Rintränings- och utställningstråd

Jag gjorde comeback i ringen i Eskilstuna i helgen. Visade kompisens terv som var ute för första gången och det gick ju rätt bra :love: . Med facit i hand skulle vi inte ha stannat till finalen med en så orutinerad hund när man vet att det ändå bara blir att springa in och vända. När det väl var dags var han överkokt i hjärnan och visade faktiskt rätt otrevliga sidor under samlingen. Vi får se det som att han ändå fick med sig bra erfarenheter och framför allt fick matte en spark i baken att faktisk ta med hunden ut i lite jobbigare situationer och träna inför kommande utställningar.
Det roligaste var att jag fick så mycket beröm för att han visade en för rasen fantastisk trav (vilket också står i kritiken). Det har sina fördelar att vara van att visa schäfer :D

1661238767648.png
 
Idag var första dagen av två på utställningen i samband med Bruks SM i Leksand. Jag visade Valkyria och hennes kullbror och vi kan väl säga att det blev en lyckad dag. Brorsan fick sitt tredje CERT och blev champion vilket var extra kul då jag visat honom till det förra certet också. Valkyria tog sitt första CERT på första försöket och även om vi var lite ringrostiga efter tre års frånvaro från ringarna så skötte vi oss bra.

1661622067664.png
 
Vi var på vår första ringträning igår :)
Lilla loppan skötte sig väl, hon har aldrig varit i ett sådant sammanhang innan och kan knappt gå i koppel :laugh:

Lugn, trygg i att hanteras av okänd person och tyckte det var super med 100% uppmärksamhet och mycket godis :D

Hon kan inte stå still på kommando ännu, så första steget är att lära henne det så klart. Hon får lite ”bakåtlut” just nu, men jag tror att jag kommer kunna ”dra fram” henne när hon bara förstått att tassarna ska vara på samma plats även om jag lockar lite framåt. Då behöver jag heller inte stå så nära, så hon tittar uppåt och får svank :D


B78BB7D4-5761-4784-9B8D-49A9290D3680.jpeg
 
Har ni några enkla tips på hur ni får hunden att stå (med stadga) och inte sätta sig? Vi har uppenbarligen inte tränat vår junior rätt och jag inser med en vecka till utställning (inofficiell) att "stå" inte är befäst. Jag har tränat, men inte för utställning. Kan jag mha intensivträning få ordning på det? Hunden är mer uthållig i träningen än jag är, jag har en tendens att ge upp när det inte funkar tillräckligt snabbt :angel:
 
Har ni några enkla tips på hur ni får hunden att stå (med stadga) och inte sätta sig? Vi har uppenbarligen inte tränat vår junior rätt och jag inser med en vecka till utställning (inofficiell) att "stå" inte är befäst. Jag har tränat, men inte för utställning. Kan jag mha intensivträning få ordning på det? Hunden är mer uthållig i träningen än jag är, jag har en tendens att ge upp när det inte funkar tillräckligt snabbt :angel:
Om du har någon som kan titta på dig och se om du gör något som får hunden att sätta sig? Ofta ger man omedvetet någon signal som uppmuntrar sittandet.

Annars: om du låter hunden stå framför din kropp, dvs att du inte står framför hunden i klassisk friställningsposition och försiktigt petar hunden i ljumsken om den visar tendens till att sätta sig och därefter berömmer "stå"?
 
Har ni några enkla tips på hur ni får hunden att stå (med stadga) och inte sätta sig? Vi har uppenbarligen inte tränat vår junior rätt och jag inser med en vecka till utställning (inofficiell) att "stå" inte är befäst. Jag har tränat, men inte för utställning. Kan jag mha intensivträning få ordning på det? Hunden är mer uthållig i träningen än jag är, jag har en tendens att ge upp när det inte funkar tillräckligt snabbt :angel:

Jag har kört in stå via omvänt lockande. Tycker att just omvänt lockande är en väldigt tydlig signal för hunden att den tänker rätt.
 
För länsklubbsutställningar - är det ägaren som ska vara medlem i länsklubben eller räcker det med att den som anmäler hunden är det? Dvs om jag ska visa hunden, kan jag anmäla och vara medlem eller behöver hussen i hemmet bli medlem eftersom han är ägare?
 
För länsklubbsutställningar - är det ägaren som ska vara medlem i länsklubben eller räcker det med att den som anmäler hunden är det? Dvs om jag ska visa hunden, kan jag anmäla och vara medlem eller behöver hussen i hemmet bli medlem eftersom han är ägare?
Så här står det i reglerna:

Vid utställning arrangerad av SKKs länsklubbar får endast hund delta som är ägd av medlem i en länsklubb eller i erkänd utländsk kennelklubb i det land där hundägaren är bosatt.

Så husse lär behöva bli medlem.
 
Jag har kört in stå via omvänt lockande. Tycker att just omvänt lockande är en väldigt tydlig signal för hunden att den tänker rätt.
Jag var antagligen för stressad och nervös för jag lyckades inte - den här gången - förmedla att hon skulle stå och inte sitta eller hoppa för att handen skulle öppnas. Men jag passade på nu på utställningen i lördags att verkligen studera de andra, så nu tror jag att jag vet hur jag ska träna fortsättningsvis. Det var snäll bedömning som tur var och jag lyckades visa så pass mycket av hundens kvaliteter att vi vann juniorklassen, så nu känner jag att jag verkligen vill lära mig att ställa upp hunden bra :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp