩 Sjukt många och fina anmälda hundar och så går min lilla busvalp och blir 3BTK med reservcert! 😍

4rnUh2p.jpg


A2oDEr0.jpg


8buxwNy.jpg
Grattis!! Nästa gång vågar du visa själv! Du kommer då märka var otroligt roligt det är att få vinna TILLSAMMANS med sin hund!
 
319154920_10229585239797966_8023482332781254402_n.jpg

319145016_10229585240077973_8983610121076102531_n.jpg

318465095_10229585261038497_49206619119017547_n.jpg

318000516_10229582164001073_1690530805401383441_n.jpg

Igår gjorde Xilla debut i veteranklassen i Stockholm. Det var två veterantikar i klassen och Xilla vann med CK och fick titeln Svensk Veteranvinnare 2022 (SE VV-22). I tävlan om bästa tik blev hon tvåa efter en jättefin dansk tik.
En jättetrevlig utställningsdag och Xilla visade upp sig med all den värdighet som en chow chow som vet att hon är vackrast i världen gör... Hon är en ljuvlig hund att åka på utställning med, för hon är extremt enkel i alla situationer!
 
Grattis!! Nästa gång vågar du visa själv! Du kommer då märka var otroligt roligt det är att få vinna TILLSAMMANS med sin hund!
Jadå, jag brukar ställa själv och har vunnit massor med mina två andra hundar. Men just nu blir valpen lite väl brötig när jag blir nervös så då är det enklast att langa över henne till proffset. 😁

Jag ställde henne i bästa tik och där slog vi uppfödaren och hennes egen hund så. 😉
 
Fråga ang utdelning av cert till brukshund med krav på bruksmerit -kan det delas ut cert till hund som ställs i veteranklass om den har meriterna som krävs för det eller måste den ställas i Bruksklass?

Måste min då 10åriga hund konkurrera med 3åringar i bruksklass för att ha en chans till cert? Nån som har koll?
 
Fråga ang utdelning av cert till brukshund med krav på bruksmerit -kan det delas ut cert till hund som ställs i veteranklass om den har meriterna som krävs för det eller måste den ställas i Bruksklass?

Måste min då 10åriga hund konkurrera med 3åringar i bruksklass för att ha en chans till cert? Nån som har koll?
CERT delas ut i bästa hane/bästa tik så det spelar ingen roll vilken klass den visats i innan så länge den har rätt meritering.
 
CERT delas ut i bästa hane/bästa tik så det spelar ingen roll vilken klass den visats i innan så länge den har rätt meritering.

Tack! Trodde det mtp det du skriver men blev ändå osäker.
Men nog tänker jag väl rätt att det är smartast att ställa henne i veteran för att öka chansen på certet om domaren nu gillar hennes typ?
 
Fråga ang utdelning av cert till brukshund med krav på bruksmerit -kan det delas ut cert till hund som ställs i veteranklass om den har meriterna som krävs för det eller måste den ställas i Bruksklass?

Måste min då 10åriga hund konkurrera med 3åringar i bruksklass för att ha en chans till cert? Nån som har koll?
Den kan ta CERT om den har meriten, oavsett klass den deltar i. Dock måste ju hunden ändå konkurrera i bästa tik/hane sen.
Tack! Trodde det mtp det du skriver men blev ändå osäker.
Men nog tänker jag väl rätt att det är smartast att ställa henne i veteran för att öka chansen på certet om domaren nu gillar hennes typ?
Ja, jag skulle ställa i veteranklass.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp