Bukefalos 28 år!

Risker med att lära hästar trick

Hej!
Kan bara hålla med! Vet man inte exakt vad man gör, ska man inte lära hästen trick. Min pålla kan buga, eftersom hon stretchar ryggen så, men jag skulle alrig lära henne stegra. Det har hon naturligt i sej ändå och jag vill inte ha henne mer uppåt än hon redan är(nån gång mycket sällan, när matte envisas med att skritta hemmåt i galoppbacken m.a.o.)/ Lavinia med den vackra, vilda connisen
 
Säger du emot mig att det finns risker med tricks???

Jag fördömer inte tricks med hästen, men då ska man som du säger VETA vad man gör om man lär hästen tricks.

Jag fick ett mejl igår kväll från några som utbildar hästar och ägare i hästtricks. De skrev att det finns dominanta trick som inte är så bra att lära hästen om man inte vet vad, hur och varför. Men så finns det tricks att lära hästarna för att acceptera att de har en viss underlägsenhet. Hur många av de som skriver trådar "Hur ler jag min hest stegra?" Alltså med typ den stavningen? De inläggskrivarna är OFTAST inte mer än 9-10 år. De förstår i MÅNGA fall inte innebörden av dominans och underlägsenhet och i DE fallen är vissa tricks högst olämpliga att lära en häst.

Jag har inte skrivit att man inte ska lära hästar tricks alls, utan bara att man ska vara medveten om riskerna med att lära hästen tricks.

:bow:
 
Jag har lärt min ena shetlandsponny massa trick för flera flera år sedan bl.a stegra, svara i telefon, apport m.m

Jag hade lärt honom att -Upp! betydde stegra och stå kvar en stund. :D Jättekul, tyckte jag, ända tills den dagen han blev inriden och skulle gå första ridlektionen. Barnet stod brevid den lilla ponnyn och ridläraren (=jag) sa till den lilla eleven att - Nu kan du sitta upp
Behöver jag förklara vad som hände när den lilla ivriga eleven redan hunnit sätt foten i stigbygeln precis när jag sa upp. :angel: :angel:

J
 
Jag lärde min häst att stegra för många år sedan när jag var "ung och dum". När han var obstinat unghäst använde han det lite mot mej, me endast ett fåtal gånger och aldrig "för högt", det var bara att vända på han huvud så gick han ner.

Idag är hästen 12 och stegrar endast när man ber om det, men jag använder det mycket sällan. Han har aldrig skadat någon med det, me så är han lärd och stegra endast fran ryggen. Det skulle nog inte bli så bra om jag lärde just honom att stegra från marken...

/Malin
 
Skrev inte att det inte finns risker med trix.
Men det finns risker med att h hästen i box. då den kan fastna med huvudet i krubban eller vatten skålen och bryta nacken, har oxå hänt...
 
Grejen är att då skadar hästen sig själv och inte dig.

Och även om jag är jätterädd om min häst så tro fan att jag är mer rädd om mig själv!

Varför är det ingen som lär hästen bitas eller sparkas på kommando? Kan ju vara smidigt om nåt pucko dyker upp i skogen............... :confused:
 
Ja, exakt. Allt runt hästar och ridning är en risk i sig själv. *S* Men hela livet är ju en risk.

Att jag skadade nacken i en stallolycka var bara en ren och skär olycka. Neurokirurgen som röntgade, kollade upp och opererade mig, sa att olyckan hade hänt förr eller senare i alla fall. Pga att jag hade trång spinalgång och instabila kotor. Jag kunde lika gärna ha snubblat på mina skosnören, eller en trottoarkant, men nu var det en sköthäst som nockade mig under hakan med sitt huvud, när han kastade med huvudet för att skrämma sin ägare (inte mig) till att ge honom maten fort som sjutton. :smirk:

Men såna risker är man oftast fullständigt medveten om och tänker efter före.

Tricks och sånt, ses ofta som gulliga saker och man kanske berömmer och uppmuntrar ett beteende som sedan inte visar sig vara så bra... Det var DÄRFÖR jag skrev den här tråden att uppmärsamma folk på att det finns risker med att lära hästen tricks också så att folk tänker efter före och inte råkar illa åt.

Man får lära hästen vad man vill! Min kompis har lärt sin häst att ta morötter "under" bakbenet. Det är ju bra stretchövningar. Och kompisens häst som är 175, hon ser jättekul ut, när hon skrynklar ihop hela sig.

Jag tränar mer min häst på sånt som jag har nytta av, stå still när jag hoppar upp, stå still lös när jag ska stänga för hagen så inte de andra hästarna går ut, gå lugnt bakom mig stanna när jag stannar och så vidare. Vid ridning försöker jag använda både röst, vikt och säteshjälper för att "starta och stanna", så jag har "säkerhetsstopp" vid "nödsituationer", eftersom jag inte får ramla av. Fast min gamla tant är 19 år, så lär vi oss massor av nyttiga saker varje dag.

Och jag försöker hela tiden tänka efter före i min hästhantering, så jag inte utsätter mig för onödiga risker. Är det något jag vet att jag inte klarar av, såsom busridning eller extra mkt massage och stretching av häst, då ringer jag min kompis som ställt upp och peppat mig i alla väder efter olyckan, eller min hästs suveräna hästmassör, som min häst diggar skarpt.

:bow:

Mvh

IngelaH
 
:rofl:....eller min elitloppsträning :rofl: :rofl:

elitloppsträningen går ut på att jag står och hoppar, applåderar och skriker...HAN VANN, HAN VANN :bump: :bump:precis framför huvudet på min vackra travre...för att OM IFALL han skulle vinna eltloppet så är han förberedd på folkets jubel :love: :love: :D

detta har kopparberg bevittnat :rofl: :rofl:(fast säg inte att den vackra travhästen såg måttligt road ut av mattes dumheter...*skämma*)
 
Man bör veta vad man sysslar med när man lär sin häst tricks. Det kan lätt hända olyckor om man lär de stegra sig på kommando.

Har själv en minishetland som jag faktiskt lärt några trick.
Om jag nu skulle sälja henne men vilket jag inte kommer att göra så skulle jag givetvis tala om för nye ägaren vad hon kan. Stegra kan hon gör ändå utan kommando. Vi arbetar för att få bort det istället.

Men hittills bugar hon, bär hinken i munnen och vacker tass bara.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp