Rintränings- och utställningstråd

Jag är också sugen på Växjö men jag har ett löp och en fällning på G och min hund är extremt ful när hon är utan päls :nailbiting: . MEN om det svenska championatet är klart till dess hade det ju varit kul att försöka få ett CACIB innan årsskiftet.
 
Vi hade en fullspäckad helg där vi började med rasspecial på hemmaplan i lördags och i söndags var det dags för premiär av falsterbo dog show. Lilla buset blev bästa valp med hp båda dagarna och även BIS 1 på specialen! 🙌🏻🥳 Nästa utställning i Sverige är Växjö och då blir det debut i juniorklass! Vi har en snål domare så det blir nervöst! 😅

mtjhVXN.jpg
 
Ikväll har vi varit på vår andra ringträning och det trillade nog ner en liten pollett idag!
Följsam och inte nosig alls när vi sprang, och ställde sig fint och stadigt.
Har kommit fram till att hon ställer sig som bäst när jag lägger mig i som minst :p inget lockande med godis utan bara backa ett par steg framför henne och stanna.
Ingen bild på när jag ställer henne ordentligt, men här nedan tycker jag att hon står vettigt.


F5659C0E-EBF3-4CC5-A6DE-077BECE91F18.jpeg
 
I helgen har vi varit på SBK utställning i Sveg och Ljusdal och fått med oss ganska ok resultat hem. På lördagen fick Valkyria excellent, CK, CERT och BIR och därefter BIS1 bruksmeriterad och BIS2 så man får vara nöjd. På söndagen blev det "bara" excellent, CK, CERT och BIM.
Dessutom hade vi med oss en valp som blev BIS1 valp dag ett och BIS4 valp dag två.

1664183878440.png
 
@toughcookie - grattis!

Men jag tycker nog att CERT och BIM är liiiiite mer än "ganska ok resultat". :p Jag skulle vara superdupernöjd!
Ja, klart det är bra :love: . Men vi har varit rätt bortskämda under åren innan pandemin då vi i princip alltid tog både BIR och BIM och då spelade det ingen roll vilken av våra hundar som blev vad.

Som uppfödaren sa när jag kom ut och var besviken på "bara" BIM - tänk att din fula hund tagit fyra raka CERT för fyra olika domare efter att inte ha ställts på tre år. På det dessutom tre BIS placeringar (på SBK utst) och väldigt fina kritiker. Om ett par dagar kommer jag vara jättenöjd för vi har faktiskt presterat toppenbra!

Och ja, Valkyria har varit rätt ful fram till förra året då hon mognat i sin kropp och fått bättre kontroll på sina stora rörelser så det var inget elakt sagt av uppfödaren att hon har varit ful för det har hon varit :D.
Nu måste vi bara få till lydnaden så vi får tillräcklig bruksmerit för att plocka ut utställningschampionatet :nailbiting:.
 
I helgen var det 2-dagars i Sundsvall!
Lördagen i trångt ridhus där varken hund eller matte trivdes, blev resultatet BIM och BIR veteran.
Söndag var min härliga glada vovve tillbaka och det var roligt att ställa ut igen, bhkl 2, BIR veteran m vet.cacib! Fick hjälp att visa honom i finalen för jag har pajat ryggen och det var skoj att se honom från sidan så kul han har :love:
Sååå nöjd med söndagen trots att resultatet egentligen är "sämre" men vi var åter ett team och hade kul ihop :love:
Det var årets sista utställningar för Zeppelin, *snyft* men satan så dyrt det är när dieseln kostar 28.17 litern....
 
I helgen var det 2-dagars i Sundsvall!
Lördagen i trångt ridhus där varken hund eller matte trivdes, blev resultatet BIM och BIR veteran.
Söndag var min härliga glada vovve tillbaka och det var roligt att ställa ut igen, bhkl 2, BIR veteran m vet.cacib! Fick hjälp att visa honom i finalen för jag har pajat ryggen och det var skoj att se honom från sidan så kul han har :love:
Sååå nöjd med söndagen trots att resultatet egentligen är "sämre" men vi var åter ett team och hade kul ihop :love:
Det var årets sista utställningar för Zeppelin, *snyft* men satan så dyrt det är när dieseln kostar 28.17 litern....
Grattis! Härligt att han visar sig med någon annan, det skulle aldrig mina göra trots alla mutor i världen :meh:

Men ja, satan vad dyrt det är nu. Bra sugen på att åka till Danmark i november men bara att titta på priserna ger mig ju ångest. Så det blir att sitta hemma.. Vet inte alls när jag kommer iväg nästa gång om priserna ska vara så som de är nu, på allt.. #bitter
 
Grattis! Härligt att han visar sig med någon annan, det skulle aldrig mina göra trots alla mutor i världen :meh:

Men ja, satan vad dyrt det är nu. Bra sugen på att åka till Danmark i november men bara att titta på priserna ger mig ju ångest. Så det blir att sitta hemma.. Vet inte alls när jag kommer iväg nästa gång om priserna ska vara så som de är nu, på allt.. #bitter
Tack! Ja eurasier kan ju också vara svåra att lämna över till andra men han känner denna tjej väl, hon har visat honom i uppfödargrupp samt tävlat rallylydnad med honom tidigare :)

Ja nog är man bitter alltid. När det väl finns utställningar igen så är det något annat som ska sabba så man inte kan ställa ut!!! Suck. Det var såå otroligt roligt igår att träffa så många som man typ bara träffar på utställningarna, det ju mao flera år sedan man setts!
 
Jämten har börjat fälla 😩 lagom till Växjö och sin första utställning så kort.
Tussar! Jag antar att det är bäst att försöka att inte kamma ur för mycket?
Hon behöver verkligen ett bad dock…
 
Jämten har börjat fälla 😩 lagom till Växjö och sin första utställning så kort.
Tussar! Jag antar att det är bäst att försöka att inte kamma ur för mycket?
Hon behöver verkligen ett bad dock…
Jag brukar ge mina en raggardusch om de ändå ser hyffsade ut fast de fäller, typ om det är någorlunda mycket kvar och mest lite tussar bara. Har de fällt så det liksom är stora fält borta, då badar jag och kammar ur för jag tycker att det ser bättre ut då och inte lika tydligt att de fäller. Men vet ju inte riktigt hur det ser ut när en jämte fäller :laugh:
 
Jag brukar ge mina en raggardusch om de ändå ser hyffsade ut fast de fäller, typ om det är någorlunda mycket kvar och mest lite tussar bara. Har de fällt så det liksom är stora fält borta, då badar jag och kammar ur för jag tycker att det ser bättre ut då och inte lika tydligt att de fäller. Men vet ju inte riktigt hur det ser ut när en jämte fäller :laugh:

Ser att mitt originalinlägg blev märkligt, tack autocorrect 😆

Än så länge släpper hon tussar med underull.. De står ut som små piggar över hela henne 🙈
Grejen är att hon skulle verkligen behöva ett bad, dels har hon precis löpt och är svagt rosafärgad i bakdelen, och hennes ljusa ben och bröst är just nu mest… beige :laugh: men är rädd att hon kanske blir just fläckvis pälslös av ett bad?

Tycker det är lite märkligt att hon fäller nu och inte gjorde det typ två månader innan löpet.
 
Ser att mitt originalinlägg blev märkligt, tack autocorrect 😆

Än så länge släpper hon tussar med underull.. De står ut som små piggar över hela henne 🙈
Grejen är att hon skulle verkligen behöva ett bad, dels har hon precis löpt och är svagt rosafärgad i bakdelen, och hennes ljusa ben och bröst är just nu mest… beige :laugh: men är rädd att hon kanske blir just fläckvis pälslös av ett bad?

Tycker det är lite märkligt att hon fäller nu och inte gjorde det typ två månader innan löpet.
Jag stryker mina om de är mitt i fällning :( om de är utfällda så badar jag så nära inpå som det bara går, gärna samma morgon, för att få upp volym i pälsen.

Men jag tycker du ska bada henne. Hellre att hon är lite pälslös men att den pälsen som sitter faktiskt sitter. Domarna brukar reagera starkt på om de får tussar i händerna, iallafall är min upplevelse det. Dock är det ju stor skillnad på jämthundspäls och mina hundars päls..

Sen är det kanske lite beroende på domare. Upplever skandinaviska ”jaktgubbar” som mer förlåtande än om ni har en domare från typ Italien som själv föder upp Malteser eller nått.. Fördomar ;)
 
Jag stryker mina om de är mitt i fällning :( om de är utfällda så badar jag så nära inpå som det bara går, gärna samma morgon, för att få upp volym i pälsen.

Men jag tycker du ska bada henne. Hellre att hon är lite pälslös men att den pälsen som sitter faktiskt sitter. Domarna brukar reagera starkt på om de får tussar i händerna, iallafall är min upplevelse det. Dock är det ju stor skillnad på jämthundspäls och mina hundars päls..

Sen är det kanske lite beroende på domare. Upplever skandinaviska ”jaktgubbar” som mer förlåtande än om ni har en domare från typ Italien som själv föder upp Malteser eller nått.. Fördomar ;)

Hon ska inte strykas, hon behöver sin utställningsmerit för att kunna starta jaktprov i januari :)

Det är en svensk domare, hoppas han har lite överseende med pälsen :D vet inte om han är jaktgubbe dock…
Tycker också det ser ovårdat ut med tussarna, så jag siktar nog på ett rejält bad för att få loss det som går. Och hoppas på att det blir hyfsat jämnt :laugh:

Jag brukar tänka tvärtom – hellre naken och prydlig än lösa tussar som hänger och ger ett ovårdat intryck.

Ja, jag tänker nog som du. Bad och kamning för att få loss allt löst får det bli!
Än så länge har hon en hel del päls kvar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp