Rintränings- och utställningstråd

Helt ok om man trivs i det.
Jag personligen brukar vara lite "uppklädd" även på inoff bara för att jag tycker att det är kul. Typ svarta byxor och en mjuk kavaj.
På större utställningar och framför allt om vi har avels eller uppfödargrupp färgkoordinerar vi. Rosa och vitt utomhus på sommaren och svart och rött inne på vintern.
Kan inte ha svarta byxor eftersom lilla hund är svart..
 
Vad har ni på er på en liten inofficiell utställning? Är jeans ok eller för casual?
Jeans funkar super. Helt, rent, varmt och bekvämt kör jag på när det är inoff. Vägrar frysa! Det må vara roligt att klä upp sig men jag orkar inte det för en inoff. :) Inget fel om man vill göra det dock!
 
Vi har varit på första ringträningen! Jätteroligt och hsr fått nyttiga tips om hur han ska stå, något han har lite talang för vilket gör det lite enklare för mig. Att gå är vårt största problem eftersom han helt tappar fokus. Men men, bitvis funkar det!

Vi har utställning 21/4 och hinner med en träning till 18/4.

Hade mjukost på tub som godis idag eftersom det är vad jag hittat som har högst värde för honom. Fick dock höra att det inte var tillåtet i ringen. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på istället.

Hade både sele och utställningskoppel på idag eftersom han far runt och jag dels vill kunna ta tag i honom och dels är jag rädd att han ska ta sig ur utställningskopplet. Måste hitta nåt smalt nätt halvstryp som sitter kvar..
20240404_175453.jpg
 
Aldrig hört att tub inte skulle vara tillåtet i ringen. Om det inte är något helt nytt, men känns tveksamt. Sen får man ge godis med lite finess.

Bland hudvårdsprodukter på stormarknader och apotek finns det ibland små flergångstuber i mjuk plast. Kolla efter en sådan och fyll med mjukost. en sådan liten tub kan du ha smidigt i handen.
 
Aldrig hört att tub inte skulle vara tillåtet i ringen. Om det inte är något helt nytt, men känns tveksamt. Sen får man ge godis med lite finess.

Bland hudvårdsprodukter på stormarknader och apotek finns det ibland små flergångstuber i mjuk plast. Kolla efter en sådan och fyll med mjukost. en sådan liten tub kan du ha smidigt i handen.
Det ska jag kolla efter, tack för tips😃.
 
Aldrig hört att tub inte skulle vara tillåtet i ringen. Om det inte är något helt nytt, men känns tveksamt. Sen får man ge godis med lite finess.

Bland hudvårdsprodukter på stormarknader och apotek finns det ibland små flergångstuber i mjuk plast. Kolla efter en sådan och fyll med mjukost. en sådan liten tub kan du ha smidigt i handen.

Gissningsvis handlar det om att man ska kunna plocka upp belöningsgodiset snabbt och enkelt om något sölas eftersom det påverkar andra hundar. Framförallt den som går direkt efter.

Been there done that när föregående drällde små köttbullsbitar i ringen och inte lyckades plocka upp allt när hon fick tillsägelse av ringsekreteraren.
Kletost går inte lätt att helt få bort om det sölas, oavsett man är inne/ute.
 
@Gnist - fast det innebär väl inte att tub inte är tillåtet, vilket var påståendet. Om det inte ändrats i år finns det inte såvitt jag vet några restriktioner om godis. Sen förekommer det naturligtvis att godis hanteras felaktigt. Vanligen av misstag men ibland även medvetet.
 
@Gnist - fast det innebär väl inte att tub inte är tillåtet,

Lär inte finnas nån skriftlig paragraf om att det är otillåtet, men om jag ska spekulera så faller det förmodligen inom att man inte får störa andra.

Jag har dock aldrig sett nån ha tub med mjukost i ringen någonsin och det stärker väl möjligen att det inte är tillåtet/inte ses på med blida ögon mtp att det blivit så populärt att använda.
 
Gissningsvis handlar det om att man ska kunna plocka upp belöningsgodiset snabbt och enkelt om något sölas eftersom det påverkar andra hundar. Framförallt den som går direkt efter.

Been there done that när föregående drällde små köttbullsbitar i ringen och inte lyckades plocka upp allt när hon fick tillsägelse av ringsekreteraren.
Kletost går inte lätt att helt få bort om det sölas, oavsett man är inne/ute.
Fördelen med tuben är just att det inte blir spill och det är så mycket lättsammare än att ge godis. Tycker det är himla smidigt och mindre risk att tappa om de är lite upp i hejsan och själv tappar/dräller smågodisar.
 
Jag var på en inoff i Vårgårda med unghunden i början på mars, då var hon 14 månader. Hon jobbade jätteduktigt hela dagen och vi kom hem som BIS. Idag fick jag en bild tagen på referatet i utställningsklubbens tidning. Den ska jag spara 😍
 

Bifogade filer

  • IMG_7461.jpeg
    IMG_7461.jpeg
    338,3 KB · Visningar: 65
Lär inte finnas nån skriftlig paragraf om att det är otillåtet, men om jag ska spekulera så faller det förmodligen inom att man inte får störa andra.

Jag har dock aldrig sett nån ha tub med mjukost i ringen någonsin och det stärker väl möjligen att det inte är tillåtet/inte ses på med blida ögon mtp att det blivit så populärt att använda.

Jag har sett tub. Vem skulle ha de oblida ögonen menar du? Det är klart att om man sprutar hundens mun full med mjukost när domaren ska kolla bettet blir det mindre populärt. Men det är samma sak med utställare som trugar in en köttbulle i nämnda situation.

Så länge det inte finns något skrivet om att tub är förbjudet utgår jag ifrån att det är tillåtet. Hur en tub skulle störa med än annat godis har jag svårt att se.
 
Årets utställningar är planerade, första blir Rocklunda och det blir sista gången som valp, nästa gång är hon Junior och förhoppningsvis får konkurrens i ringen. Lyss är fortfarande lite kort i rocken så jag hoppas bedömningsmässigt att det inte kommer påverka så mycket. :grin:
 
Vi fick till vår första ringträning i veckan. Andra hundar var inget problem, ”domaren” var lattjo tills han skulle klämma på bollarna men det absolut roligaste var att springa. Så roligt att man var tvungen att hugga matten i baksidan på överarmen ett par gånger (har urtjusiga blåmärken nu). Vi tog ett litet kvartssamtal om huruvida man gör så eller inte och sen gick det bättre 🙄😆

Precis anmält både han och tanten (kelpies) till lokala BK’s utställning i mitten på maj.
Spännande och se om vi får nån konkurrens, alls..
 
Andra ringträningen ikväll och Sixten var redan mycket rimligare! Fortfarande är det bitvis ett jla oväsen men jag får snabbare kontakt med honom och han kunde stå tyst när vi stod på vänt i ringen. Bara det gjorde mig jätteglad😁. Han är super på bordet och ställer upp sig fint! Det är att gå som är svårast är ju att gå. Idag fortsatte jag gå en massa extra varv och då blev han till slut jättefin och gick på hängande koppel! Så det tar sig åtminstone.

På söndag kör vi en liten inoff igen😃
20240418_180158.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp