Risk med blandflock?

Beaniz

Trådstartare
Min valack blev kasterad som 6 åring och jag vet att han hade en kort karriär som avelshingst innan dess, han fyller 9 i år så han har varit valack i 3 år och under dessa år endast gått med valacker i hagen. Nu vill inackoderingsstallet att ett sto ska släppas in till honom och en annan valack som han redan går med, det blir alltså en blandflock på 1 sto och två valacker.

Jag känner mig orolig, när jag flyttade in i stallet för ett halvår sedan sa jag att han inte kan gå med sto (då jag fått rekommenderat för mig att inte ha honom med sto då han har betäckt tidigare) men nu verkar det inte som att jag har nåt val. Hur stor risk är det egentligen? Jag letar efter andra stallplatser men det finns inte så många i närheten av där jag bor.
 
Det är ju dels skaderisken rent kroppsligt på hästarna om han försöker betäcka stoet och hon sparkar eller börjar slåss med den andra valacken, sen är det ju även infektionsrisken om han lyckas betäcka stoet och hon får in en massa bakterier.

Om jag visste att min valack var hingstig med ston hade jag sagt tvärnej. Man kan hoppas att stoägaren är tillräckligt rädd om sin häst för att lyssna på dig i ett sånt läge. Jag hade absolut inte släppt in mitt sto till en valack som ägaren säger är hingstig.
 
Det är ju dels skaderisken rent kroppsligt på hästarna om han försöker betäcka stoet och hon sparkar eller börjar slåss med valacken, sen är det ju även infektionsrisken om han lyckas betäcka stoet och hon får in en massa bakterier.

Om jag visste att min valack var hingstig med ston hade jag sagt tvärnej. Man kan hoppas att stoägaren är tillräckligt rädd om sin häst för att lyssna på dig i ett sånt läge. Jag hade absolut inte släppt in min häst till en valack som ägaren säger är hingstig.
Vet dock inte säkert eftersom han aldrig fått chansen att gå med några ston sedan han blev kasterad. Jag är bara rädd att han minns hur man gör så att säga, känns inte jättekul att testa när det kan sluta så illa. Han är t.ex. väldigt intresserad av sto-bajs som han luktar på och sen flemmar en massa. Han har stått blevid ston i stallet utan att visa nåt intresse dock, där är det bara bråk och sura miner som gäller. Vet inte om något av detta säger nåt om hur det skulle funka.

Stoet i fråga brunstar mycket enligt ägaren och har redan blivit betäckt av en annan valack i stallet så att de fick säras på.
 
Vet dock inte säkert eftersom han aldrig fått chansen att gå med några ston sedan han blev kasterad. Jag är bara rädd att han minns hur man gör så att säga, känns inte jättekul att testa när det kan sluta så illa. Han är t.ex. väldigt intresserad av sto-bajs som han luktar på och sen flemmar en massa. Han har stått blevid ston i stallet utan att visa nåt intresse dock, där är det bara bråk och sura miner som gäller. Vet inte om något av detta säger nåt om hur det skulle funka.

Stoet i fråga brunstar mycket enligt ägaren och har redan blivit betäckt av en annan valack i stallet så att de fick säras på.
Vissa ston är pojkmagneter även om grabbarna är kastrerade och om hon redan blivit betäckt av en annan valack så hade jag ännu mer försökt undvika att släppa ihop dem. Det låter i ärlighetens namn inte som att stoägaren tar det här på allvar? Det låter som det brukar göra hos vissa hundägare som tycker att så länge det inte blir några valpar (föl) så är det ok att låta dem para sig till höger och vänster.

Jag hade hellre satt min valack ensam i en hage än att riskera något sånt om nu stoägaren inte begriper bättre och promt ska ha in henne där, då kan hon gå med den andra valacken och sen kan de två ägarna göra upp sinsemellan när någon av dem blir skadade för att det börjar betäckas och hållas på.
 
Hade sagt tvärt nej. Om inte stallägaren lyssnar hade jag pratat med storts ägare så ni kan gå ihop mot stallägaren, hen vill väl knappast utsätta sin häst för detta?
Det är stor skaderisk för båda.

Jag skulle hänvisa till att du blivit lovad hage med endast valack.
 
Vissa ston är pojkmagneter även om grabbarna är kastrerade och om hon redan blivit betäckt av en annan valack så hade jag ännu mer försökt undvika att släppa ihop dem. Det låter i ärlighetens namn inte som att stoägaren tar det här på allvar? Det låter som det brukar göra hos vissa hundägare som tycker att så länge det inte blir några valpar (föl) så är det ok att låta dem para sig till höger och vänster.

Jag hade hellre satt min valack ensam i en hage än att riskera något sånt om nu stoägaren inte begriper bättre och promt ska ha in henne där, då kan hon gå med den andra valacken och sen kan de två ägarna göra upp sinsemellan när någon av dem blir skadade för att det börjar betäckas och hållas på.
Missade nog biten med att det är STALLÄGAREN som vill att hon ska släppas in där, inte stoägaren. My bad.
 
Jag hade sagt nej.
Förutom risken för att den mest ointresserade valack kan vakna till om den går med brunstiga ston så är konstellationen helt tokig, hellre två eller flera ston och EN valack än flera valacker som ska konkurrera/vakta ett sto.
 
Jag hade sagt nej.
Förutom risken för att den mest ointresserade valack kan vakna till om den går med brunstiga ston så är konstellationen helt tokig, hellre två eller flera ston och EN valack än flera valacker som ska konkurrera/vakta ett sto.
Det har jag också läst att det ska vara bättre.
 
Jag pratade med stoägaren nu och hon hade inte ens blivit informerad om den här idén. Hon var helt emot och sa att hennes sto brunstar nästan hela tiden och garanterat kommer bjuda in, hon behandlas fortfarande av eqiterapeut för låsningar hon fick i ryggen sist hennes häst gick med en valack. Då känns det ju galet att tro att en föredetta avelshingst som inte gått med sto sedan dess skulle vara ett lämpligt sällskap i hagen.

Jag kommer inte gå med på detta, då flyttar jag honom hellre till ett stall längre bort. Tack för råden!
 
Jag pratade med stoägaren nu och hon hade inte ens blivit informerad om den här idén. Hon var helt emot och sa att hennes sto brunstar nästan hela tiden och garanterat kommer bjuda in, hon behandlas fortfarande av eqiterapeut för låsningar hon fick i ryggen sist hennes häst gick med en valack. Då känns det ju galet att tro att en föredetta avelshingst som inte gått med sto sedan dess skulle vara ett lämpligt sällskap i hagen.
Vad skönt att du fick vettig respons från det hållet!
 
Även den andra valackägaren borde hålla med er. Flera grabbar som slåss om ett sto kan också skada varandra allvarligt.
 
I det här fallet låter det som en väldigt dålig idé, så det är jättebra att stoägaren håller med. Personligen har jag haft blandflock i många herrans år och det har fungerat alldeles utmärkt, så, visst kan det fungera fint med blandflock, men inte kanske för just dessa hästar 🙂
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 730
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 051
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp